وبلاگ

در مواقع اضطراری چگونه از کپسول آتش‌نشانی استفاده کنیم

استفاده از کپسول آتش نشانی در مواقع ضروری
  • قطعاً می‌دانید که کپسول‌های آتش نشانی در زندگی ما خیلی کاربرد دارند، که در مواقع اضطراری استفاده کنیم و همیشه به شارژ کپسول آتش نشانی و اطمینان از پر بودن آن نیز توجه داشته باشیم. چرا که این کپسول‌ها، کاربردهای بسیار زیاد و مفیدی برای ما دارد، یکی از این کاربرد‌ها این است که می‌تواند ما را از خطرات احتمالی که جان و مال ما را تهدید می‌کند، دور کند. در این مقاله با انواع آتش سوزی‌ها و استفاده از این کپسول‌ها، آشنا می‌شوید. با ما همراه باشید.

    درباره تست هیدرواستاتیک بیشتر بدانید

    کدام خاموش کننده را انتخاب کنیم؟

    کپسول‌ها یکی از بهترین و راحت‌ترین وسیله‌ها‌یی هستند که برای خاموش کردن آتش استفاده می شوند. آتش‌سوزی باعث خسارت‌های زیادی می‌شود؛ پس داشتن کپسول برای هر چه سریع‌تر خاموش کردن آتش در مواقع اضطراری ضروری است. باید دقت کنید که هر آتش‌سوزی، کپسول مخصوص خودش را دارد که باید حتما از همان کپسول برای خاموش کردن آن آتش استفاده شود. به همین دلیل کپسول آتش‌نشانی در مواقع اضطراری بسیار مفید است.

    • اولین گروه که می‌تواند باعث اشتعال شود، بنزین و گازوئیل است که بهترین کپسول‌ها برای خاموش کردن این آتش کپسول ABC هستند. و قیمت این کپسول از قیمت کپسول BC بیشتر است.
    • دومین گروه از گاز‌های قابل اشتعال، گاز کپسولی که ۱۱ کیلویی است، هیچ وقت و به هیچ عنوان این آتش‌سوزی را مهار نکنید. باید صبر کنید تا گازی که برای خروج هست، بسوزد تا از به‌وجود آمدن انفجار و همینطور نشت گاز جلوگیری شود.که بهترین کپسول‌ها برای خاموش کردن این آتش کپسول ABC هستند.
    • سومین گروه از فلز‌‌ها تشکیل شده است. مانند: سدیم یا فسفر. این‌ طور مواد‌‌ها بیشتر اوقات در مرکز‌‌های صنعتی کارخانه‌ ها و آزمایشگاه‌ ها یافت می‌شود و در مقابل، آب نوع واکنش انفجاری است. توجه داشته باشید که اصلاً به حریق فلز‌ها آب نخورد پس باید از کپسول پودر و گاز استفاده کنید.

    آموزش استفاده از کپسول آتش‌نشانی

    قطعاً هر کپسول آتش‌نشانی در مواقع اضطراری، یک پین در دسته خود دارد که باعث می‌شود به‌طور‌ ناگهانی کپسول خالی نشود. شما باید حلقه را بگیرید و بعد، از کنار دسته پین را بیرون بیاورید. حالا دیگر کپسول برای تخلیه شدن آماده است. کپسول را طوری بگیرید که نازل به شما نزدیک نباشد.

    کپسول هایی با وزن ۴ و ۶ کیلویی برای منطقه‌های مسکونی است یا تراکم زیاد و یا متوسط دارد، مناسب است. در کپسول‌های آتش‌نشانی یک پلمپ به پین وصل شده تا با استفاده از آن، اداره آتش‌نشانی پی‌ببرد که از این کپسول استفاده شده است یا خیر! این پلمپ طوری ساخته شده است که شکننده است، مواظب باشید.

    اطلاعات بیشتر درباره خرید کپسول آتش نشانی

    انواع خاموش کننده دستی

    نکات مهم هنگام خاموشی آتش با کپسول آتش‌نشانی

    می‌دانید که کار با کپسول آتش‌نشانی در مواقع اضطراری برای خاموش‌‌کردن آتش به مهارت‌هایی نیاز دارد. شما حتی اگر آن مهارت‌ها را بلد باشید، باید احتیاط کنید و یک‌سری نکات را رعایت کنید. در این قسمت به برخی از این نکات ‌می‌پردازیم. برای اینکه عامل کپسول را آزاد کنید، باید با یک دست دیگرتان شلنگی که وجود دارد را در داخل پایه آتش بگذارید، بعد از آن باید هر دو اهرم را فشار دهید و بعد از اینکه فشار دادید، دوباره این کار را آرام انجام دهید.

    برای اینکه از تخلیه کپسول جلوگیری کنید، اهرمی که دارید را ول کنید و شلنگ را از این طرف به آن طرف بچرخانید، تا وقتی که دیگر نیاز نباشد آن را تکان دهید؛ یعنی به شعله آتش که خاموش ‌می‌شود، دقت کنید؛ چون ممکن است دوباره آتش بگیرد. پس حواستان به عقب باشد و شعله آتش را نگاه کنید که روشن نشود. اما اگر دوباره آتش به‌وجود آمد و زیاد شد به عقب بروید و دوباره مانند دفعه قبل خاموش کنید. یادتان باشد که همیشه باید در آتش‌سوزی باهوش باشید.

    توجه: برای خرید و تهیه کپسول آتش نشانی CO2 روی لینک کلیک کنید تا به صفحه خرید هدایت شوید.

    نتیجه؛ استفاده از کپسول آتش‌نشانی در مواقع اضطراری 

    در کل کپسول‌های آتش‌نشانی شکل‌های مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها برای آتش‌سوزی مناسب خود، به‌کار می‌رود. باید دقت کنید که از کدام‌یک از این کپسول‌ها استفاده می‌کنید. امنیت و آرامش یکی از نعمت‌های بزرگی است که انسان تا دچار حادثه نشود، قدر آن را نمی‌داند. خرید کپسول آتش‌نشانی یکی از ضروریات است که حتما باید به آن توجه شود. حتما می‌دانید که باید کپسول‌ آتش‌نشانی در مواقع اضطراری استفاده می‌شود، که اگر غیر از این باشد باعث  به‌وجود آمدن خیلی از مشکلات خواهد شد.

    ممنون که تا آخر همراه ما بودید، امیدواریم این مقاله توانسته باشد اطلاعات مورد نیاز را به شما داده باشد.

    مؤسسه ایمنی و آتش ‌نشانی ناجی ارائه‌دهنده خدمات فروش انواع کپسول آتش نشانی CO2

    ارسال به تمام نقاط تهران و شهرستان‌ها

    جهت دریافت اطلاعات بیشتر، مشاوره، سفارش و خرید:

    تلفن دفتر: 02133868565

    تلفن همراه: 09125501793

    مطالب مرتبط

    قطعاً تا به حال به کپسول آتش‌نشانی احتیاج پیدا کردید و شاید پیش آمده باشد که در مورد کار با آن آشنایی ندارید. سوالاتی برایتان مطرح می‌شود مثل: نمی‌دانید که کلاس‌های کپسول آتش‌نشانی چه چیز‌هایی هستند؟ و شامل چه مواردی می‌شوند؟ یا اهمیت شناخت کلاس‌ های کپسول آتش نشانی چیست؟ ذهن شما را مشغول کرده است به همین دلیل تا آخر این مقاله را مطالعه کنید و به جواب سوالات خود برسید.

    کلاسهای کپسول آتش نشانی چیست و شامل چه موادی می شود؟

    اهمیت شناخت کلاس های کپسول آتش نشانی بسیار بالا است. آتش‌سوزی‌ها می تواند با هم تفاوت زیادی داشته باشد. گاهی بر اثر اتصالات برقی وگاهی بر اثر تحریق مواد قابل‌اشتعال مانند موادخشک مثل: کاغذ یا مایعات مانند: نفت، گریس و….

    توجه کنید فقط هر کدام از آتش‌سوزی‌ها که اتفاق می افتد،  باید از کپسول مخصوص همان آتش سوزی استفاده کنید. انواع کپسول آتش نشانی عبارتند از: کپسول دارای مواد شیمیایی خیس، کپسول دارای پودر، کپسول دارای بخار، کپسول دارای فوم، کپسول آتش نشانی دارای آب و کپسول دارای کربن دی اکسید.

    درباره قیمت کپسول آتش نشانی پودر و گاز بیشتر بدانید

    انواع کپسول آتش نشانی در یک نگاه

    نکات مهم در هنگام انتخاب یک کپسول آتش ‌نشانی

    برای انتخاب درست یک کپسول آتش‌نشانی باید به چه نکاتی توجه کنید تا انتخاب درستی داشته باشید چون اهمیت شناخت کلاس های کپسول آتش نشانی در زندگی ما بسیار بالا است. درادامه با تعدادی از این نکته ها آشنا می شوید.

    • شکل ظاهری و محل نصب

    کپسول‌های آتش‌نشانی بیشتر مواقع شکل استوانه‌ای دارند. توجه کنید که کپسول‌ها نسبت به محیط مورد نظر شما در اندازه و ظرفیت‌های مختلفی استفاده می شوند. کپسول‌هایی که وزن کمتری دارند به دیوار آویزان می شود. ولی کپسول‌هایی که وزن زیادی دارند را می‌توانیم به دو مدل چرخ‌‌دار و بدون‌چرخ تقسیم کنیم. چرخ‌دار برای مکان هایی که آتش آنجا کمتر است استفاده می شود و در این موارد هم اهمیت شناخت کلاس های کپسول آتش نشانی بالا است.

    • مکانیزم عملکرد

    در این قسمت کپسول شامل: دو قسمت تحت فشار و بالون‌دار هستند، کپسول‌هایی که بالن‌دار هستند، محفظه‌ای در کنار خود دارند که کاربرد آن تأمین‌کردن فشار خروج برای مواد خاموش‌کننده است. بیشتر از این کپسول‌ها برای افرادی حرفه‌ایی که در آتش‌نشانی‌ فعالیت می‌کنند پیشنهاد می‌کنیم اما افراد عادی نمی‌توانند از این کپسول استفاده کنند.

    افراد معمولی بهتر است از کپسول معمولی استفاده کنند. مزیتی که کپسول بالن‌دار نسبت به کپسول تحت فشار یا عادی دارد این است که تنها از طریق شارژکردن مخزن اصلی شما می‌توانید دوباره از این کپسول استفاده کنید.

    • دما و شرایط محل نگهدارنده

    در مکانهای صنعتی به علت سختی کار واحتمال خطرات بالای آتش‌سوزی، تعداد بیشتری کپسول خاموش کننده در محیط قرار دارد. نکته‌ای که وجود دارد دمایی است که کپسول در آنجا قرار دارد، حدود دمای محیط محفظه نگهدارنده باید بین منفی ۲۰ تا مثبت ۶۰ باشد.

    کارگاه ریخته‌گری و چاپخانه که در آن مرکباتی با نقطه دمای کمتر از ۱۰۰ درجه استفاده می‌شود در این دسته قرار می‌گیرند.

    انواع خاموش کننده دستی

    راهنمای انتخاب مناسب ترین کلاس برای هر مکان

    در این قسمت از راهنمای انتخاب مناسب‌ترین کلاس برای هر مکان،  به بررسی‌ آتش در برخی از مکان‌ها می‌پردازیم.

    مهمترین مسئله ای که در زمان آتش سوزی باید نسبت به آن آگاه باشیم این است که ابتدا باید بدانیم که آتش از چه نوعی است و شما از چه نوع کپسول می‌توانید برای خاموش کردن آتش استفاده کنید. مسئله مهمی که در اینجا وجود دارد اهمیت شناخت کلاسهای کپسول آتش نشانی است. در صورت ناآگاهی ممکن است برای خاموش کردن آتش از کپسولی استفاده کنید که آن نیز باعث مشتعل شدن آتش می شود و خطرات بیشتری را برای ما به وجود می آورد نکته مهمی که در درجه اول در انتخاب کپسول آتش نشانی باید به آن توجه کرد شناخت کلاسهای کپسول آتش نشانی است.

    کلاس : Aکپسول آتش نشانی برای خاموش کردن آتش هایی که بر اثر سوختن پارچه چوب کاغذ به وجود می آید مناسب است و خاموش کننده های آن از جنس آب یا کف هستند.

    کلاس :Bدر مورد آتش سوزی های موادی مانند بنزین گریس و روغن از خاموش کننده هایی که از جنس یک ماده شیمیایی خشک یا دی‌اکسیدکربن است استفاده می‌شود.

    کلاس:C در مورد آتش‌سوزی که بر اثر اتصالات برقی و الکتریکی به وجود می آید ما نیاز به این نوع کپسول آتش نشانی داریم که خاموش کننده آن یک ماده شیمیایی خشک کربن است.

    کلاسD : برای خاموش کردن آتش که در اثر فلزات قابل احتراق به وجود آمده باید از کپسولی استفاده کنیم که مواد خاموش کننده آن یک ماده شیمیایی یا پودر خشک باشد.

    کلاس K: اگر آتش سوزی در منازل مسکونی و در آشپزخانه اتفاق بیافتد، بر اثر روغن یا مواد چرب، از کپسولهایی استفاده می‌کنیم که خاموش کننده آنها از جنس ماده شیمیایی مرطوب یا خشک باشد.

    کلاس A B C: در بین همه این مدل ها و کپسول ها ما یک کپسول همه منظوره داریم که در آتش سوزی های کلاسA B C  مورد استفاده قرار می گیرد و ماده خشک کننده آن خاموش کننده آن یک ماده شیمیایی خشک است.

    توجه: برای خرید کپسول آتش نشانی CO2 روی لینک کلیک کنید تا به صفحه خرید هدایت شوید.

    اهمیت شناخت کلاسهای کپسول آتش فشانی

    اینکه شما تعدادی از کلاس‌های کپسول آتش‌نشانی را بشناسید بسیار زیاد اهمیت دارد‌،  به این دلیل که وقتی شما این کپسول‌ها را بشناسید می‌توانید کپسول مناسب هر آتش‌سوزی را تشخیص دهید.

    اگر انتخاب اشتباه کنید مطمئنا مشکل بزرگی در مواقع ضروری برای شما پیش می‌آید. چون وقتی ندانید که کدام کپسولی مناسب چه آتش‌سوزی است شما ممکن است از یک کپسول اشتباهی در آن کار استفاده کنید و خطرات بیشتری به بار آید. حتی ممکن است به شما و یا به مال‌تان صدمه برسد. پس نتیجه می‌گیریم که شناخت کلاس‌های کپسول آتش‌نشانی در زندگی ما بسیار اهمیت دارد.

    قیمت کپسول آتش نشانی

    مطمئنن هر یک از کپسول های آتش نشانی قیمت متفاوتی دارند. برای اطلاع از  قیمت کپسول آتش نشانی می توانید روی لینک کلیک کنید. تا به صفحه لیست قیمت هدایت شوید. در این صفحه لیست قیمت تمام کپسول های آتش نشانی را آورده ایم. می توانید با توجه به نیازتان هر یک را انتخاب کرده و برای اطمینان از انتخابتان نیز می توانید با مشاوران سد حریق ناجی تماس بگیرید. تا با توجه به متراژ و محلی که قرار دارید نوع و اندازه کپسول مناسب را به شما پیشنهاد کنند.

    نتیجه گیری؛ اهمیت شناخت کپسول آتش نشانی

    شناخت کپسول کلاس‌های آتش‌نشانی  در زندگی ما خیلی کاربرد دارد در واقع باعث انتخاب آگاهانه ما می‌شود و این امکان را ایجاد می‌کند که متناسب با هر مکان کپسول مناسب تهیه کنیم. اگر به اهمیت شناخت کپسول آتش‌نشانی در مواقع اضطراری پی ببریم خیلی از اتفاقات نخواهد افتاد. در این مقاله با کاربردهای آن آشنا شدید. این مطالب می‌تواند برای محافظت از جان و مال شما در مواقع اضطراری بسیار مفید باشد.

    توجه داشته باشید که هر یک از این کپسول ها با توجه به دفترچه ای که هنگام خرید به شما تحویل داده شده، و لیبلی که بر روی کپسول چسبیده، باید سالانه به صورت منظم شارژ شود. بنابراین برای اطلاع از شارژ کپسول آتش نشانی می توانید روی لینک کلیک کنید. تا به صفحه شارژ منتقل شوید.

    مؤسسه ایمنی و آتش ‌نشانی ناجی ارائه‌دهنده خدمات فروش انواع کپسول آتش نشانی CO2

    ارسال به تمام نقاط تهران و شهرستان‌ها

    جهت دریافت اطلاعات بیشتر، مشاوره، سفارش و خرید:

    تلفن دفتر: 02133868565

    تلفن همراه: 09125501793

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهی در مورد “در مواقع اضطراری چگونه از کپسول آتش‌نشانی استفاده کنیم

    1. zelma گفت:

      سلام.
      قیمت کپسول هاتون برای اداره اگه بخاییم به چه صورت هست؟

      1. milad گفت:

        سلام جهت خرید و اطلاع از قیمت کپسول آتش نشانی ناجی به صفحه مربوطه میتونین مراجعه کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *