وبلاگ

اهمیت تهیه کپسول آتش‌نشانی مناسب هر مکان

تهیه کپسول آتش‌نشانی مناسب هر مکان
  • حتماً می‌دانید که امروزه حتماً باید در خانه هر‌کسی یک کپسول آتش‌نشانی برای جلوگیری از اتفاقات احتمالی وجود داشته باشد. این مسئله می‌تواند آسیب جدی به شما برساند، اما شما می‌توانید با شناخت انواع آتش‌ها و انتخاب کپسول آتش‌نشانی مناسب جلوی این کار را گرفته و در مواقع اضطراری بسیار خوب عمل کنید.

    ما در این مقاله قصد داریم در‌مورد انواع آتش‌ها و کپسول آتش‌نشانی مناسب، همچنین نکاتی که باید در مواقع اضطراری رعایت کنید، اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهیم پس با ما همراه باشید.

    درباره تست هیدوراستاتیک بیشتر بدانید

    هنگام خرید کپسول آتش‌نشانی باید به چه نکاتی توجه کرد؟

    برای خرید کپسول آتش‌نشانی مناسب باید به چه نکاتی توجه کنید تا کپسول درستی را برای آتش‌سوزی انتخاب کنید؟ در ذیل به بررسی برخی از این نکات می‌پردازیم.

    نوع کپسول

    اولین نکته‌ای که باید در خرید خاموش کننده‌ها شناسایی کنید، نوع ماده‌ها، محل سازگاری نوع مواد کپسول با تجزیه است. آتش به طور کلی به ۵ دسته طبقه بندی می‌شود. به یاد داشته باشید که نمی‌توانید  از کپسول‌هایی که قدیمی هستند، برای حفظ کردن آتش استفاده کنید.

    ظرفیت و تعداد کپسول

    نکته بعدی که باید به آن توجه کنید این است که از نوع و وزن آن کپسول مطلع شوید؛ به طوری که با خرید تعداد مناسب و با انتخاب نوع و وزن مناسب، می‌توانید در هنگام آتش‌سوزی به درستی حریق را خاموش کنید. و خسارت‌ها را به حداقل برسانید، و از به وجود آمدن ‌هزینه‌های زیاد جلوگیری میکنید برای خرید و شارژ کپسول آتش نشانی تان می‌شود .

    زمان تخلیه و طول پرتاب مواد

    یکی دیگر از مواردی که باید برای خرید کپسول توجه کنیم، زمانی است که طول می‌کشد تا آن  کپسول آتش‌نشانی خالی شود. کپسول آتش نشانی طبق استاندارد باید بین ۶ تا ۸ ثانیه تخلیه شود و طول پرتاب مواد داخل کپسول بستگی به وزن کپسول دارد که ۲ تا ۷ متر است. دقت کنید در همه موارد نام برده شده انتخاب کپسول آتش‌نشانی مناسب بسیار مهم است.

    انواع کپسول آتش نشانی در یک نگاه

    انواع کلاس آتش کپسول‌های آتش نشانی

    کپسول‌های آتش نشانی انواع گوناگونی دارد که نسبت به کار کرد خود، به کلاس‌های گوناگون دسته‌بندی می‌شوند. چند نمونه از کپسول‌های آتش نشانی شامل: فوم و گاز، بیوورسال، کپسول پودر و گاز ، co2 است.
    آتش ها  طبق قابل اشتعال بودن آن‌ها به انواع گوناگونی تقسیم می‌شوند:

    • نوع اول: این نوع از بعضی وسایل‌های جامد مثل: چوب، کاغذ، و.. تشکیل شده است، که در این نوع می‌توانید از کپسول بیوورسال یا فوم و گاز استفاده کنید.
    • نوع دوم: مایع‌های قابل اشتعال مانند: بنزین، نفت و… برای این نوع می‌توانید از کپسول آتش‌نشانی پودر و گاز استفاده کنید.
    • نوع سوم: گازهای قابل اشتعال مانند: بوتان و متان که می‌توانید از کپسول آتش‌نشانی abc برای این نوع استفاده کنید.
    • نوع چهارم: فلزات قابل اشتعال مثل: منیزیم، آلومینیوم و… که می‌توانید از کپسول آتش‌نشانی پودر و گاز برای این نوع استفاده کنید.
    • نوع پنجم:آتش‌سوزی دستگاه‌های الکتریکی مانند کامپیوتر، پنل برق ، آسانسور و ….که می‌توانید از کپسول آتش‌نشانی co2 برای این نوع استفاده کنید و چون آب رسانای برق هستش نمیتوانید از کپسول های فوم و گاز استفاده کنید.
    • نوع ششم: این نوع از روغن پخت و پز و… تشکیل شده است، که می‌توانید در این نوع از کپسول نوع پودر و گاز استفاده کنید. دقت کنید در تمام موارد از کپسول آتش‌نشانی مناسب استفاده کنید.انواع خاموش کننده دستی

    کلاس ای مناسب چه نوع آتش‌سوزی هستند؟

    این دسته شامل موادی هستن که بعد از سوختن از خود خاکستر به جا میگذارند، که شامل:  چوب، پارچه، و… هستند. به همین خاطر خاکستر قابلیت این را دارد که حرارتی که در داخل آتش  وجود دارد را در جای خود نگه دارد. ممکن است که آتش دوباره برگردد. برای خاموش شدن این نوع آتش‌ها می‌توانید از کپسول آتش‌نشانی مناسب فوم و گاز استفاده کنید. آب به آسانی داخل خاکستر می‌رود و حرارتی که در داخل مواد وجود دارد را، کم می‌کند.

    کلاس بی مناسب چه نوع آتش‌سوزی هستند؟

    کپسول‌هایی که قابل اشتعال هستند، در این گروه قرار دارند. مایع‌ها می‌توانند بنزین، نفت و یا دیزل باشند. باید برای خاموش‌‌کردن این نوع آتش‌سوزی‌ها از  پودر و گاز استفاده کنید.

    کلاس سی مناسب چه نوع آتش‌سوزی هستند؟

    این نوع از آتش سوزی ها گازهای قابل اشتعال هستند که در ادامه تعدادی از این نوع‌ها را نام  می‌بریم.گاز‌هایی مثل: اتان، بوتان، متان و پروپان در داخل این دسته قرار دارند. که از کپسول آتش نشانی abc باید استفاده کنید.

    کلاس ای مناسب چه نوع آتش‌سوزی هستند؟

    کپسول آتش‌نشانی مناسب این نوع آتش‌ها از الکتریسیته به‌وجود می‌آید. حرارت زیاد سیم‌ها، اتصال قطعه ‌ها و….، عواملی هستند که این آتش را تشکیل می‌دهند. تنها برای این آتش از کپسول آتش‌نشانی گاز co2 استفاده کنید. این کپسول‌ها گاز کربن دی اکسید دارند که نارسانای برق است.

    کلاس آف مناسب چه نوع آتش‌سوزی هستند؟

    این دسته شامل مواد روغن‌های خوراکی است. این مواد وقتی با آب برخورد می‌کند، واکنش تندی از  خود نشان می دهند، باید از کپسول آتش‌نشانی پودر و گاز  استفاده کنید.
    توجه داشته باشید که هر یک از این کپسول ها با توجه به کارتی که هنگام خرید بر روی کپسول آویزان است، باید سالانه به صورت منظم شارژ شود. بنابراین برای اطلاع از شارژ کپسول آتش نشانی می توانید روی لینک کلیک کنید.  بنابراین برای اطلاع از
    شارژ کپسول آتش نشانی می توانید روی لینک کلیک کنید. تا به صفحه شارژ منتقل شوید.

    اهمیت شناخت کلاسهای کپسول آتش نشانی

    اینکه شما تعدادی از کلاس‌های کپسول آتش‌نشانی را بشناسید بسیار زیاد اهمیت دارد‌،  به این دلیل که وقتی شما این کپسول‌ها را بشناسید می‌توانید کپسول مناسب هر آتش‌سوزی را تشخیص دهید.
    اگر انتخاب اشتباه کنید مطمئنا مشکل بزرگی در مواقع ضروری برای شما پیش می‌آید. چون وقتی ندانید که کدام کپسولی مناسب چه آتش‌سوزی است ممکن است از یک کپسول اشتباهی در آن کار استفاده کنید و خطرات بیشتری به بار آید. حتی ممکن است به شما و یا به مال‌تان صدمه برسد. پس نتیجه می‌گیریم که شناخت کلاس‌های کپسول آتش‌نشانی در زندگی ما بسیار اهمیت دارد.

    نتیجه گیری

    می‌دانید که آتش‌ها انواع گوناگونی دارند و باید هر کدام از آن‌ها را بشناسید و بدانید چه نکاتی را باید در استفاده از آن‌ها رعایت کنید و از کپسول آتش‌نشانی مناسب استفاده کنید. شما با فهمیدن این نکات در واقع مال و جان خود را ضمانت کرده‌اید؛ چون اگر شما نوع آتش‌ها را بلد نباشید، نمی‌توانید به‌درستی از کپسول آتش‌نشانی استفاده کنید و در این صورت جان و مال شما در مواقع اضطراری در خطر می‌افتد .

    مؤسسه ایمنی و آتش ‌نشانی ناجی ارائه‌دهنده خدمات فروش انواع کپسول آتش نشانی CO2

    ارسال به تمام نقاط تهران و شهرستان‌ها

    جهت دریافت اطلاعات بیشتر، مشاوره، سفارش و خرید:

    تلفن دفتر: 02133868565

    تلفن همراه: 09125501793

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *