وبلاگ

کاربردهای کپسول آتش نشانی CO2 در اطفا حریق

کاربردهای کپسول آتش نشانی CO2
  • به طور کلی با خرید کپسول آتش نشانی CO2 نوعی دستگاه فعال با قابلیت حمل، در برابر آتش دارید و به منظور اطفا حریق با استفاده از گاز دی اکسید کربن مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین کاربردهای کپسول آتش نشانی co2 به گونه ای است که در وهله اول به منظور خاموش کردن سوخت هایی مانند مایع یا گاز قابل اشتعال مورد استفاده قرار می گیرد.

    کپسول دی اکسید کربن را در چه نوع آتش سوزی استفاده می کنند

    1.  خاموش کردن آتش سوزی هایی ناشی از منبع سوخت مایعات قابل اشتعال: آتش سوزی هایی که منبع سوخت آنها مایعات قابل اشتعال است، تنها با استفاده از کپسول های CO2 کنترل و خاموش می شوند. مخازن رنگ، کارخانجات اسپری، بویلرها، مخازن نفتی، ماشین لباسشویی، مخازن مایعات شیمیایی و… از مواردی هستند که منبع سوخت آنها مایع می باشد.
    2. آتش سوزی های ناشی از وسایل برقی: یکی دیگر از کاربردهای کپسول آتش نشانی co2، خاموش کردن آتش سوزی های ناشی از لوازم برقی است چرا که گاز دی اکسید کربن از مقاومت الکتریکی بسیار بالایی در برابر هوا برخوردار بوده و به منظور جلوگیری از بروز خطرات مختلف برقی مورد استفاده قرار می گیرد. این مدل وسایل برقی عبارتند از ژنراتورها، فیوزها، تاسیسات حرارتی، تابلو برق ها، ترانسفورماتورها، لوکوموتیوها و… که یکی از بیشترین کاربردهای کپسول آتش نشانی co2 نیز در این زمینه می باشد.
    3. خاموش کننده برق: آتش سوزی های برق در حقیقت به دلیل سیم کشی نامناسب، سیم آسیب دیدـه و ورود بیش از حد مجاز برق یا بار الکتریکی به وجود می آید. در این موارد نباید از آب یا کپسول فوم به منظور کنترل آتش استفاده کنید چرا که موجب گسترش آتش در جریان برق می شود. بنابراین یکی دیگر از کاربردهای کپسول آتش CO2، خاموش کردن آتش نوع C در سیم کشی های برقی می باشد.
    4. خاموش کردن آتش نوع E: بیشترین استفاده از کپسول ها دی اکسید کربن در حقیقت برای آتش سوزی های نوع E است که شامل تجهیزات الکتریکی مانند پنکه، لوازم آزمایشگاهی، لوازم الکترونیکی و… است که بر اثر گرم شدن بیش از حد مواد اتفاق می افتد.
    کاربردهای کپسول آتش نشانی CO2 در اطفا حریق

    کاربردهای کپسول آتش نشانی CO2

    در چه مواقعی نباید از کپسول آتش نشانی CO2 استفاده کرد

    – خاموش کردن آتش ناشی از مواد شیمیایی اکسیژن دار خطرناک همچون نیترات سلولز

    – خاموش کردن آتش ناشی از فلزات راکتیو مانند سدیم، پتاسیم، منیزیم، آلومینیوم، تیتانیوم و…

    – کنترل آتش تولید شدـه بر اثر واکنش هیدریدهای فلزی

    – کنترل آتش سوزی ناشی از لاک پیروکسیلین چرا که پیروکسیلین مانند نوعی پوشش ضخیم و خطرناک از لاک خشک عمل می کند

    در زمان استفاده از کپسول آتش نشانی CO2 باید به چه مواردی توجه کرد

    • پیش از مقابله با آتش بهتر است کاربردهای کپسول آتش CO2 را برای موارد مختلف به خوبی بررسی کرده، سپس از میزان شارژ کپسول آتش نشانی و نحوه قرارگیری پیک ایمنی آن به خوبی مطمئن شوید.
    •  بهتر است که شیپور دستگاه را هنگام استفاده از کپسول دی اکسید کربن نگه ندارید چرا که در حین استفاده بسیار سرد شده و موجب بروز سوختگی های شدید نیز می شود. بنابراین پیش از استفاده باید شیپور را به خوبی چک کنید که دارای دو خط و فاقد یخ باشد.
    • هدف اصلی را باید مشخص کنید چرا که کاربردهای کپسول آتش نشانی co2 برای آتش سوزی های گوناگون، متفاوت است. به عنوان مثال برای مایعات قابل اشتعال، باید شیپور را داخل پایه آتش قرار داده و اطراف مکان مورد نظر حرکت کنید؛ برای لوازم برقی بهتر است که برق را خاموش کردـه و سپس شلنگ کپسول را به سمت آتش سوزی حرکت دهـیـد.
    •  برای استفادـه از کپسول باید اهرم اصلی را فشار داده، به آرامی به آتش نزدیک شوید تا مواد داخل کپسول دی اکسید کربن با دقت تخلیـه شود.
    •  پس از تخلیـه مواد داخل کپسول، از پایان یافتن آتش سوزی مطمئن شوید چرا که در برخی موارد ممکن است با خاموش کردن گاز CO2، مجددا آتش سوزی رخ دهـد.
    •  هنگام استفاده از کپسول آتش نشانی بهتر است که به قسمت فلزی بالای آن دست نزنید چرا که گاز درون کپسول دی اکسید کربن به صورت فشردـه بودـه، با خروج ناگهانی به سرعت سرد شدـه و در نهایت موجب ایجاد سوختگی شدید می شود. بنابراین با توجه به کاربردهای کپسول آتش CO2، بهتر است از شیپور پلاستیکی آن استفاده کنید.
    3 عدد کپسول Co2

    کپسول آتش نشانی Co2 در وزن های مختلف

    مزایای کپسول آتش نشانی Co2

    – گاز دی اکسید کربن نوعی ماده پایدار است که کیفیت خود را در واکنش های شیمیایی از دست نمی دهد.

    – نوعی ماده غیر سمی، غیر خورنده و بدون خطر است که عایق الکتریکی نیز بوده و به راحتی در مجاورت برق مورد استفاده قرار می گیرد.

    – یکی از ارزانترین خاموش کننده های گازی بوده و برای انواع آتش سوزی ها مورد استفاده قرار می گیرد.

    – به صورت خشک بودـه، مانع از آسیب رسیـدن به لوازم شدـه و هیچ کثیفی یا رسـوب، از خود برجـای نمی گذارد.

    – کاربردهای کپسول آتش نشانی co2 به گونه ای است که اغلب برای آتش سوزی های نوع A، B و C مورد استفادـه قرار گرفتـه و آتش را به صورت گستردـه کنترل می کند. همچنین این گاز بر خلاف آب، از قابلیت نفوذ در ترک ها و شکاف ها نیز برخوردار می باشد.

    معایب کپسول آتش نشانی CO2

    – با توجه به بالا بودن غلظت گاز دی اکسید کربن، بهتر است محیط پیش از تخلیه کاملا ایزوله شود.

    – در برخی موارد داخل محیط های گوناگون، تخلیه گاز موجب خنک شدن هوا یا میعان می شود.

    – در محیط های بستـه موجب افزایش فشار می شود.

    – تخلیه زیاد این گاز موجب محدود شدن فضای دید و کاهش اکسیژن هوا می شود.

    کاربردهای کپسول آتش نشانی CO2

    کاربردهای کپسول آتش نشانی CO2

    جمع بندی

    بنابراین کاربردهای کپسول آتش CO2 بسیار متنوع بوده و این نوع کپسول یکی از پرکاربردترین کپسول های آتش نشانی جهت اطفا حریق می باشد. همچنین کپسول CO2 در وهله اول اکسیژن را از مثلث اصلی حریق حذف کرده. با تخلیه گاز دی اکسید کربن، موجب خفه کردن آتش با ایمنی بالا می شود. برای خرید آن کافیست با کارشناسان سد حریق ناجی از طریق راه های ارتباطی که در سایت گذاشتــه ایم تماس بگیرید. سفارش خود را ثبت کنید.

    سوالات متداول

    • کپسول‌های آتش نشانی co2 برای انسان‌ها ایمن هستند؟

    دی اکسید کربن در مقادیر کنترل شده برای انسان‌ها ایمن است. با این حال، غلظت بالای دی اکسید کربن می‌تواند منجر به خفگی شود، بنابراین باید روش‌های مناسب اخلال زدایی در محل وقوع ایجاد شود.

    • آیا آتش‌نشانی با کپسول‌های co2 می‌تواند به تجهیزات حساس آسیب بزند؟

    در مقایسه با روش‌های آتش‌نشانی مبتنی بر آب، co2 باقی‌مانده نمی‌گذارد و خطر آسیب به تجهیزات حساس را کاهش می‌دهد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *