وبلاگ

اهمیت شناخت کلاس های کپسول آتش نشانی

اهمیت شناخت کلاس های کپسول آتش نشانی
  • قطعاً تا به حال به کپسول آتش‌نشانی احتیاج پیدا کردید و شاید پیش آمده باشد که در مورد کار با آن آشنایی ندارید. سوالاتی برایتان مطرح می‌شود مثل: نمی‌دانید که کلاس‌های کپسول آتش‌نشانی چه چیز‌هایی هستند؟ و شامل چه مواردی می‌شوند؟ یا اهمیت شناخت کلاس‌ های کپسول آتش نشانی چیست؟ ذهن شما را مشغول کرده است به همین دلیل تا آخر این مقاله را مطالعه کنید و به جواب سوالات خود برسید.

    درباره تست هیدوراستاتیک بیشتر بدانید.

    کلاسهای کپسول آتش نشانی چیست و شامل چه موادی می شود؟

      اهمیت شناخت کلاس های کپسول آتش نشانی بسیار بالا است. آتش‌سوزی‌ها می تواند با هم تفاوت زیادی داشته باشد. گاهی بر اثر اتصالات برقی وگاهی بر اثر تحریق مواد قابل‌اشتعال مانند موادخشک مثل: کاغذ یا مایعات مانند: نفت، گریس و….

    توجه کنید فقط هر کدام از آتش‌سوزی‌ها که اتفاق می افتد،  باید از کپسول مخصوص همان آتش سوزی استفاده کنید. انواع کپسول آتش نشانی عبارتند از: کپسول دارای مواد شیمیایی خیس، کپسول دارای پودر، کپسول دارای فوم، کپسول آتش نشانی دارای آب و کپسول دارای کربن دی اکسید.

    توجه داشته باشید که هر یک از این کپسول ها با توجه به دفترچه ای که هنگام خرید به شما تحویل داده شده، و لیبلی که بر روی کپسول چسبیده می شوند، باید سالانه به صورت منظم شارژ شود. بنابراین برای اطلاع از شارژ کپسول آتش نشانی می توانید روی لینک کلیک کنید. تا به صفحه شارژ منتقل شوید.

    کپسول قابل حمل

    مهمترین نکات در انتخاب یک کپسول آتش ‌نشانی

    نکات مهم در هنگام انتخاب یک کپسول آتش ‌نشانی

    برای انتخاب درست یک کپسول آتش‌نشانی باید به چه نکاتی توجه کنید تا انتخاب درستی داشته باشید چون اهمیت شناخت کلاس های کپسول آتش نشانی در زندگی ما بسیار بالا است. درادامه با تعدادی از این نکته ها آشنا می شوید.

    شکل ظاهری و محل نصب

     کپسول‌های آتش‌نشانی بیشتر مواقع شکل استوانه‌ای دارند. توجه کنید که کپسول‌ها نسبت به محیط مورد نظر شما در اندازه و ظرفیت‌های مختلفی استفاده می شوند. کپسول‌هایی که وزن کمتری دارند به دیوار آویزان می شود. ولی کپسول‌هایی که وزن زیادی دارند را می‌توانیم به دو مدل چرخ‌‌دار و بدون‌چرخ تقسیم کنیم. چرخ‌دار برای مکان هایی که آتش آنجا کمتر است استفاده می شود و در این موارد هم اهمیت شناخت کلاس های کپسول آتش نشانی بالا است.

    مکانیزم عملکرد

    در این قسمت کپسول شامل: دو قسمت تحت فشار و بالون‌دار هستند، کپسول‌هایی که بالن‌دار هستند، محفظه‌ای در کنار خود دارند که کاربرد آن تأمین‌کردن فشار خروج برای مواد خاموش‌کننده است.

    دما و شرایط محل نگهدارنده

    در مکانهای صنعتی به علت سختی کار واحتمال خطرات بالای آتش‌سوزی، تعداد بیشتری کپسول خاموش کننده در محیط قرار دارد. نکته‌ای که وجود دارد دمایی است که کپسول در آنجا قرار دارد، حدود دمای محیط محفظه نگهدارنده باید بین منفی ۲۰ تا مثبت ۶۰ باشد. کارگاه ریخته‌گری و چاپخانه که در آن مرکباتی با نقطه دمای کمتر از ۱۰۰ درجه استفاده می‌شود در این دسته قرار می‌گیرند.

     قیمت کپسول آتش نشانی با بهترین نرخ بازار

    کپسول در ماشین

    انتخاب مناسب ترین کلاس کپسول آتش نشانی

    راهنمای انتخاب مناسب ترین کلاس برای هر مکان

    در این قسمت از راهنمای انتخاب مناسب‌ترین کلاس برای هر مکان،  به بررسی‌ آتش در برخی از مکان‌ها می‌پردازیم.

    مهمترین مسئله ای که در زمان آتش سوزی باید نسبت به آن آگاه باشیم این است که ابتدا باید بدانیم که آتش از چه نوعی است و شما از چه نوع کپسول می‌توانید برای خاموش کردن آتش استفاده کنید. مسئله مهمی که در اینجا وجود دارد اهمیت شناخت کلاس های کپسول آتش نشانی است. در صورت ناآگاهی ممکن است برای خاموش کردن آتش از کپسولی استفاده کنید برای خاموش کردن آتش از کپسول نامناسب استفاده کنید که باعث اطفاء حریق نشود و خطرات بیشتری را برای ما به وجود می آورد نکته مهمی که در درجه اول در انتخاب کپسول آتش نشانی باید به آن توجه کرد شناخت کلاس های کپسول آتش نشانی است.

    کلاس : Aکپسول آتش نشانی برای خاموش کردن آتش هایی که بر اثر سوختن پارچه چوب کاغذ به وجود می آید مناسب است و خاموش کننده های آن از جنس آب یا کف هستند.

    کلاس :Bدر مورد آتش سوزی های موادی مانند بنزین گریس و روغن از خاموش کننده هایی که از جنس یک ماده شیمیایی خشک یا دی‌اکسیدکربن است استفاده می‌شود.

    کلاس:C در مورد آتش‌سوزی که بر اثر اتصالات برقی و الکتریکی به وجود می آید ما نیاز به این نوع کپسول آتش نشانی داریم که خاموش کننده آن یک ماده شیمیایی خشک کربن است.

    کلاسD : برای خاموش کردن آتش که در اثر فلزات قابل احتراق به وجود آمده باید از کپسولی استفاده کنیم که مواد خاموش کننده آن یک ماده شیمیایی یا پودر خشک باشد.

    کلاس K: اگر آتش سوزی در منازل مسکونی و در آشپزخانه اتفاق بیافتد، بر اثر روغن یا مواد چرب، از کپسولهایی استفاده می‌کنیم که خاموش کننده آنها از جنس ماده شیمیایی مرطوب یا خشک باشد.

    کلاس A B C: در بین همه این مدل ها و کپسول ها ما یک کپسول همه منظوره داریم که در آتش سوزی های کلاسA B C  مورد استفاده قرار می گیرد و ماده خشک کننده آن خاموش کننده آن یک ماده شیمیایی خشک است.

     

    دریافت مشاوره رایگان و 

    پشتیبانی ســـــــــــریع سد حریق ناجی

     

    اهمیت شناخت کلاس های کپسول آتش نشانی

    اینکه شما تعدادی از کلاس‌های کپسول آتش‌نشانی را بشناسید بسیار زیاد اهمیت دارد‌،  به این دلیل که وقتی شما این کپسول‌ها را بشناسید می‌توانید کپسول مناسب هر آتش‌سوزی را تشخیص دهید.

    اگر انتخاب اشتباه کنید مطمئنا مشکل بزرگی در مواقع ضروری برای شما پیش می‌آید. چون وقتی ندانید که کدام کپسولی مناسب چه آتش‌سوزی است شما ممکن است از یک کپسول اشتباهی در آن کار استفاده کنید و خطرات بیشتری به بار آید. حتی ممکن است به شما و یا به مال‌تان صدمه برسد. پس نتیجه می‌گیریم که شناخت کلاس‌های کپسول آتش‌نشانی در زندگی ما بسیار اهمیت دارد.

    روش رویارویی با آتش‌های گوناگون

    طبقه‌بندی‌های مختلفی برای آتش‌سوزی وجود دارد که هر کدام، به روشی خاص برای خاموش‌کردن ایمن نیاز دارند. در این بخش، به تفکیک کلاس‌های رایج آتش‌سوزی و روش رویارویی با آن‌ها می‌پردازیم.

    آتش کلاس A

    ماده‌های سوختنی ساده مانند چوب، کاغذ، پارچه و برخی پلاستیک‌ها باعث ایجاد آتش کلاس A می شوند.

    بهترین راه این است که شعله‌های آتش را با پاشش آب از یک فاصله ایمن خاموش کنید. یک شلنگ آتش‌نشانی یا یک خاموش‌کننده حاوی آب، برای این گونه آتش بهترین گزینه هستند. آب با جذب گرما و خنک‌کردن ماده‌های در حال سوختن، آتش را خاموش می‌کند. با این حال، از پاشیدن آب روی آتش‌سوزی‌های الکتریکی (کلاس C) یا سوختی (کلاس B) خودداری کنید؛ زیرا رسانای برق است و می‌تواند خطر برق‌گرفتگی ایجاد کند. همچنین، منجر به تشدید زبانه‌های آتش سوختی می‌شود.

    آتش کلاس B

    مایعات قابل اشتعال مانند بنزین، روغن، گریس و الکل، آتش کلاس B محسوب می شوند. اینجا آب دشمن‌تان است! زیرا مایع سوزان را پخش می‌کند و آتش بدتر می‌شود. بلکه باید یک کپسول آتش‌نشانی ساخته‌شده برای آتش‌سوزی کلاس B را انتخاب کنید. این خاموش‌کننده‌ها حاوی عالم‌های خفه‌کننده مانند فوم یا پودر شیمیایی خشک هستند. فوم، مایع در حال سوختن را پوشانده و منبع اکسیژن را از آن قطع می‌کند تا زبانه‌های آتش خاموش شوند. پودر شیمیایی خشک نیز واکنش شیمیایی را مختل می‌کند و باعث مرگ زبانه‌ها می‌شود.

    آتش کلاس C

    آتش‌سوزی‌های کلاس C شامل موارد زیر است:

    • گازهای سوختنی: پروپان، بوتان، متان، گاز طبیعی و دیگر گازهای سوختنی.
    • تجهیزات برقی: لوازم خانگی، ماشین آلات، پریزها، سیم‌کشی و تابلوهای برق.

    برای مواجهه با هر کدام از این آتش‌سوزی‌ها، نیاز به اتخاذ روش خاصی دارید.

    روش مواجهه با گازهای سوختنی

    اول ایمنی! در صورت امکان منبع گاز را قطع کنید؛ شیر را پیدا کنید و اگر به آن دسترسی دارید، ببندیدش. اگر شعله‌های آتش مانع از دسترسی شما می‌شود یا طوری داغ است که نمی‌توانید آن را لمس کنید، این کار را انجام ندهید.

    سپس با احتیاط فراوان، برای خاموش‌کردن آتش اقدام کنید. فقط از کپسول آتش‌نشانی کلاس C، که دارای پودر خشک است استفاده کنید. پودر خشک، واکنش شیمیایی را مختل و زبانه‌ها را خاموش می‌کند. هرگز از خاموش کننده‌های آب، فوم یا CO2 روی آتش گاز استفاده نکنید. آب می‌تواند شعله‌ها را گسترش دهد، فوم ممکن است مؤثر نباشد و CO2 گاز سوزان را قطع نمی‌کند.

    در آتش سوزی‌های بزرگ، مکان را زود خالی کنید. اگر آتش گاز زیاد است یا می‌دانید که نمی‌توانید آن را به‌آسانی خاموش کنید، تخلیه را در اولویت قرار دهید که و همه به‌فور از محل خطر خارج شوند. سپس از محل امن با آتش‌نشانی تماس بگیرید. آتش‌سوزی گازهای سوختنی می‌تواند بسیار خطرناک باشد و خطر انفجار را به همراه دارد.

    روش مواجهه با آتش سوزی تجهیزات الکتریکی

    پیش از اقدام برای اطفاء حریق، اگر می‌توان با خیال راحت این کار را انجام داد، منبع برق را خاموش کنید. کلید مدار کنترل‌کننده دستگاه را خاموش کنید (کنتور را قطع کنید) یا تجهیزات سوزان را از برق بکشید. پس از قطع برق، از کپسول آتش‌نشانی کلاس C که دارای دی اکسید کربن است، استفاده کنید. CO2 با خفه کردن سوخت و قطع اکسیژن، زبانه‌ها را خاموش می‌کند.

    هرگز از آب در آتش سوزی‌های الکتریکی استفاده نکنید. آب جریان الکتریکی را هدایت می‌کند و می‌تواند باعث آسیب جدی یا مرگ در اثر برق‌گرفتگی شود.

    آتش کلاس D

    فلزات سوختنی مانند منیزیم، پتاسیم یا سدیم را آتش کلاس D می نامند.

    آتش‌های کلاس D به‌دلیل واکنش خاصی که فلزات سوزان نشان می‌دهند، به مواد خاموش‌کننده خاص خود نیاز دارند. به‌عنوان مثال، آب در واقع می‌تواند آتش سوزی‌های فلزی را تشدید کند. این آتش سوزی‌ها را به کارشناسان آموزش‌دیده بسپارید. آن‌ها از کپسول‌های آتش‌نشانی تخصصی دارای پودر خشک استفاده خواهند کرد که برای خفه‌کردن فلز در حال سوختن طراحی شده‌اند. بنابراین، با آتش‌نشانی تماس بگیرید.

    آتش کلاس K

    آتش‌هایی که شامل روغن‌های پخت و پز، چربی‌ها و گریس‌های گیاهی یا حیوانی می‌شوند را آتش کلاس K می نامند.

    هرگز از آب برای خاموش کردن آتش کلاس K استفاده نکنید! زیرا می‌تواند باعث پاشیدگی و انتشار روغن سوزان شود؛ این، وضعیت را بدتر و زبانه‌ها را بیشتر می‌کند. از کپسول آتش‌نشانی کلاس K که به‌طور خاص برای چنین آتش‌هایی طراحی شده است استفاده کنید. این خاموش کننده‌ها حاوی یک عامل شیمیایی مرطوب مخصوص هستند که روغن سوزانده‌شده را به صابونی می‌کند (صابون‌سازی)، که می‌تواند زبانه‌ها را خفه کند و مانعی برای جلوگیری از دوباره‌سوختن به وجود آورد.

    همیشه به یاد داشته باشید

    اول تخلیه! اگر آتش به سرعت در حال گسترش است یا خاموش‌کننده مناسب را ندارید، با آرامش اما در عین حال سریع، خود و دیگران را از خطر دور کنید. سپس از محل امن، با آتش‌نشانی تماس بگیرید.

    از پیش برنامه داشته باشید. پیش از رویارویی با هر کدام از این آتش‌ها با انواع خاموش کننده ها و درجه‌بندی آنها آشنا شوید. دانستن روش درست استفاده کپسول آتش‌نشانی می‌تواند در مهار آتش‌های کوچک تا زمان رسیدن کمک، حیاتی باشد.

    همچنین، در هر شرایط آتش سوزی، مطمئن شوید که مسیر فرار روشنی دارید و می‌دانید چگونه هشدار آتش را فعال کنید.

    نتیجه گیری؛ اهمیت شناخت کپسول آتش نشانی

    شناخت کپسول کلاس‌های آتش‌نشانی  در زندگی ما خیلی کاربرد دارد در واقع باعث انتخاب آگاهانه ما می‌شود و این امکان را ایجاد می‌کند که متناسب با هر مکان کپسول مناسب تهیه کنیم. اگر به اهمیت شناخت کپسول آتش‌نشانی پی ببریم خیلی از اتفاقات نخواهد افتاد. در این مقاله با کاربردهای آن آشنا شدید. این مطالب می‌تواند برای محافظت از جان و مال شما در مواقع اضطراری بسیار مفید باشد.

    سد حریق ناجی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *