وبلاگ

اطلاعات مهم و ضروری درباره آتش سوزی و راه های مقابله با آن ها

اطلاعات مهم و ضروری درباره آتش سوزی
  • همانطور که می دانید اگر اکسیژن، هوا و مواد سوختنی با هم ترکیب شوند، یک آتش سوزی رخ می دهد که با نور و گرما همراه است. شاید اغلب مردم راه های مقابله با آتش سوزی را می شناسند و می دانند که همه نوع آتش سوزی وجود دارد و تنها مختص یک مدل و نوع نیست. از طرفی در نظر داشته باشید که در محل آتش سوزی حتما اکسیژن بین مواد شیمیایی وجود دارد و این اکسیژن باعث بیش تر شدن حرارت یک آتش می شود. البته که رعد و برق یا بلاهای طبیعی نیز در بیش تر شدن احتراق آتش تاثیر می گذارند و باید به همه روش های مقابله با آتش سوزی توجه کرد.

    در آخر اینکه شرکت سد حریق ناجی با کادر مجرب و باتجربه، توانسته است خدمات ارزشمندی را نظیرشارژ کپسول آتش نشانی و عرضه و فروش کپسول آتش نشانی عرضه نماید.

    در ادامه این بحث قصد داریم به انواع آتش سوزی بپردازیم تا در حین برخورد با هر یک، دچار سردرگمی نشوید.

    • آتش سوزی از نوع کلاسA

    همانطور که می دانید اغلب آتش سوزی ها مربوط به محلی است که مواد خشک از جمله پلاستیک یا چوب نگهداری می کنند. برای راه های مقابله با آتش سوزی از نوع A، بایستی از آب استفاده کرد زیرا آب با برخورد به یک مواد خشک، آن را خیس کرده و از آتش گرفتن زیاد و بیش تر شدن حرارت حریق جلوگیری می کند. از طرفی در نظر داشته باشید که سرانجام این نوع آتش سوزی جز خاکستر شدن مواد جامد نیست و این خاکستر را تنها آب می تواند مهار کند.

    همچنین، راه های دیگر مقابله با آتش سوزی از نوع A، افشان کردن گاز بر روی مواد خشک از جمله پارچه است که این روش نیز تاثیر زیادی برای مهار کردن آتش دارد.

    • آتش سوزی از نوع کلاس B

    این نوع آتش سوزی مخصوص روغن ها است یعنی اگر در محلی نفت، گازوئیل یا بنزین باشد، با برخورد یک جرقه یا مواد آتش زا با روغن ها می تواند در کم ترین زمان ممکن آتش سوزی بزرگی صورت بگیرد. پس در ابتدای کار با این نوع روغن ها بایستی روش های مقابله با آتش سوزی از نوع A را یاد گرفت تا در حین برخورد با آن بتوان با تمرکز بالا برای مهار کردن آن تلاش کرد.

    لازم به ذکر است که برای خاموش کردن این نوع آتش سوزی، ریختن آب، جزو راه های مقابله با آتش سوزی از نوع A نیست و بایستی از مهارکننده های فوم استفاده کرد. زیرا فوم به علت داشتن چگالی و تراکم کم، در کم ترین زمان و با سرعت بالا می تواند روی قسمت هایی که روغن وجود دارد و باعث بیش تر شدن حرارت می شود، قرار گرفت و آتش سوزی را خاموش یا مهار کرد.

    • آتش سوزی از نوع کلاس C

    اگر در یک مکان کوچک و کاملا بسته، گازهایی از قبیل متان وجود داشته باشد، با برخورد یک جرقه یا الکتریسیته با گازها به راحتی آتش سوزی بزرگی رخ می دهد که در آخر باعث منفجر شدن محل موردنظر می شود. در نظر داشته باشید که راه های مقابله با آتش سوزی از نوع C، تنها با انجام دادن روش خفه کردن می توان از آتش سوزی جلوگیری کرد. البته گاز متان یک نوع گاز سمی است که باعث ایجاد مسمومیت افراد و حتی مرگ می شود که بایستی با تمرکز و اطلاعات بیش تر، آتش سوزی از نوع C را مهار کرد.

    • آتش سوزی از نوع کلاس D

    در این دسته، فلزات از جمله سدیم یا آلومینیوم باعث ایجاد آتش سوزی می شوند . همانطور که می دانید آتش سوزی و بیش تر شدن حریق از یک فلز سریع تر از غیر فلزات بوده و راه های مقابله با آتش سوزی در این دسته کمی سخت و دشوار است. پس در مکان هایی که سدیم یا آلومینیوم وجود دارد، حتما نکات ایمنی را رعایت کنید تا آتش سوزی رخ ندهد.

    در نظر داشته باشید که یکی از روش های مقابله با آتش سوزی نوع C، استفاده نکردن از آب و مایعات است زیرا آب تنها حرارت یک آتش از نوع C را زیاد می کند و در مهار کردن آن تاثیری ندارد. بدین منظور شما می توانید تنها از کپسول پودر مس یا کلرید سدیم برای خاموش کردن آتش استفاده کنید زیرا پودرهای فلزات، حرارت و آتش روی سطح یک فلز را جذب کرده و با سرد کردن گرمای آن، آتش سوزی ایجاد شده را به راحتی مهار می کند.

    • آتش سوزی از نوع کلاس E

    اگر در یک مکانی سیم ها اتصالی کنند، حرارت سیم ها باعث می شوند که آتش سوزی رخ دهد پس توصیه می شود اتصال های سیم یک ساختمان یا اداره ها را قبل از روشن کردن لامپ یا هر نوع الکتریسیته، یک بار کنترل کنید که اتصالی صورت نگرفته باشد. از طرفی در حین بروز این اتفاق تنها روش های مقابله با آتش سوزی از نوع E، استفاده کردن از کپسول آتش نشانی گازی یا پودری است در غیر این صورت آتش سوزی مهار نمی شود.

    در آخر اینکه بهتر است بعد از کار کردن با وسایل الکتریکی، آن ها را خاموش کنید که حرارت با سیم ها منجرب آتش سوزی نشوند. برای کسب اطلاعات بیش تر درباره کپسول آتش نشانی پودری و گازی و حتی راه های مقابله با آتش سوزی، به سایت شرکت سد حریق ناجی مراجعه فرمائید.

    • آتش سوزی از نوع کلاس F

    این آتش سوزی در آشپرخانه ها یا مکانی که پخت و پز صورت بگیرد، رخ می دهد. اگر روغن با شعله گاز برخورد کند، باعث ایجاد آتش می شود که برای خاموش کردن آن نباید از آب استفاده کرد زیرا مایع و آب، تنها حرارت آتش دسته F را زیاد می کنند و هیچ تاثیری در مهار شدن آن ندارند. پس راه های مقابله با آتش سوزی از نوع F تنها از روش کپسول پودری امکان پذیر است.

     همچنین اغلب افراد با پتو نیز این نوع آتش سوزی را مهار می کنند که این روش نیز کارساز است.

    کپسول های آتش نشانی

     برای خرید کپسول آتش نشانی co2 روی لینک کلیک کنید تا به صفحه خرید هدایت شوید.

    عوامل ایجاد آتش

    عوامل های زیادی وجود دارد که باعث ایجاد آتش یا حریق می شود که همه مردم باید این عوامل را یاد بگیرند.

    • الکتریسیته ها

    همانطور که می دانید دو نوع الکتریسیته وجود دارد که عامل ایجاد آتش یا حریق می شوند. الکتریسیته جاری از اتصال و عبور کردن یک جریان برق از سیم هادی ایجاد می می شود که در صورت ایجاد جرقه، باعث به وجود آمدن آتش خواهد شد.

    و اگر در الکتریسیته ساکن یک جریان پتانسیل با گاز برخورد کند، حریق یا آتش سوزی ایجاد می شود و تنها راه های مقابله با آتش سوزی الکتریسیته، کپسول آتش نشانی است که باید در اولین قدم، این نوع آتش سوزی را مهار کرد.

    • واکنش های شیمیایی

    اغلب موادهایی که در آزمایشگاه ها وجود دارند باعث ایجاد حریق یا آتش سوزی می شوند که اگر این دو مواد را با یکدیگر ترکیب کنید یک انفجار با آتش سوزی رخ خواهد داد و راه های مقابله با آتش سوزی دو مواد شیمیایی کمی کار دشواری است. به عنوان مثال اگر اسید و آب را با هم مخلوط کنید یک ترکیب انفجاری درست خواهد شد یا اگر عنصر فسفر و نیتریک را با یکدیگر حل کنید یک حریق ایجاد می شود. از طرفی روش های مقابله با آتش سوزی ترکیب دو مواد شیمیایی، تنها با پودر امکان پذیر است.

    • صاعقه

    اغلب افراد بر این باور‌ هستند که صاعقه هیچ حریق یا آتشی را ایجاد نمی کند ولی این باور کاملا اشتباه است زیرا صاعقه هزار تا پتانسیل دارد که با برخورد به جسم سخت می تواند در کم ترین زمان ممکن آتش سوزی را ایجاد کند.

    • مواد سوختنی

    اگر بخاری یا شومینه را بیش از اندازه زیاد کنید، حرارت از داخل بخاری به بیرون می آید و در آخر باعث ایجاد آتش سوزی می شود. پس توصیه می کنیم مواد سوختنی را بیش از استاندارد زیاد نکنید و در صورت بروز حریق تنها روش های مقابله با آتش سوزی مواد سوختنی، انداختن پتو روی حریق یا افشاندن کپسول آتش نشانی به محل آتش سوزی است.

    • مواد منفجره

    در چهارشنبه سوری ها اغلب مشاهده می کنید که تعداد آتش سوزی ها زیاد است و مواد منفرجه جزو یکی از مهم ترین عامل ایجاد آتش و حریق بوده که تنها روش های مقابله با آتش سوزی این نوع موادها، ریختن آب روی حریق است.

    • دخانیات

    امروزه بیش تر آمار آتش سوزی در منازل، به دلیل نیمه روشن ماندن سیگار یا زغال است. افرادی که اهل دخانیات هستند توصیه می شود بعد از استفاده از قلیان یا سیگار، آن ها را کاملا خاموش کنند تا آتش سوزی رخ ندهد

    عوامل ایجاد آتش ​

    طبقه بندی انواع آتش سوزی

    در سراسر دنیا برای اینکه آتش سوزی ها را در کم ترین زمان ممکن مهار کنند، انواع آن ها را طبق ماهیت و میزان سوختگی، به چند دسته طبقه بندی می کنند. طبقه بندی های آتش یا همان حریق و راه های مقابله با آتش سوزی به صورت A. B. C. D. E. F)) است که هر یک از طبقه بندی ها معنای جداگانه ایی دارند که در ادامه بحث به آن ها می پردازیم :

    • آتش سوزی A

    این دسته تنها مخصوص چوب های خشک، پارچه و پلاستیک هستند در حالت کلی آتش سوزی که منجرب تولید خاکستر شود به این دسته مربوط است. البته در نظر داشته باشید که راه های مقابله با آتش سوزی از دسته A تنها افشاندن گاز روی مواد جامد و خشک است که در سایت کمپانی سد حریق ناجی می توانید با کپسول این دسته از آتش سوزی آشنا شوید.

    • آتش سوزی B

    این دسته نیز برای روغن ها مربوط می شود که خطرات جبران ناپذیری را به دنبال دارد.

    • آتش سوزی C

    دسته موردنظر نیز برای گازهای سمی و غیر سمی مربوط بوده که تنها روش های  مقابله با آتش سوزی دسته C، خفه کردن ورود گاز به محل موردنظر است.

    • آتش سوزی D

    آتش سوزی دسته D برای فلزات از جمله آلومینیوم ربط دارد که بایستی راه های مقابله با آتش سوزی نوع D را دانست.

    • آتش سوزی E

    این دسته جزو مهم ترین طبقه بندی در آتش سوزی به شمار می آید زیرا آتش سوزی دسته E جزو الکتریسیته ها بوده که راه های مقابله با آتش سوزی از نوع E کار راحت و آسانی نیست.

    • آتش سوزی F

    در آتش سوزی از نظر ماهیت سوختنی، دسته E را جزو آتش سوزی پخت و پز قرار داده‌اند. که بهترین و سریع ترین روش های مقابله با آتش سوزی این دسته، انداختن پتو یا کپسول آتش نشانی است.

    کلاس های کپسول آتش نشانی

    روش مقابله با آتش

    کمپانی سد حریق ناجی توانسته است با تجهیزات عالی و باکیفیت بالا، اولین کپسول آتش نشانی را تولید کند. در ادامه این بحث قصد داریم تمام روش و راه های های مقابله با آتش سوزی را برای مخاطبان مطرح کنیم.

    • روش قطع واکنش های زنجیره ایی

    اگر با این روش می خواهید زنجیره ایی از آتش سوزی را مهار کنید بهتر است مواد سوختنی موجود در محل حریق را به مناطق دور از مکان آتش سوزی ببرید یا شعله موردنظر از حریق و آتش را از مرکز اصلی دور کنید که این جزو مهم ترین راه های مقابله با آتش سوزی است.

    • روش تقلیل کردن میزان حرارت و رحیق با کمک سرد کردن

    روش تقلیل کردن نیز جزو رایج ترین راه های مقابله با آتش سوزی محسوب می شود که می توان سوخت موجود در محل حریق را سرد کرد و آب را به صورت اسپری شده روی آتش ریخت. در این حین مشاهده خواهید کرد که درجه حرارت آتش، کم می شود و در آخر آتش سوزی به اتمام می رسد.

    • روش کم کردن درصد اکسیژن

    نام دیگر این نوع روش مقابله با آتش، خفه کردن است. همانطور که می دانید گازهایی که منجرب آتش سوزی شده‌اند را با روش خفه کردن می توان مهار کرد. یعنی اگر هوا یا همان اکسیژن را از محل آتش سوزی دور کنید می توانید در کم ترین زمان ممکن، آتش را خاموش کنید. که این روش را شرکت سد حریق ناجی نیز ذکر کرده است و جزو رایج ترین راه های مقابله با آتش سوزی به شمار می آید.

    درباره تست هیدوراستاتیک بیشتر بدانید

    روش مقابله با آتش​

    از چه کپسول آتش نشانی برای خاموشی انواع آتش استفاده کنیم؟

    اگر مقاله فوق را با دقت و تمرکز بالا مطالعه کرده باشید، مشاهده خواهید کرد که انواع زیادی کپسول آتش نشانی وجود دارد که در حین آتش سوزی با توجه به طبقه بندی انواع آتش و راه های مقابله با آتش سوزی، آن ها را انتخاب می کنند.

    • کپسول آتش نشانی گازی
    • کپسول آتش نشانی پودری
    • کپسول آتش نشانی کف
    • کپسول آتش نشانی آب
    • کپسول آتش نشانی هالوژنی
    • کپسول آتش نشانی مواد شیمیایی

    در نظر داشته باشید که از کپسول آتش نشانی کف و کپسول آتش نشانی هالوژنی برای مهار کردن آتش سوزی هایی که مواد جامد و خشکی دارند، بکار می برند. یا از کپسول آتش نشانی پودری و گازی برای خاموش کردن آتش سوزی که جریان الکتریکی حریق را ایجاد کرده، استفاده می کنند.

    از طرفی می توانید با مراجعه به سایت شرکت سد حریق ناجی، با انواع کپسول هایی که برای مهار یا خاموش کردن آتش سوزی ها، تولید کرده‌اند آشنا شوید از طرفی راه های مقابله با آتش سوزی را نیز برای مخاطبان توضیح داده‌اند.

    جمع بندی نهایی

    خیلی از افراد همه آتش سوزی ها را فقط یک نوع می دانند و تنها از یک روش برای مهار کردن آن استفاده می کنند ولی این راه کاملا اشتباه بوده و احتمال بیش تر شدن حریق یا حرارت آتش زیاد است. بدین منظور بایستی با انواع آتش و راه های مقابله با آتش سوزی، آشنا شوید تا در حین بروز با آن در کم ترین زمان اقدامات لازم را انجام دهید.

    از طرفی ضروری است که بدانید شرکت سد حریق ناجی با کارکنان و کارشناسان باتجربه، توانسته است کپسول های آتش نشانی باکیفیت بالا را در اختیار عموم مردم قرار دهد. برای کسب اطلاعات بیش تر درباره انواع آتش و راه های مقابله با آتش سوزی بهتر است به سایت سد حریق ناجی مراجعه فرمائید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *