وبلاگ

معرفی و آشنایی با راه‌‌های کاهش خسارت هنگام آتش‌سوزی

راه‌‌های کاهش خسارت هنگام آتش‌سوزی
  • چگونه خانه خود را از خسارت‌های موقع آتش‌سوزی حفظ کنیم؟  راه‌ های کاهش خسارت هنگام آتش‌سوزی چیست؟ خسارت‌های ناشی از آتش همیشه توانسته جان و مال افراد و حتی عرصه‌های عمومی را در معرض تهدید قرار دهد.

    آسیب‌هایی که آتش و آتش‌سوزی وارد می‌کند، می‌تواند علاوه بر ضربه‌های جسمی، از نظر روحی نیز افراد را تحت تأثیر قرار دهند. خوشبختانه می‌توان با آشنا شدن به راه‌ های کاهش خسارت هنگام آتش‌سوزی از تهدیدهای مالی و جانی جلوگیری کرد.

    سالیان سال آتش‌ها منجر به از بین بردن خانه‌ها و اموال مردم شده و در شرایط بسیاری بدتر، جان و سلامت بسیاری از افراد را تهدید کرده است. در نتیجه با آشنایی به راه‌های کاهش خسارت هنگام آتش‌سوزی می‌توانید زندگی خود و دیگران را نجات دهید. سد حریق ناجی با ارائه بهترین نرخ شارژ کپسول آتش نشانی پیشنهاد می‌کند که این مقاله را با دیگران به اشتراک بگذارید تا جان دیگران را نیز نجات دهید.

    راه‌ های کاهش خسارت هنگام آتش‌سوزی

    آتش گرفتن همیشه مختص خانه‌ها نیستند و آتش‌سوزی جنگل‌ها نیز جزئی از این موارد هستند. شما نباید در روزهای پرخطر برای پیک نیک خانوادگی خود، از آتش استفاده کنید و به خیال این‌که آن را به‌درستی خاموش خواهید کرد، روشن کنید.

    در روزهایی که باد شدیدی می‌وزد یا زمانی که از شدت نباریدن باران اطرافتان خشک شده است، اقدام به روشن کردن آتش نکنید. معمولاً کشورهای مختلفی اقدام به نصب تابلو می‌کنند؛ اما بعضی از افراد با بی‌توجهی در این مناطق اقدام به روشن کردن آتش می‌کنند. این یکی از راه‌ های کاهش خسارت هنگام آتش‌سوزی است.

    در روزهایی که باد می‌وزد ممکن است فقط با کمی انداختن جرقه در اطراف شما، آتش‌سوزی به پا کند. می‌توانید در این موارد از آتش‌نشانی‌های محله خود کمک بگیرید یا در غیر این صورت در این نوع از آب و هوا، رعایت کنید. راه‌ های کاهش خسارت هنگام آتش‌سوزی برای این به شما گفته شده که جان خود و دیگران را به خطر نیندازید.

    استفاده از پتو خیس برای خفه کردن آتش

    حتماً شما هم دیده‌اید زمانی که آتش زبانه می‌زند، آن را سعی می‌کنند با انداختن پتو خیس خاموش کنند. این روش به این دلیل استفاده می‌شود که بتواند اکسیژن را کاهش دهد تا آتش گسترش پیدا نکند. همان طور که می دانید، وجود اکسیژن است که آتش را بیشتر می‌کند و یکی از راه‌ های کاهش خسارت هنگام آتش‌سوزی ، استفاده از پتو خیس است.

    کاهش خسارت در آتش سوزی

    استفاده از کپسول آتش‌نشانی

    یکی از راه‌ های کاهش خسارت هنگام آتش‌سوزی استفاده از کپسول‌های آتش‌نشانی است. بسیاری از افراد هیچ تسلطی بر استفاده از این کپسول‌ها را ندارند. در نتیجه بهتر است همین حالا که این مقاله را می خوانید، بروید و کار کردن با کپسول را یاد بگیرید؛ تا زمانی که بتوانید هنگام آتش‌سوزی، جریان آن را متوقف کنید. استفاده از آنها ساده است. فقط باید با حفظ خونسردی خود هر چه سریع‌تر، جلوی خسارت‌های جانی و مالی را بگیرید.

    برای خرید کپسول آتش نشانی CO2 کافیست روی لینک کلیک کنید

    خاموش کردن آتش توسط آتش نشان

    دستورالعمل استفاده از کپسول‌های آتش‌نشانی

    اول از همه باید خونسردی خود را حفظ کنید. زمانی که بترسید یا عجله زیادی کنید، ممکن است نتوانید به موقع آتش را خاموش کنید؛ یا حتی کپسول‌های سنگین بر روی اندام شما بیافتد و نتوانید به موقع اقدام به خاموشی آتش کنید. راه‌ های کاهش خسارت هنگام آتش‌سوزی فقط این نیست که از ابزارهای مختلف استفاده کنید، رفتار مناسب نیز بسیار نقش مؤثری دارد.

    دقت کنید که کپسول مناسب شرایط را انتخاب کرده اید و این نکته بسیار مهمی است. باید قبل از باز کردن آن، کپسول را سر و ته کنید تا مواد داخل آن آماده شود. سپس ضامن را کشیده و کامل به سمت آتش بایستید. شلنگ را به محکمی در دست بگیرید، وگرنه کپسول از کنترلتان خارج می‌شود.

    شیرهای گاز خود را ببندید

    برای استفاده از راه‌ های کاهش خسارت هنگام آتش‌سوزی باید سعی کنید سرعت خود را زیاد کنید و بر ترس خود غلبه کنید. بستن شیرهای گاز از عواملی است که اگر آن را فراموش کنید، فضا پر از گازهای سمی می‌شود و حتی این گازها می‌تواند کشنده باشند. در نتیجه حتماً شیرهای گاز خود را ببندید.

    حتی در روزهای عادی که قصد خارج شدن از خانه را دارید و یا برای یک مسافرت برنامه‌ریزی کرده اید و حالا وقت رفتن رسیده است، حتماً شیرهای گاز را ببندید تا هیچ خطری خانه و همسایه‌های شما را تهدید نکند. راه‌های کاهش خسارت هنگام آتش‌سوزی بسیار زیاد هستند و بهتر است، همه آنها را به یاد بسپارید تا از جان و مال دیگران و خودتان به‌خوبی محافظت کنید.

    قطع و وصل شدن برق

    یکی از دلایلی که ممکن است آتش‌سوزی شود یا آن را تشدید کند، قطع و وصل شدن برق است. اختلال در برق به‌راحتی آتش‌سوزی را به وجود می‌آورد. اگر آتش رخ داده هر لحظه گسترش باید، باید هر چه سریع‌تر برق‌های خود را قطع کنید. این نیز یکی دیگر از راه‌ های کاهش خسارت هنگام آتش‌سوزی است.

    اما اگر می‌خواهید بیرون از خانه بروید یا زمان زیادی را در خانه نیستید، حتماً برق‌های خود را چک کرده تا خراب نباشند. همچنین آنها را به طور کل خاموش کنید تا زمانی که به خانه برگشتید، یک خانه سالمی داشته باشید.

    لباس خود را خیس کنید

    همان طور که در قسمت‌های قبلی خواندید، می‌توان با یک پتو خیس، آتش‌سوزی را کاهش داد. با این حال ممکن است همیشه پتو خیس در دسترس نداشته باشیم. در این حال بهتر است که از لباس تن خود یا نزدیک ترین لباس خیس به شما، استفاده کنید.

    در زمان اتفاق افتادن آتش‌سوزی نباید ثانیه‌ای را هدر داد. به همین دلیل سعی کنید هر چه سریع‌تر یک لباس خیس تهیه کنید و بر روی آتش تکان دهید. این کار گسترش آتش را کاهش می‌دهد. دلیل آن از بین بردن اکسیژن‌های اطراف آتش است.

    درباره تست هیدرواستاتیک بیشتر بدانید

    از ورود دود زودتر جلوگیری کنید

    دستگاه‌هایی موجود هستند که در هر خانه‌ای قابلیت نصب را دارد. این هشدارهای دود دارای بهترین عملکردها هستند تا از شما در برابر آتش‌سوزی دفاع کند؛ برای به حداقل رساندن آسیب آتش‌سوزی دستگاه‌های بسیار مناسبی وجود دارد. از راه‌های کاهش خسارت هنگام آتش‌سوزی این مورد بهترین گزینه است. زیرا قبل از وقوع حادثه، جلوی آن را می‌گیرد. در زیر آمارهایی که سد حریق ناجی به شما می‌گوید را توجه نمایید.

    • از هر پنج مرگ‌ومیر ناشی از آتش‌سوزی در خانه، سه مورد در اثر آتش‌سوزی در خانه‌های بدون هشدار دود اتفاق می‌افتد.
    • بیش از یک‌سوم (38٪) مرگ‌ومیرهای آتش‌سوزی در خانه‌ها، ناشی از آتش‌سوزی‌هایی است که در آن هیچ هشدار دود وجود ندارد.

    خطر مرگ  آتش‌سوزی در خانه، در خانه‌هایی با  دستگاه هشدار دود به نصف کاهش یافته است.

    استفاده از دستگاه‌های هشدارهای دود

    در مطلب قبلی آمارها خیلی قانع‌کننده بودند، درست است؟ به یاد داشته باشید که حواستان به باتری‌های این دستگاه باشد؛ باتری‌ها ممکن است به مرور زمان فرسوده شوند یا کلاً از کار بیفتند. بنابراین، مهم است که باتری‌ها را یک‌بار در ماه آزمایش کنید، همین‌طور باتری‌ها را یک یا دو بار در سال تعویض کنید، و هر 10 سال یک‌بار زنگ هشدار دود را تغییر دهید.

    همچنین مطمئن شوید که به اندازه کافی تعداد هشدار دهنده دود در سراسر خانه یا محل کار خود نصب کرده اید. طبق گفته سازمان آتش‌نشانی، دستگاه‌های هشدارهای دود باید در هر اتاق خواب، خارج از هر اتاق خواب به صورت جداگانه و در هر سطح از خانه نصب شود.

    راه‌های کاهش خسارت هنگام آتش‌سوزی هنوز ادامه دارد. و آن این است که، این دستگاه ها را در کجا نصب کنید؟ از نصب آلارم‌های هشدار دود در نزدیکی پنجره‌ها، درها، فن‌ها یا دریچه‌ها خودداری کنید. زیرا جریان هوا می‌تواند دستگاه تشخیص دود شما را مختل کنند. به همین صورت، هشدارهای دود را در هر سطح از محل کار خود نصب کنید. همچنین، قرار دادن آلارم‌ها را در مکان‌ هایی که خطر آتش‌سوزی بیشتری دارند، مانند آشپزخانه‌ها را جدی بگیرید.

    نتیجه‌گیری

    متوجه شدیم که در هنگام آتش‌سوزی حتماً خودتان را کنترل کنید و بر ترس خود غلبه کنید. اگر پتو خیس برای خاموش کردن آتش نبود، حتماً و سریعاً از لباس خود استفاده کنید. همچنین از همین الان یاد بگیرید که چگونه با کپسول‌های آتش‌نشانی کار کنید. اگر از آنها در خانه یا محل کار خود ندارید، در اسرع وقت آن را تهیه کنید.

    در مکان‌هایی که هوا به شدت خشک یا به شدت باد می‌وزد، از روشن کردن آتش خودداری کنید. سعی کنید این آموزش ها را به تمامی افراد اطرافتان یاد دهید تا کمتر کسی دچار خسارت‌های مالی و جانی شود.  این مقاله راه‌های کاهش خسارت هنگام آتش‌سوزی را به طور کامل معرفی کرد و شما می‌توانید از امروز به بعد بیشتر حواستان باشد تا دچار آسیب‌های گوناگون نشوید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *