وبلاگ

اشتباهات رایج هنگام آتش‌سوزی

اشتباهات رایج هنگام آتش‌سوزی
  •  بهتر است که اگر صاحب فروشگاه، مغازه یا هرجای دیگری  هستید و یا اصلا در آن‌جا کار می‌کنید، حتما یک کپسول آتش‌نشانی برای ‌آن مکان خریداری کنید. البته اگر کار با این وسیله را بلد نباشید ممکن است با انجام اشتباهات رایج در آتش‌سوزی، امنیت خود را به خطر بی‌اندازید. شما می‌توانید طریقه کار کردن با این وسیله را یاد بگیرید تا از خطرات احتمالی که پیش روی شما قرار دارد، در امان بمانید. در ادامه این مقاله با تعدادی از این اشتباهات رایج در آتش‌سوزی آشنا می‌شوید. اگر امنیت خود و سایر اطرافیان برای شما اهمیت دارد پس بهتر است با ما همراه باشید.

    درباره خرید کپسول آتش نشانی بیشتر بدانید

    تعدادی از تجهیزات کپسول آتش نشانی

    عدم استفاده از کپسول آتش‌نشانی مناسب

     شاید شما هم مثل بسیاری از مردم فکر می‌کنید که از چه کپسولی استفاده کنید. اینکه از چه کپسولی استفاده کنید زیاد اهمیت ندارد، البته این‌گونه نیست که کلا نسبت به نوع آن بی‌تفاوت باشید. چرا که بعضی از کپسول‌های آتش‌نشانی پودر دارند. این کپسول قابلیتی دارد که به بعضی از چیزهایی که حساس است از‌جمله کامپیوتر، صدمه بزند. در نظر داشته باشید در بعضی وسیله‌ها این‌طور نیست که خسارتی ‌بینند، اگر‌ هم دیدند بسیار کم است.

    هر آنچه نیاز است در رابطه با شارژ کپسول آتش نشانی بدانید

     نباید فراموش کرد که اشتباهات رایج در آتش‌سوزی وجود دارد که باعث می‌شود با انجام دادن آن‌ها خسارت‌های زیادی به وجود بیاید.  دقت کنید برای این‌که کپسول مناسب را انتخاب کنید، باید حتما آن مکان را بررسی کنید، در ادامه به بررسی بعضی از کاربرد‌های کپسول‌های آتش‌نشانی در تعدادی از مکان‌ها می‌پردازیم. کپسول مناسب برای خانه یا مکان شغلی شما حریق نوع ای‌بی‌سی می‌تواند باشد. چون‌که از کپسول آتش‌نشانی پودر و گاز برای خاموش کردن حریق‌هایی که به‌ وجودآمده و برای جامد‌ها، مایع‌ها و گازهایی که قابل اشتغال هستند، خوب است.

    عدم شناخت انواع کلاس‌های خاموش کننده‌ها

    در این قسمت باید انواع خاموش‌کننده‌ها را بشناسید تا بتوانید از آن‌ها به‌ درستی استفاده کنید. حال برای این‌که آن‌ها را بشناسید، باید از لحاظ بعضی چیز‌ها آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید تا با اشتباهات رایج در آتش‌سوزی رو‌ به‌ رو نشوید. در ادامه به تحلیل عواملی که می‌توانیم با آن انواع کپسول‌های اتش‌نشانی را بشناسیم، نام می بریم.

    چند نمونه از عوامل شناخت کپسول‌های آتش‌نشانی شامل شناخت کپسول‌ها از روی کد رنگی، شناخت ‌کپسول‌ها از طریق خواندن روی بدنه آن‌ها است. توجه کنید که کد‌رنگی برای بازار‌هایی که برای فروش هستن رعایت نمی‌شود. پس حتماً باید به نوشته‌ای که بر روی بدنه است و کد‌مهندسی و علامت مخصوص ظاهری آن کپسول دقت کنید.

    بررسی کپسول های آتش

    روش‌های ناصحیح خاموش کردن آتش

    ازآنجایی‌که خاموش کردن آتش باید به‌درستی انجام شود، دقت کنید که این کار بسیار خطرناک است و حتماً باید با دقت زیادی انجام داده شود. بنابراین باید مهم‌ترین روش‌هایی که نباید از آن برای خاموش‌کردن آتش استفاده کرد را، بشناسید.

    یکی از اشتباهات رایج در آتش‌سوزی در خاموش کردن آتش این است که از آب خیلی کم یا زیادی برای این کار استفاده کنید. در‌واقع بهتر است یک‌بار، حداقل ‌دو‌ لیتر استفاده کنید. یکی دیگر از این روش‌های اشتباه این است که برای خاموش کردن آتش‌سوزی‌های الکتریکی و نفتی از آب استفاده کنید، چون‌که این تنها باعث بدتر شدن آتش می‌شود.

    عدم تخلیه محل آتش‌سوزی

    در این قسمت به این سوال پی می‌برید که چرا و چه موقع باید مکان خود را تخلیه کنید؟ بی‌دقتی و اشتباهات رایج در آتش‌سوزی باعث صدمات جبران نا‌پذیری خواهد شد. وقتی‌که در نزدیک محل کار، خانه و یا هرجایی که در آن حضور دارید و در آن‌جا ‌اتش‌سوزی می‌شود و یا اخطار پرچم قرمز به شما می‌دهند، باید یک سری اقدامات برای تخلیه آن مکان انجام دهید. البته اگر شما خودتان حس کردید که در خطر هستید، حتماً محل را سریع‌تر ترک کنید.

    اقداماتی که قبل‌ از تخلیه باید انجام بدهید این است که تمام اطلاعات و نکاتی که وجود دارد را به خانواده و همسر خود اطلاعات دهید، تا آن مکان را برای تخلیه آماده کنند. همچنین وسایل‌های ضروری از‌جمله موبایل شارژر، موبایل، کلید ماشین، نقش تخلیه و… را با خود ببرید. کار بعدی که باید انجام بدهید، این است که حیوانات خانگی را با غذا و آب و دارو داخل حامل‌ها بگذارید.

    انواعی از کپسول های آتش نشانی

    بر نداشتن پین ایمنی کپسول

    همه کپسول‌های آتش‌نشانی قطعاً یک پین ایمنی دارند که نباید این پین ایمنی‌ها از آن‌ها جدا شود. به‌همین دلیل است که در بعضی از کپسول‌ها این پین مهر‌و‌موم شده‌است؛ یعنی اگر آن مهر و موم نباشد، می‌تواند پین ایمنی بیفتد و باعث تخلیه یا فعال شدن کپسول شود. مهر‌و‌موم اجازه این کار را نمی‌دهد. دقت کنید فقط زمانی که می‌خواهید کپسول را تخلیه کنید، پین را بکشید و از آن استفاده کنید. توجه داشته باشید فقط انجام یکی از اشتباهات رایج در ‌آتش‌سوزی می‌تواند باعث ضرر‌های جانی و مالی بشود.

    درباره تست هیدوراستاتیک بیشتر بدانید

    عدم استفاده از کپسول آتش نشانی

    اگر دوست دارید قبل از این‌که آتش، خانه شما را بسوزاند جلوی آن را بگیرید، باید بدانید که چه وقت و چطور از کپسول‌آتش‌نشانی استفاده کنید و توصیه می‌شود که حتماً یک کپسول آتش‌نشانی خریداری کنید. توجه کنید تا وقتی که یک طرف برای خالی کردن آتش خانه آماده نکرده‌اید، کپسول نخرید؛ چون نباید دچار اشتباهات رایج در آتش‌سوزی بشوید.

    در مورد اینکه چه زمانی از کپسول استفاده کنید، باید وقتی کسی در ساختمان نیست، یا در صورتی که بقیه دارند آن‌جا را ترک می‌کنند و به آتش‌نشانی اطلاع دادند، از آن استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که برای برداشتن مال خود جان خود را فدا نکنید؛ چون که جان شما از همه چیز مهم‌تر است.

    عدم آشنایی با آتش و روش‌های مقابله با آن

    اگر با روش‌های درست خاموش کردن آتش آشنا نباشید و دچار اشتباهات رایج در آتش‌سوزی بشوید، ممکن است یک عمر دچار پشیمانی شوید. پس در ذیل به طریقه خاموش کردن آتش‌های طبقه بندی شده نوجه کنید.

    طبقه A

     این طبقه از موادی ساخته شده است که اشتغال‌زا و خاکستری زا هستند. از بهترین روش‌ها برای خاموش کردن این طبقه آب است. چون درجه را پایین می‌آورد و باعث می‌شود، سوختن تمام شود.

    طبقه B

    بهترین کار برای خاموش کردن این طبقه این است که اکسیژن مثلث آتش را از بین ببرید. در داخل این طبقه از آتش سوزی می‌توانید از کپسول‌هایی مانند پودر و گاو، ‌کف‌ها استفاده کنید.

    طبقه C

    برای خاموش کردن آتش‌های این طبقه، سد کردن لازم است؛ یعنی از رسیدن گاز به مبدا حریق باید جلوگیری کنید. برای جلوگیری از این کار باید یا جریان گاز را ببندید یا جلوی نشت گاز را بگیرید.

    طبقه D

    برای خاموش کردن این آتش بهتر از کپسول‌هایی که بسته به فلز این طبقه و کپسول هایی که مخصوص خودشان دارد، استفاده کنید.

    طبقه E

     دقت کنید به همه مطالب توجه داشته باشید تا اشتباهات رایج در آتش‌سوزی را انجام ندهید.

    نتیجه گیری

    کپسول‌های آتش‌نشانی خیلی در زندگی ما مفید هستند. به این دلیل که می‌توانند در برابر آتش‌سوزی از جانمان محافظت کنند. پس پیشنهاد می‌شود حتماً در محل کار خود، منزل و یا هر جای دیگری که در آن کار می‌کنید و یا اعضای خانواده حضور دارند، یک کپسول آتش‌نشانی تهیه کنید و کار با آن را به خوبی یاد بگیرید تا دچار اشتباهات رایج در آتش‌سوزی نشوید.

    امیدوارم که این مقاله مفید واقع شده و توانسته باشد راهنمای خوبی برای شما در شناخت کپسول‌های آتش‌نشانی باشد.

    مؤسسه ایمنی و آتش ‌نشانی ناجی ارائه‌دهنده خدمات فروش انواع کپسول آتش نشانی CO2

    ارسال به تمام نقاط تهران و شهرستان‌ها

    جهت دریافت اطلاعات بیشتر، مشاوره، سفارش و خرید:

    تلفن دفتر: 02133868565

    تلفن همراه: 09125501793

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *