وبلاگ

کپسول آتش نشانی مناسب حریق ناشی از لوازم برقی

کپسول آتش نشانی مناسب حریق ناشی از لوازم برقی
  • حریق چیست؟ احتراق چیست؟ لوازم الکتریکی چگونه دچار حریق می شوند؟ و سوالاتی دیگری که در این زمینه وجود دارد، موضوعی است که به آن ها خواهیم پرداخت. به سوختن شدید مواد سوختنی که معمولا با نور و دود و گرما همراه هستند، حریق گفته می شود. آتش سوزی به صورت عادی در اثر عواملی همچون افزایش دما، ایجاد تماس با ماده ای دیگر که در حال سوختن است، بروز واکنش های شیمیایی، انفجار، زیر نور مستقیم خورشید قرار داشتن ، الکتریسیته به وجود می آیند.

    برخی از عوامل نیز وجود دارند که خود باعث بروز آتش سوزی نمی شوند اما در افزایش آن اثرگذار هستند. از این عوامل می توان به وزیدن باد، سیم های اتصال برق، کانال های سیستم های تهویه، حرکت مواد قابل اشتعال به اطراف و مبادی های مشرف بر محل اشتعال اشاره نمود. برای رفع تمامی حریق و آتش سوزی ها و به خصوص لوازم برقی از کپسول آتش نشانی مناسب حریق ناشی از لوازم برقی استفاده می شود تا بتواند حریق را مهار نماید.

    حریق ناشی از لوازم برقی

    یکی از عواملی که امکان بروز آتش سوزی در اثر آن وجود دارد، الکتریسیته است. این نوع آتش سوزی ممکن است در اثر اتصال کوتاه در مدار، معیوب بودن سیم کشی ها یا ورود بار الکتریکی بیش از حد به مدار به وجود آید. معمولا در پریز های برق که در مکان های مرطوب قرار دارند یا در نزدیکی لوله های آب قرار دارند اتصال برق به وجود می آید و گاها نیز آتش سوزی به وجود می آید و سیم های اتصال برق دچار حریق می شوند.

    اما علت آتش سوزی در یک وسیله برقی چیست؟ زمانی که یک وسیله برقی در منزل یا محل کار مانند کامپیوتر، آداپتور موبایل، یخچال و سایر وسایل برقی دچار آتش سوزی می شوند، جریان برقی که در آن ها برقرار است سبب بروز اتصال و جرقه می گردد. برای جلوگیری از این نوع آتش سوزی بایستی به نکات فنی که برای استفاده از هردستگاه درون جعبه آن قرار داده شده است توجه نمایید تا هم دچار خسارت مالی نشوید و خسارت جانی نیز نبینید.

    درباره شارژ کپسول آتش نشانی بیشتر بدانید

    سه راهی آتش گرفته

    کپسول آتش نشانی مناسب حریق لوازم برقی

    درست که حریق ناشی از بروز اتصال در لوازم برقی بسیار خطرناک بوده و عمدتا همراه با انفجار و صدای زیاد همراه هستند اما برای مهار اینگونه آتش سوزی ها نیز کپسول هایی طراحی شده است تا از سرایت حریق به اطراف جلوگیری گردد. به صورت کلی برای اینکه بتوانید یک آتش سوزی را مهار کنید، باید یکی از عوامل آتش یعنی هوا، ماده سوختنی و گرما را حذف نمایید.

    کپسول آتش نشانی مناسب حریق ناشی از لوازم برقی حاوی کربن دی اکسید(CO2) می باشد که سبب حذف هوا (اکسیژن) از محیط شده و همچنین سبب کاهش دمای ماده در حال اشتعال می گردد و آن را مهار می نماید.

    نوع دیگری نیز به نام کپسول آتش نشانی شیمیایی خشک نیز برای اتفای حریق لوازم برقی مناسب است؛ این کپسول ها از واکنش بین ماده سوختنی و هوا (اکسیژن) جلوگیری می نمایند و آتش را مهار می کنند.

    ترکیبات تشکیل دهنده این کپسول شیمیایی خشک شامل آمونیوم فسفات، بی کربنات پتاسیم یا پتاسیم کلرید است که بهترین گزینه برای مهار آتش سوزی در لوازم برقی هستند.دبزرگ ترین اشتباه در این نوع آتش سوزی، استفاده کپسول آتش نشانی حاوی آب و گاز است.

    آیا می توان برای اطفای حریق در لوازم برقی از کپسول آب و گاز استفاده نمود؟

    گفتیم که کپسول آتش نشانی مناسب حریق ناشی از لوازم برقی، کپسول CO2 می باشد اما در باور عموم و افرادی که اطلاعات کافی در این مورد ندارند، این باور وجود دارد که می توان از کپسول های عادی که حاوی فوم و یا کپسول های آّب و گاز نیز استفاده نمود. این یک باور اشتباه است، بگذارید بار دیگر شرایط اطفاء حریق را مرور نماییم؛ برای مهار یک آتش سوزی باید یکی از عوامل آتش سوزی را حذف نماییم یعنی هوا، ماده سوختنی و حرارت.

    حال اگر برای مهار یک آتش سوزی که در تجهیزات برقی رخ داده است از کپسول آب و گاز استفاده نمایید، نه تنها کمکی به اطفاء حریق نمی نمایید بلکه با خاصیت رسانایی که آب در خود دارد، چه بسا دچار برق گرفتگی شوید. با این کار علاوه بر صدمه ای که تجهیزات برقی دیده اند، خود شما نیز دچار آسیب جسمی می شوید. در برخی موارد آتش سوزی صنعتی نیز به دلیل فشار بالای الکتریسیته فرد مهارکننده حریق، دچار برق گرفتگی شدید و مرگ می گردد.

    در این مقاله گفتیم که برای مقابله با آتش های ناشی از لوازم برقی باید از کپسول co2 استفاده کنید پس بهترین کار خرید کپسول آتش نشانی CO2 است تا از هر نظر خیالتان راحت شود.

    خطرات ناشی از استفاده آب برای خاموش کردن حریق تجهیزات برقی

    استفاده از کپسول حاوی آب و گاز اشتباه ترین عمل در اطفای حریق تجهیزات برقی است.خطراتی شما را تهدید می کند شامل موارد ذیل است

    • برق گرفتگی و مرگ

    انتقال جریان برق به قسمت های دیگر و بروز آتش سوزی در آن قسمت ها

    اگر با لوازم برقی سر و کار دارید و همواره نگران رخ دادن آتش سوزی هستید. پیشنهاد می کنیم با خرید کپسول آتش نشانی  ایمنی را ایجاد کنید.

    روش های پیشگیری از حریق در تجهیزات برقی

    کپسول آتش نشانی مناسب حریق ناشی از لوازم برقی ، کپسول CO2 است اما این کار مربوط به پس از بروز آتش سوزی است.

    راه حل مناسب تر، پیشگیری از بروز چنین حادثه هایی در لوازم و تجهیزات برقی است تا کم ترین ضرر را به ما وارد نماید.

    برای اینکار به صورت دوره ای سیستم های برق ساختمان و محل کار خود را بررسی و از سالم بودن آن ها اطمینان حاصل نمایید.

    فشار بیش از حد به پریز برق در اثر استفاده سنگین نیز سبب بروز آتش سوزی خواهد شد. البته باید این نکته را به یاد داشته باشید که در صورت رعایت تمامی موارد فوق، باز هم احتمال بروز آتش سوزی در لوازم برقی وجود دارد.

    پلمپ کپسول آتش نشانی

    تهیه کپسول مناسب برای اطفای حریق تجهیزات برقی

    استفاده از کپسول مناسب با نوع حریق یک موضوع بوده و کیفیت پر شدن کپسول های اطفای حریق نیز آن سوی ماجرا می باشد.

    کپسول های مناسب اطفای حریق ناشی از لوازم برقی حاوی CO2 می باشد که شرکت های مختلف آن ها را تولید می نمایند.

    شرکت سد حریق ناجی یکی از شرکت های برتر و موفق در تولید انواع کپسول های اطفای حریق در تمامی انواع آتش سوزی ها و به خصوص آتش سوزی ناشی از لوازم برقی می باشد که با سابقه خوب بود توانسته است نظر مشتریان را جلب نماید.

    با توجه به اینکه مهار آتش سوزی الکتریکی بسیار حساس و خطرناک می باشد، استفاده از کپسول مناسب و باکیفیت بسیار مهم است. سد حریق ناجی با عملکرد مطلوب خود توانسته است نام خود را در بازار کپسول های آتش نشانی مطرح نماید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *