وبلاگ

کپسول آتش نشانی هالوژنه چیست؟ نکات مهم و ضروری که نمی دانید

تعدادی کپسول آتش نشانی
  • کپسول آتش نشانی هالوژنه برای رفع نیازهای اطفاء حریق شما در مکان‌های خاص و انواع خاصی از مواد قابل احتراق در نظر گرفته شده است. رایج‌ترین فرم‌ها عبارتند از هالوژن 1211 که در کپسول‌های آتش نشانی هالوژن قابل حمل و هالوژن 1301 که در سیستم‌‎‌های اطفاء حریق خودکار استفاده می‎شوند. در اینجا به منظور آشنایی بیشتر با این محصول لازم است ادامه مطلب را بررسی کنید تا بتوانید اطلاعات بیشتری در این حوزه کسب کنید.

    یک عدد کپسول آتش نشانی هالوژنه

    کپسول آتش نشانی هالوژنه

    هالوژنی که در کپسول آتش نشانی قرار دارد چیست؟

    کپسول آتش نشانی هالوژنه محصولی مرتبط برای اطفاء حریق است که هنگام تخلیه و خروج آتش در محیط استفاده می‎شود. به عنوان مثال هالوژن 1301 فقط در تاسیسات سیستم‌های خاموش کننده‎ ثابت به طور معمول به کار برده می‎شود. این خاموش کننده‌ها برای آتش سوزی‌های معمولی قابل احتراق مانند چوب، کاغذ، پارچه، زباله و پلاستیک نیز، مورد استفاده ‎قرار می‌گیرند. هم چنین این خاموش کننده‌ها برای آتش سوزی‌های مایعات قابل اشتعال مانند گریس، بنزین و روغن هم کاربرد دارند.

    هالوژن 1211 نوع مناسب برای جریان مورد استفاده در کپسول آتش نشانی قابل حمل است و برد آن به حدود شش فوت هم می‌رسد. هالوژن 1301 در برنامه ‎های سیستم ‎های خودکار و ثابت استفاده می‎شود. این موردی است که معمولاً برای سرکوب آتش در اتاق سرور رایانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهتر است برای توضیح دقیق نحوه عملکرد هالوژن به منظور خاموش کردن آتش از متخصصان و کارشناسان مربوطه کمک بخواهید. آن‎ها با تجربه و دانش فنی و علمی بالایی که دارند به شما در این امر مهم کمک شایانی می‎کنند.

    هر دو شکل هالوژن حاوی یک گاز هالوژنه هستند. یک مخلوط شیمیایی یا گازی مانند هالوژن که حاوی اتم‎ های هالوژن (فلوئور، کلر و برم) است، هالوژنه در نظر گرفته می‎شود. فلوئور، کلر و برم هنگام اتصال به کربن هالیدهای کووالانسی تشکیل می‎دهند. هالید دارای پیوند کووالانسی الکترولیتی نیست، به همین دلیل است که عوامل اطفاء حریق حاوی هالید (Halon 1211 و Halon 1301) برای محافظت از مناطقی که لوازم الکترونیکی پیشرفته در آن قرار دارند ایده آل هستند. فلوئور، برم، کلر و کربن هالون 1211 را تشکیل می‎دهند. فلوئور، برم و کربن هالوژن 1301 را تشکیل می‎دهند. برای اطاعات بیشتر در مورد شارژ کپسول آتش نشانی مطالعه کیند.

    یک عدد کپسول آتش نشانی هالوژنه بروی دیوار نصب شده

    کپسول آتش نشانی هالوژنه نصب شده بر دیوار

    کپسول آتش نشانی هالوژنه چگونه عمل می‎کند؟

    فرایند اثر بخشی هالوژن به این صورت تعریف می‎شود که چگونه آتش را به خوبی سرکوب می‎کند،. هر دو نوع هالوژن زمانی که برای خاموش کردن آتش استفاده می‎شوند، اثر فیزیکی و شیمیایی دارند. اثر شیمیایی هالوژن بر آتش با مهار احتراق به صورت اتمی است. آتش یک واکنش زنجیره ای می‌باشد که از منبع سوخت، گرما و یک عامل اکسید کننده تشکیل شده است. اکسیژن معمولاً عامل اکسید کننده در آتش است. هنگام وقوع آتش سوزی، گرما باعث تجزیه سوخت تبخیر شده می‎شود. فرآیند تجزیه سوخت باعث ایجاد احتراق ناقص و رادیکال‎های آزاد (مولکول‎های فرار و بدون بار) می‎شود. در نهایت احتراق ناقص و رادیکال‎های آزاد با اکسیژن واکنش می‎دهند و آتش را تحریک می‎کنند. برای اطلاعات بیشتر در مورد خدمات آتش نشانی بیشتر بخوانید.

    در کپسول آتش نشانی هالوژنه اتم های برم و کلر موجود در هالون 1211 به شکل کاتالیزوری کار می‎کنند و از رادیکال‎ های آزاد استفاده می‎کنند. بنابراین، آنها را از واکنش شیمیایی که آتش را تشکیل می‎دهد، حذف می‎کند. تاثیر اتمی هالوژن روی آتش باعث ایجاد اثر شیمیایی می‎شود. اثر فیزیکی عوامل هالوژن بر آتش کاهش دما و رقیق شدن است. کاهش دما زمانی اتفاق می‌افتد که هالوژن به آتش وارد می‌شود، زیرا یک گاز غیر واکنشی است. هنگامی که یک گاز غیر واکنشی مانند هالوژن به گاز قابل اشتعال مانند اکسیژن اضافه می‎شود، خنک می‎شود زیرا توزیع گرما در بین منطقه تغییر می‎کند.

    بیشتر بخوانید: شارژ سیستم های پایه ig55

    2 عدد کپسول آتش نشانی

    کپسول آتش نشانی co2 و فوم و گاز

    کاربرد کپسول آتش نشانی هالوژنه

    خاموش کننده هالوژن برای مبارزه با آتش‎ های کلاس B و کلاس C و گاهی اوقات آتش سوزی، کلاس A نیز استفاده می‎شود.

    هالوژن از گاز مایع تحت فشار نیتروژن استفاده می‎کند که به صورت بخار تخلیه می‎شود و باعث ایجاد شوک سرد یا استاتیک نمی‎شود و بینایی اپراتور را مختل نمی‎کند. با انجام تست هیدرواستاتیک می توانید فشار ها را به دست آورید.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *