وبلاگ

آموزش نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی دی اکسید کربن (Co2)

آموزش نحوه استفاده از کپسول co2
  • کپسول آتش نشانی دی اکسید کربن، زمانی که در شرایط مناسب استفاده شوند به نجات جان انسان ها کمک می کنند. با این حال، برخورد کپسول آتش نشانی Co2 با گازهای قابل اشتعال، روغن ها و چربی ها یا در یک فضای محدود خطرناک است. آیا می دانید که کپسولco2 قادر به مهار چه نوع آتش سوزی می باشد؟ در این مطلب، نحوه عملکرد کپسول آتش نشانی Co2‎  و کاربردهای آن را به شما توضیح می دهیم. از طریق لینک مورد نظر می توانید با کپسول آتش نشانی پودر و گاز بیشیتر آشنا شوید.

    آموزش نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی دی اکسید کربن (Co2)

    نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی co2

    چرا از دی اکسید کربن در کپسول های آتش نشانی استفاده می شود؟

    از دی اکسید کربن در کپسول های آتش نشانی استفاده می شود، چون باعث جابجایی یا کاهش میزان اکسیژن در جو اطراف آتش می شود. اگر با مثلث آتش آشنایی دارید، می‌دانید که اکسیژن در شروع و گسترش آتش نقش مهمی دارد. با حذف اکسیژن و خفه کردن آن با گاز CO2، آتش خاموش می شود. به همین دلیل، از کپسول آتش نشانی دی اکسید کربن برای مهار و خاموش کردن آتش ها در محیط های مسکونی و کارخانه های تولیدی استفاده می شود.

    موارد استفاده از کپسول آتش نشانی دی اکسید کربن (CO2)

    کپسول های آتش نشانی Co2  عمدتاً برای دو کلاس آتش سوزی خاص استفاده می شوند: کلاس B و آتش سوزی های الکتریکی (خطرهای الکتریکی).
    آتش‌ سوزی کلاس B معمولاً به آتش سوزی ناشی از انواع مایعات قابل اشتعال مانند بنزین یا روغن (نه روغن‌ها یا چربی‌ های آشپزی) اطلاق می ‌شود. این یعنی که استفاده از این کپسول های آتش نشانی گزینه ای ایده آل  برای مشاغلی است که در آنها این مایعات مورد استفاده قرار می گیرد. مکان هایی که در آنجا از کپسول دی اکسیدکربن استفاده می شود، شامل گاراژ خودرو، کارگاه ها یا کارخانه های تولیدی هستند. دی اکسید کربن اکسیژن را جابجا می کند و دمای مایعات را خنک نگه می دارد.
    آتش‌ سوزی ‌های الکتریکی به دلیل خطاهای الکتریکی رخ می دهند. به منظور خاموش کردن این نوع آتش سوزی ها می توان با کپسول آتش نشانی دی اکسید کربن‎ استفاده کرد. 

    طریقه استفاده از کپسول آتش نشانی  CO2

    اگر با آتش سوزی مواجه شدید باید خونسرد باشید. شما می توانید با استفاده از کپسول آتش نشانی دی اکسید کربن، آتش های جزئی را مهار کنید. شما باید طریق استفاده از کپسول آتش نشانی co2 را نیز یاد داشته باشید. در این بخش، اطلاعات کلی درباره طریق استفاده از کپسول آتش نشانی در اختیار شما قرار می دهیم.

    • اول از همه باید سراغ کپسول آتش نشانی کربن دی اکسید بروید که روی دیوار نصب شده است.
    • شما می توانید با کشیدن ضامن کپسول، آن را فعال و روشن کنید. در صورتی که کپسول برای شما سنگین است، آن را روی زمین قرار داده و ضامن را بکشید.
    • از طریق ضربه زدن روی شیر می توانید کپسول را تست کنید. در این صورت باید گازی سفید رنگ از کپسول خارج شود.
    • شما باید شلنگ آتش نشانی را به سمت آتش گرفته و به جلو حرکت کنید توجه داشته باشید که تمام آتش مهار شود.
    • بعد از تمام شدن خاموش، باید کپسول را رو زمین قرار دهید و اجازه دهید که ادامه کار را آتش نشان ها انجام دهند.
    2عدد کپسول آتش نشانی دی اکسید کربن

    کپسول آتش نشانی co2 و کپسول آتش نشانی پودر و گاز

    ویژگی های گاز کربن دی اکسید یاco2

    گاز co2 به دلیل ویژگی هایی که دارد برای مهار آتش مورد استفاده قرار می گیرد. از برخی ویژگی های گاز کربن دی اکسید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • کپسول آتش نشانی دی اکسید کربن غیرقابل اشتعال است.
    • این نوع کپسول آتش نشانی بدون بو است.
    • کپسول co2 جزو کپسول های واکنش ناپذیر است.
    • کپسول آتش نشانی جزو کپسول های غیر سمی است.
    • کپسول کربن دی اکسید جزو کپسول ها آتش نشانی ارزان قیمت برای خاموش کردن آتش است.‏
    • از کپسول co2 می توان برای مهار انواع آتش سوزی منازل و کارخانه جات تولیدی استفاده کرد.

     از کپسول آتش نشانی دی اکسید کربن در کجا بهتر است استفاده کنیم؟

    شاید یکی از سوال های شما هم این باشد که از کپسول آتش نشانی کربن دی اکسید می توان در چه مکان هایی استفاده کرد؟ معمولاً از کپسول های آتش نشانی Co2 در منازل مسکونی استفاده می شود. به طور معمول در منازل، مواد قابل اشتعال خطرناکی وجود ندارند. اکثر آتش سوزی ها در آشپزخانه منازل رخ می دهند.

    البته، اتصال لوازم و دستگاه های برقی نیز باعث بروز آتش سوزی در منازل مسکونی می شود. بنابراین، بهتر است که از کپسول آتش نشانی دی اکسید کربن در منازل مسکونی استفاده شود. به علاوه، در ایستگاه های برق و کارخانه های تولیدی نیز از کپسول های آتش نشانی کربن دی اکسید استفاده می شود.

    بیشتر بدانید: استاندارد نصب کپسول آتش نشانی

    بررسی کپسول آتش نشانی دی اکسید کربن

    نوحه پلمپ کردن کپسول آتش نشانی

    سخن آخر

    بطور کلی به منظور خاموش کردن آتش سوزی باید نسبت به از بین بردن ماده سوختنی، حرارت و اکسیژن اقدام کرد. این کارها توسط کپسول آتش نشانی دی اکسید کربن صورت می گیرد. گاز Co2 روی آتش لایه سنگینی بوجود می آورد که از نفوذ هوا به داخل آتش ممانعت می کند. در نتیجه، آتش سوزی از این طریق خاموش می شود. کپسول می تواند از طریق کاهش اکسیژن در اطراف محل آتش سوزی، آتش را مهار و سرد کند.

    هر کدام از کپسول های آتش نشانی با سوخت های مختلفی کار می کنند. خاموش‌ کننده ‌های دی ‌اکسید کربن (C02)  به ‌عنوان انتخاب ارجح مشتری برای از بین بردن آتش سوزی های الکتریکی استفاده می شود. شما می توانید برای مهار آتش سوزی در منازل سراغ استفاده از کپسول های آتش نشانی بروید. کپسول های آتش نشانی کربن دی اکسید با کیفیت را می توانید از طریق سایت ناجی خریداری کنید. کپسول های آتش نشانی ناجی دارای بالاترین کیفیت هستند. از مزایای خرید کپسول آتش نشانی از سایت ناجی می توان به پشتیبانی 24 ساعته، ارسال سریع محصول، امکان پرداخت آنلاین و ایمن اشاره کرد.

    سوالات متداول

    آیا هرکسی می تواند از کپسول آتش نشانی CO2 استفاده کند؟

    شما می توانید برای مهار کامل آتش سوزی نیز در مکان های ذکر شده از کپسول آتش نشانی دی اکسید کربن استفاده کنید.

     بهترین کپسول آتش نشانی برای خاموش کردن آتش و ادوات برقی کدام است؟

    از کپسول آتش نشانی Co2‎ در اتاق سرور و سایر مکان های دارای تجهیزات الکتریکی استفاده می شود.

    منابع

    cityfire, firefactory

    سد حریق ناجی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *