وبلاگ

پهباد آتش نشانی چیست؟

پهباد آتش نشانی چیست؟
  • با افزایش جمعیت، شهرسازی گسترش پیدا کرد و ساختمان های مسکونی و اداری زیادی در سطح شهرها ساخته شد. بسیاری از موادی که در ساخت و ساز این مجموعه های ساختمانی استفاده می شود، قابلیت آتش گرفتن و ایجاد آتش سوزی های بزرگ را دارند. پهباد آتش نشانی نمونه ای از پیشرفت علم و فناوری در بخش کنترل آتش است. به طور کلی در عملیات خاموش کردن و کنترل آتش سه هدف اصلی دنبال می شود.

    • نجات و محافظت از جان افراد
    • خاموش کردن آتش
    • مراقبت و نجات تجهیزات

    در فضا های بزرگ استفاده از پهباد های آتش نشانی کمک بزرگی برای آتش نشان ها در کنترل و پایش شرایط آتش می باشد. مجهز بودن این پهبادها به سنسور های گاز ، مواد ضد حرارت و دوربین های پیشرفته تغییرات زیادی در مدیریت آتش سوزی در فضا های غیر قابل دسترس برای آنش نشان ها فراهم می آورد. پهباد آتش نشانی در چهار مدل 5 لیتری، 10 لیتری، 16 لیتری و 20 لیتری طراحی می شود. یکی دیگر از موارد خاموش کردن آتش استفاده از کپسول آتش نشانی می باشد.

    پهباد برای بررسی

    پهباد آتش نشانی از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

    این تجهیزات دارای بخش های مختلفی هستند که متناسب با عملیات اطفا حریق طراحی شده اند.

    • دوربین های حرارتی برای شناسایی نقاط داغ و مرکز حریق
    • دوربین مادون قرمز برای شناسایی موجودات زنده در فضاهای مختلف
    • اسپری مه خنک و پخش کننده مه

    پخش کننده های مه شرایطی برای آتش نشان ها و تجهیزات فراهم می کنند تا بتوانند راحت تر به حریق نزدیک شوند.

    • عوامل خاموش کننده آتش مثل پودر، آب، فوم و مایعات خاص
    • دوربین HD برای تشخیص کالا و مواد موجود در منطقه حریق

    این دوربین ها با شناسایی مواد میزان قابل اشتعال بودن آنها را دسته بندی می کنند. پهباد آتش نشانی از تجهیزات کاربردی است که توانسته است تغییرات گسترده ای در نحوه کنترل و مدیریت آتش سوزی ایجاد کند.

    از پهباد آتش نشانی در کجاها استفاده می شود؟

    طراحی خاص پهباد ها، آن ها را برای استفاده در شرایط و فضا های ویژه ای آماده کرده است.

    • حریق های گسترده در جنگل ها و مجموعه های مسکونی و صنعتی بزرگ
    • خاموش کردن آتش از فاصله های نزدیک
    • استفاده برای تشخیص حیوانات، انسان ها و مواد سمی

    بررسی شرایط موجودات و افراد گرفتار در حریق یا حوادث دیگر به گروه های امدادی کمک می کند تا با دید بهتری اقدام به برنامه ریزی برای نجات نمایند.

    • امکان اتصال تجهیزاتی که به پراکندگی دود در محیط های حساس کمک می کنند.
    • هدایت افراد وحشت زده به نقطه امن با تشخیص صدا و نور محیط
    • پهباد آتش نشانی و کمک به کنترل و مدیریت بهتر عملیات های آتش نشانی

    پهباد ها مانند چشم آتش نشان ها هستند و شرایطی را فراهم می کنند تا با بررسی دقیق محیط، جان نیرو های امدادی به خطر نیفتد.

    • پیدا کردن افراد گم شده
    پهباد های مجهز به دوربین و مه پاش

    پهباد های مجهز به دوربین و مه پاش

    مزیت استفاده از پهباد برای خاموش کردن آتش

    در فرآیندهای امداد و نجات و کنترل حریق زمان اهمیت و ارزش زیادی دارد. استفاده از تجهیزات پیشرفته به نیروهای عملیاتی در کنترل شرایط کمک بزرگی می کند. شناخت وضعیت های غیر قابل دسترسی و برنامه ریزی برای عملیات از مزیت های عمده استفاده از پهباد های آتش نشانی است.

    • سرعت بالا و عملکرد مناسب
    • هزینه پایین
    • امکان استفاده برای جستجو و نجات افراد
    • انعطاف پذیری در محل حریق
    • قابلیت کنترل از راه دور
    • ایجاد شرایط ایمن برای ورود آتش نشان ها به منطقه آتش سوزی
    • امکان ارسال تجهیزاتی مثل ماسک تنفسی به افراد گرفتار در آتش
    • کنترل گسترده تر با پهباد آتش نشانی
    • پیدا کردن آسیب دیدگان در زمان گسترش دود یا در تاریکی شب

     دید چشم انسان در تاریکی شب و فضای حاوی دود کاهش پیدا می کند. مجهز بودن پهبادها به دوربین های مادون قرمز امکان تشخیص انسانها و موجودات گرفتار در آتش را به راحتی فراهم می سازد. همچنین شرایطی را ایجاد می کند تا آتش نشان در امنیت بیشتری وارد فضای عملیات شود.

    پهباد از چه جنسی ساخته می شود؟

    جنس پهبادها باید از موادی باشد که توانایی تحمل حرارت و آتش و همچنین شرایط جوی خاص را داشته باشد. به همین دلیل در ساخت این تجهیزات از ترکیباتی استفاده می شود که مقاومت بالایی به تغییر شرایط محیطی که در آنها استفاده می شوند، دارند.

    از آنجا که برای پرواز راحت تر باید بدنه پهباد سبک باشد، در طراحی بدنه از ترکیب پلاستیک و کربن استفاده می شود. کربن مورد استفاده می تواند به قطر 3 سانتی متر باشد تا استحکام کافی برای تحمل وزن تجهیزاتی که به آن اضافه می شود را داشته باشد. پایه های فرود پهباد آتش نشانی می تواند از جنس فلزاتی مانند آلومینیوم باشد تا استحکام بالاتری در مقابل ضربه داشته باشند.

    استفاده از مواد مرکبی مانند پلاستیک، کربن و فلز در کنار یکدیگر باعث می شود تا وزن پهباد کاهش پیدا کند. همچنین این مواد مرکب در مقابل زنگ زدن و خوردگی مقاوم هستند، زیرا الیاف کربن مانند یک تن پوش محکم بخش های مختلف و مه پهباد را در خود نگه می دارد. در طراحی موتور پهباد ها از موتور های دو زمانه استفاده می شود که در بین آنها موتور وانکل با بازده بالا و مصرف پایین بیشتر مورد توجه بوده است.

    بدنه سبک پهباد آتش نشانی حمل و نقل و جابه جایی آن را راحت تر می سازد. الیاف کربن مورد استفاده در این پهباد ها 7 تا 10برابر فولاد استحکام دارد و چگالی آن حدود 2/3 آلومینیوم می باشد. خاصیت ویژه این الیاف کربن، آن را به پوششی مناسب برای بدنه پهباد تبدیل کرده است.

    بررسی شرایط و اطفا حریق توسط پهباد

    بررسی شرایط و اطفا حریق

    نتیجه گیری

    گسترش جمعیت و فضای شهر ها باعث شد تا ساختمان های بزرگی در بخش های مختلف ساخته شود . بخش مهمی از ساخت و ساز ساختمان ها با استفاده از مواد آتش زا یا دارای قابلیت آتش سوزی ساخته شده است. پیشرفت تکنولوژی از جمله پهباد آتش نشانی باعث شده است تا تغییرات گسترده ای در تجهیزات آتش نشانی و امداد ایجاد شود. پهبادهای آتش نشانی نمونه ای ویژه ای از دستگاه های کاربردی هستند که با ورود خود به بخش امداد و نجات و اطفا حریق هم در هزینه ها و هم در حفظ جان افراد و گروه های امدادی انقلاب گسترده ای ایجاد کرده است.

    سوالات متداول

    آیا پهباد آتش نشانی اقتصادی هستند؟

    بله، پهباد آتش نشانی هزینه‌های عملیاتی را کاهش می‌دهند و مصرف منابع را کمینه می‌کنند، که آن‌ها را به یک سرمایه‌گذاری هوشمند برای ادارات آتش نشانی تبدیل می‌کند.

    آیا پهبادهای آتش نشانی به مناطق دورافتاده دسترسی دارند؟

    به‌طور مطلق. این پهبادها برای دستیابی به مناطق بیابانی و دورافتاده طراحی شده‌اند و این ویژگی آن‌ها را در زمینه تلاش‌های آتش نشانی بسیار چندمنظوره می‌کند.

    آیا پهباد در خاموش کردن آتش به محیط زیست آسیب میزند؟

    خیر، پهبادهای آتش نشانی برای کاهش خسارت‌های زیست محیطی از طریق استفاده از آب و مواد مهار آتش طراحی شده‌اند و این خسارت‌ها را نسبت به روش‌های آتش نشانی سنتی به حداقل می‌رسانند.

    منابع

    rferl, safemodeshope

    سد حریق ناجی

    میانگین امتیازات ۳ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *