وبلاگ

فشار سنج کپسول اطفای حریق چیست؟

فشار سنج کپسول اطفای حریق
  • مانومتر یا فشارسنج کپسول اطفای حریق که با نام گیج (Gauge) هم شناخته می شود، یکی از قطعات اصلی و حیاتی کپسول آتش نشانی است. از مانومتر برای آگاهی از وضعیت فشار درونی کپسول، اطمینان از شارژ کامل و کاربردی بودن آن استفاده می شود. در ادامه به معرفی کامل تر این قطعه مهم می پردازیم تا با اعداد و ارقامی که نشان می دهد، بیشتر آشنا شوید.

    فشار سنج کپسول اطفای حریق

    فشار سنج کپسول اطفای حریق

    بررسی فشار سنج کپسول اطفای حریق

    درجه کپسول آتش نشانی دارای صفحه نمایشگر وضعیت، یک عقربه و محافظ شیشه ای است. صفحه گیج کپسول آتش نشانی، به سه ناحیه رنگی تقسیم شده یا اینکه اعدادی را نشان میدهد. نشانگر فشارسنج در مناطق رنگی با اعداد مختلف، معانی متفاوتی دارد که در ادامه آنها را معرفی می کنیم:

    فشار گاز بین ۰ تا ۱۱ بار در محدوده رنگ قرمز مانومتر

    اگر در فشارسنج کپسول اطفای حریق نشانگر روی ناحیه اول قرمز رنگ قرار بگیرد، به این معنی است که فشار داخل کپسول برای پاشش موثر عامل اطفاء حریق کافی نیست. درواقع به خاطر کم بودن فشار داخل محفظه، کف مورد نیاز از کپسول خارج نمی شود. درنتیجه باید فشار کپسول را مجدد به حالت استاندارد رساند. همچنین، این ناحیه نشان می دهد که کپسول قبلا استفاده شده و مجدد باید شارژ شود. در ادامه روش شارژکردن کپسول آتش نشانی را توضیح می دهیم:

    فشار بین ۱۱ تا ۱۸.۵۰ بار در محدوده رنگ سبز مانومتر

    وسط صفحه فشارسنج کپسول اطفای حریق، با رنگ سبز متمایز شده است. اگر نشانگر در این محدوده باشد، نشان می دهد که فشار کپسول آتش نشانی نرمال است. در این صورت می توانید از کپسول آتش نشانی با خیال راحت استفاده کنید.

    فشار گاز بین ۱۸.۵۰ تا ۲۸ بار در محدوده رنگ قرمز مانومتر

    قسمت سوم هم با رنگ قرمز مشخص شده است. درجه مانومتر یا فشارسنج کپسول اطفای حریق در این محدوده نشان می دهد که فشار داخل کپسول آتش نشانی بسیار زیاد است. درنتیجه برای آنکه فشار به حد استاندارد برسد، باید به مراکز خدمات شارژ کسپول اطفا حریق مراجعه کرد. کپسول آتش نشانی که فشار داخل محفظه آن زیاد باشد، ممکن است در هنگام استفاده دچار انفجار شود. با وارد شدن به صفحه تست هیدرواستاتیک در مورد این فرایند بیشتر بدانید.

    انواع فشارسنج کپسول آتش نشانی

    فشارسنج کپسول اطفای حریق در مدل های مختلفی ساخته می شود که می توان به درجه ایبور و برزیلی اشاره کرد. این درجه ها از نظر کیفیت ساخت و همچنین شکل ظاهری صفحه نمایشگر وضعیت، با یکدیگر فرق دارند. مدل فیک ایبور نیز وجود دارد که تقلبی و بی کیفیت است. با این حال مانومترها در دسته بندی دیگری با نام مانومتر دیافراگمی، کپسولی و بوردونی قرار می گیرند که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم:

    فشارسنج کپسول اطفای حریق دیافراگمی

    محدوده اندازه گیری گیج فشار دیافراگمی، برای فشارهای بالا است.

    2 نوع مانومتر برزیلی و ایبور

    فشار سنج مدل برزیلی و ایبور

    مانومتر کپسولی

    گیج های فشار کپسولی، برای کوچکترین محدوده های اندازه گیری از 0 تا 2.5 mbar مناسب هستند.

    مانومتر بوردونی

    گیج های فشار بوردونی از 0.6 بار تا 1600 بار را به خوبی نشان می دهند. از این رو، مدل بوردونی کاربرد بیشتری دارد؛ چراکه اعداد دقیق تری را نشان می دهد.

    نحوه شارژ کپسول آتش نشانی

    همانطور که گفته شد، اگر درجه فشارسنج کپسول اطفای حریق در ناحیه سبز رنگ قرار نگرفته باشد، باید سریعا برای بررسی و شارژ کپسول آتش نشانی اقدام کرد. شارژکردن این کپسول ها یک فرایند تخصصی است و شما باید انجام آن را به مراکز معتبری همچون (شرکت سد حریق ناجی) بسپارید.

    کارشناسان در ابتدا به بررسی سلامت فیزیکی کپسول می پردازند. سپس مواد داخل کپسول، کاملا تخلیه می شود. پس از تمیزکردن کامل قطعات کپسول آتش نشانی، قطعات شکسته یا خراب شده را تعویض می کنند. زمانی که شارژ مجدد تمام شد، آن را تست می کنند و برچسب مشخصات روی کپسول زدـه می شود. هر برچسب، وزن کل واحد و هویت تکنسین را نشان می دهد.

    نکات مهم درباره بررسی کپسول آتش نشانی

    • هر ماه عدد فشارسنج کپسول اطفای حریق را چک کنید. اگر عقربه در محدوده رنگ قرمز قرار داشت، سریعا برای شارژ یا کم کردن فشار داخلی آن اقدام نمایید.
    • 5 سال بعد از خرید کپسول آتش نشانی ABC، باید برای شارژ و بررسی آن، به مراکز معتبر مراجعه نمایید.
    • ممکن است مانومتر کپسول خراب شدـه و عدد درستی را نشان ندهد. در این صورت باید برای خرید این قطعه اقدام کنید. شما می توانید برای اطلاع از قیمت مانومتر کپسول آتش نشانی و خرید بهترین مدل آن، از مشاوران سد حریق ناجی مشورت بگیرید.
    • در بعضی از مانومترها، فشار گاز بین ۱۸.۵۰ تا ۲۸ بار با رنگ زرد نشان دادـه می شود. اگر درجه نشانگر در این محدوده قرار بگیرد، فشار داخلی کپسول بسیار بالاست و خطر انفجار آن وجود دارد.
    • نشتی کپسول آتش نشانی، یکی دیگر از دلایلی است که باعث از بین رفتن فشار داخل کپسول می شود.
    • علاوه بر بررسی فشارسنج کپسول اطفای حریق، باید سطح کپسول را نیز چک کنید تا خوردگی و آسیبی نداشته باشد.
    • اگر خاموش کننده خیس یا کثیف است، آن را تمیز کنید تا از خوردگی جلوگیری شود.
    • کپسول های آتش نشانی باید هر سال شارژ شوند و هر ۵ سال یک بار باید تست هیدرواستاتیک انجام شود.
    • رنگ پریدگی محفظه کپسول نیز می تواند مشکل آفرین باشد. درنتیجه حتما سلامت فیزیکی کپسول را چک کنید.
    • بعضی از کپسول های آتش نشانی مثل کپسول CO2، مانومتر ندارند. درنتیجه برای اطمینان از شارژبودن آنها، باید وزن شوند.
    درجه کپسول آتش نشانی
    جمع بندی

    فشارسنج کپسول اطفای حریق به افراد کمک می کند تا متوجه شوند که کپسول آنها سالم است یا نه. درواقع مانومتر یا فشارسنج می تواند فشار داخلی محفظه را نشان دهد. مانومترها در تنوع بالایی ساختـه می شوند، اما اغلب دو رنگ اصلی در آنها دیده می‌شود. رنگ سبز، نشان دهنده حالت نرمال و آماده به کار کپسول است. رنگ قرمز، زرد و در موارد خاصی آبی، نشان دهنده عیب کپسول آتش نشانی است. در این صورت باید سریعا برای شارژ و تعمیر این کپسول ها اقدام نمایید. شرکت سد حریق ناجی، علاوه بر فروش تجهیزات اطفا حریق، شارژ و تعمیر کپسول های آتش نشانی را نیز انجام می دهد.

    سوالات متداول
    • آیا کپسول‌های اطفای حریق ایمن برای محیط زیست هستند؟

    بله، بسیاری از فشارسنج کپسول اطفای حریق از مواد خاصی استفاده می‌کنند. برای محیط زیست بی‌خطر هستند و موجب شکسـتن لایـه‌های ازن نمی‌شوند.

    • آیا می‌توانم  کپسول اطفای حریق را در منزلم نصب کنم؟

    بله، کارشناس های شرکت ناجی می توانند فرایند نصب را برای شما انجام دهند.

    منبع

    hakinpressuregauge, gaugechina

    سد حریق ناجی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *