وبلاگ

سیستم اعلام حریق وایرلس

سیستم اعلام حریق وایرلس
  • به طور کلی سیستم اعلام حریق وایرلس نوعی سیستم پیشرفته بوده و بدون بهره گیری از برخی تجهیزات ارتباطی فیزیکی مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین تکنولوژی ساخت آن به گونه ای است که از امواج خاص به جای کابل برای عملکرد آن استفاده می شود. این نوع سیستم دارای تفاوت های ساختاری بسیاری نسبت به سایر سیستم های اعلام حریق بوده و از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار می باشد. این سیستم یکی از انواع خدمات آتش نشانی است.

    درباره شارژ کپسول آتش نشانی بیشتر بخوانید

     

    کاربرد سیستم اعلام حریق وایرلس

    سیستم اعلام حریق وایرلس

    سیستم اعلام حریق وایرلس در حقیقت یکی از جدیدترین دستگاه ها در این زمینه بوده و فناوری و انعطاف پذیری می باشد. استفاده از این سیستم پیشرفته به گونه ای است که احتیاجی به سیم کشی نداشته و تنها با بهره گیری از امواج رادیویی، به بهبود سرعت ارتباط و ارسال پیام کمک می کند. همچنین همه سیستم های حریق دارای نوعی حسگر برای آتش بوده و به شکل خودکار فعال می شوند.

    سیستم های وایرلس هم از سنسور آتش برخوردار بوده و سیگنال مورد نظر را با استفاده از امواج رادیویی به پنل مرکزی انتقال می دهند. از طرفی بخش های حرارتی سیستم اعلام حریق وایرلس مجهز به نوعی ترمیستور داخلی بوده و به گرما حساس می باشند.

    مزایا سیستم اعلام حریق وایرلس

    کاربرد های این سیستم 

    • برای مکان هایی مانند موزه که دارای اهمیت بالایی از نظر زیبایی شناسی هستند، مورد استفاده قرار می گیرند چرا که نصب این سیستم موجب محافظت از ساختمان نیز می شود.
    • برای مکان هایی مانند قلعه که دارای محدودیت تغییر کاربری هستند، مورد استفاده قرار می گیرند.
    • برای مکان هایی که نیاز به بازسازی دارند مورد استفاده قرار می گیرند چرا که جابجایی سیستم اعلام حریق وایرلس بسیار آسان بوده و از بروز مشکل جلوگیری می کند.
    • به منظور نصب و راه اندازی پروژه هایی که دارای زمان کافی جهت اجرا زیرساخت نیستند، مورد استفاده قرار می گیرد.
    • در برخی پروژه های بزرگ از جمله هتل ها که دارای محدودیت زمان برای راه اندازی هستند، مورد استفاده قرار می گیرد.
    • برای ساختمان هایی که نیاز به نصب کابل دارند، به منظور صرفه جویی در هزینه از سیستم اعلام حریق وایرلس استفاده می شود.
    • نصب این دستگاه داخل مکان های مشخص، از قطع شدن برق جلوگیری کرده و موجب افزایش عملکرد سیستم با کمک باتری می شود.
    • برای پروژه هایی که نیازمند صرف هزینه کمتری جهت راه اندازی سیستم اعلام خطر هستند، مورد استفاده قرار می گیرد چرا که جهت استفاده از این سیستم احتیاجی به خرید کابل یا سیم کشی ندارید.

    مزایا سیستم اعلام حریق وایرلس

    • عدم نیاز به تحمل سیم های اضافی، زیرسازی و تخریب
    • نصب و راه اندازی سریع و راحت
    • امکان تغییر یا جابجایی سیستم در صورت ایجاد تغییر یا بازسازی ساختمان
    • قابلیت کار با باتری فعال در مواقعی که برق قطع می شود
    • قابلیت استفاده در مکان هایی مانند نمایشگاه که به صورت موقت راه اندازی می شوند
    • عملکرد بالا با باتری داخلی فعال
    • عدم نیاز به جریان برق مستقیم و منبع تغذیه مشخص
    • استفاده از نوعی تقویت کننده داخلی برای سیستم اعلام حریق وایرلس در مواقعی که سیگنال ضعیف می باشد
    • دارای ضریب اطمینان و استاندارد بالا مطابق با استاندارد های مورد نیاز آتش نشانی
    • قابلیت نصب برای ساختمان های مرتفع از جمله تالارها و سوله های ورزشی
    • قابلیت اتصال ساختمان ها و مکان های جداگانه به یک سیستم مشخص

    نقاط ضعف سیستم اعلام حریق وایرلس

    تفاوت سیستم اعلام حریق وایرلس یا سایر سیستم های اعلام حریق

    1. تفاوت این سیستم با سیستم های معمولی: همانطور که ذکر شد سیستم وایرلس تنها با امواج رادیویی کار کرده و دارای نصب و استفاده آسان تری نسبت به سیستم های معمولی می باشد. به عنوان مثال با استفاده از سیستم های وایرلس به جای سیستم های معمولی، می توانید ساختمان های چند طبقه را با هزینه کمتر و سرعت بالاتر راه اندازی کنید. همچنین با بهره گیری از سیستم اعلام حریق وایرلس، احتیاجی به خرید کابل و صرف هزینه بالا جهت طراحی نمای داخلی ساختمان ندارید.
    2. تفاوت سیستم وایرلس با دتکتورهای موضعی: دتکتورهای موضعی در حقیقت برای مکان های کوچک از جمله آشپزخانه و اتاق مورد استفاده قرار گرفته و دارای سنسور پیشرفته می باشند. عملکرد این سنسورها به گونه ای است که با افزایش حرارت و دود، اعلام خطر کرده و پیام مورد نظر را به پنل انتقال می دهد. از طرفی دتکتورهای موضعی فاقد پنل مرکزی بوده و بر خلاف این سیستم، به شکل مستقل با یک باتری کار می کنند.

    به طور کلی سیستم های اعلام حریق وایرلس، مجهز به تجهیزات تشخیص دهنده حریق، اجزا هشدار دهنده، پنل مرکزی، دتکتور حرارتی، سیستم اعلام حریق، آژیر، فلاشر و… بوده و با استفاده از امواج رادیویی عملکرد آنها را بهبود می بخشند.

    نقاط ضعف این سیستم

    1. وابستگی به باتری: منبع تغذیه مستقل در حقیقت ویژگی مهمی تلقی می شود ولی وابستگی سیستم به باتری، دارای جنبه منفی برای دستگاه می باشد. همچنین باتری سیستم باید به صورت مرتب چک شده و عملکرد آن به خوبی مورد بررسی قرار داده شود؛ بنابراین استفاده از باتری های ضعیف موجب کاهش عملکرد سیستم اعلام حریق وایرلس در شرایط ضروری می شود.
    2. محدودیت دامنه: عملکرد سیستم وایرلس برای انواع ساختمان ها در حقیقت یکسان است ولی در برخی مناطق بزرگ، محدودیت های مشخصی برای این سیستم وجود دارد. به عنوان مثال استفاده از سیستم های وایرلس در برخی مناطق وسیع، ممکن است منجر به بروز مشکلات جدی هنگام انتقال اطلاعات به پنل مرکزی شود.
    3. نظارت محدود:این سیستم اغلب فاقد پاسخ خودکار بوده و هنگام بروز حوادث، با مشکلاتی مانند عدم هشدار شنیداری مواجه می شود.

    کلام آخر

    بنابراین شناخت ویژگی های ساختاری و فیزیکی سیستم اعلام حریق وایرلس به شما کمک می کند تا بهترین نوع سیستم اعلام حریق را برای ساختمان های خود انتخاب کرده و از عملکرد بی نظیر آن نیز بهره مند شوید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *