وبلاگ

سیستم اعلام حریق متعارف

سیستم اعلام حریق متعارف
  • پیشرفت فناوری و تکنولوژی در تمامی ابعاد زندگی انسان وارد شده است. کاهش هزینه ها یکی از مواردی است که پیشرفت تکنولوژی در آن موثر بوده و سبب ورود هرچه بیشتر فناوری به زندگی امروزی ما شده است. سیستم اعلام حریق متعارف یکی از خدمات آتش نشانی است. سیستم های اعلام حریق نیز به مرور و همراه با فناوری، پیشرفت کرده اند و برای پاسخگویی به نیاز های مختلف دچار تغییر و تحول شده اند.

    سیستم های اعلام حریق به دو دسته متعارف و آدرس پذیر تقسیم شده اند که هر دوی آن ها از تکنولوژی روز دنیا بهره مند هستند. تنها تفاوت این دو سیستم در محل استفاده آن هاست، این سیستم ها برای محیط های کوچک و سیستم آدرس پذیر برای محیط های بزرگ طراحی شده اند. سیستم اعلام حریق متعارف به سیستمی گفته می شود منطقه دچار حریق شده را با استفاده از تجهیزات اعلام حریق مشخص می نماید.

    عمل تشخیص محل بروز حریق و آتش سوزی به کمک تجهیزاتی مانند دتکتور دود، دتکتور حرارتی، آژیر و فلاشر و شستی اعلام حریق انجام می شود. این متشکل از یک یا چند مدار است که به حسگر های تشخیص حریق به صورت موازی متصل شده اند. هر کدام از دستگاه های اعلام حریق به صورت مستقل به کنترل پنل متصل شده اند. مقرون به صرفه بودن این سیستم بزرگ ترین مزیت این سیستم ها محسوب می گردد. برای شارژ کپسول آتش نشانی خود کافیست روی لینک کلیک کنید.

    نقشه عملکرد سیستم اعلام حریق متعارف

    نقشه عمکرد سیستم اعلام حریق

    نحوه عملکرد سیستم اعلام حریق متعارف

    فرایند اعلام حریق در سیستم متعارف به این صورت است که در یک سر حسگر حرارتی یا دودی و … قرار دارد و در سوی دیگر نیز کنترل پنل سیستم تعبیه شده است. در زمان وقوع آتش سوزی، حسگر هایی که در محیط مشخص شده، نصب شده اند تحریک شده و فعال می شوند و پیام هشدار را از طریق سیم کشی هایی که تا کنترل پنل کشیده شده اند، ارسال می کند.

    کنترل پنل پس از دریافت پیام اخطار از سوی حسگرها، متناسب با برنامه ای که برای آن نوشته شده است به فلاشر ها و آژیر ها پیام اعلام خطر را ارسال می کند. در این هنگام صدای آژیر ها در محیط ساختمان پخش شده و ساکنین را هشیار می نماید تا محل را ترک نمایند. از طریق کنترل پنل می توان تشخیص داد که در کدام قسمت از ساختمان آتش سوزی رخ داده است.

    کنترل پنل سیستم اعلام حریق متعارف

    کنترل پنل سیستم اعلام حریق

    اجزا سیستم اعلام حریق متعارف

    سیستم اعلام حریق متعارف از اجزای گوناگونی تشکیل شده است که هر کدام وظایف متفاوتی را بر عهده دارندو در نهایت وظیفه اعلام حریق را انجام می دهند.

    • پنل اعلام حریق
    • آژیر
    • فلاشر
    • شستی
    • دتکتور های دودی و شعله ای یا در برخی موارد نیز حرارتی و گازی

    موارد فوق جزو اجزای اصلی و ثابت در این سیستم  می باشد. در برخی موارد نیز برای کارکرد بهتر سیستم اعلام حریق، از پنل تکرار کننده استفاده می شود. در نهایت نیز بسته به اینکه محیط نصب این سیستم در چه مقیاسی باشد می تواند اجزای سیستم را افزایش یا کاهش دهد.

    دتکتور حرارتی

    دتکتور حرارتی

    کاربرد سیستم متعارف

    سیستم های اعلام حریق متعارف سالیان متمادی است که در کشور های دنیا مورد استفاده قرار می گیرند و در ساختمان ها و مدارس و مکان های دیگر نصب می شوند. در واقع سیستم اعلام حریق متعارف امتحان خود را پس داده و خود را به اثبات رسانده است اما این سیستم توانایی پاسخ به همه نیاز های بشر را ندارد. این سیستم به دلیل نوع سیم کشی و ساختاری که برای آن تعریف شده است، برای مکان های با مساحت کوچک مناسب است.

    ساختمان های مسکونی کوچک، خرده فروشی ها و مکان هایی با تردد های کم برای نصب سیستم اعلام حریق متعارف مناسب هستند. فروشگاه های بزرگ و ساختمان هایی که تردد بالایی دارند مانند بیمارستان ها و ادارات دولتی و هتل های پنج ستاره نمی توانند از این سیستم استفاده نمایند؛ زیرا توانایی پشتیبانی آن فضا را ندارند. به طور کلی می توان گفت این سیستم برای محیط هایی با سیستم ایمنی فشار ضعیف مناسب است. در مواردی که بودجه مورد نظر محدود باشد از این سیستم استفاده می شود.

    مزایای سیستم  متعارف

    سیستم اعلام حریق متعارف از چند جهت دارای مزیت هایی است که سبب ترغیب مشتریان به نصب این سیستم اعلام حریق می گردد. اولین مزیت مقرون به صرفه بودن این سیستم نسبت به سیستم اعلام حریق آدرس پذیر است. علاوه بر این این سیستم مخصوص محیط های کوچک است و صرفه اقتصادی آن نیز مزید بر علت شده است.

    مزیت بعدی این سیستم، فرایند ساده تر و همچنین انجام وظیفه دقیق و بدون خطای آن می باشد. بدین ترتیب هرگونه آتش سوزی سبب تحریک حسگر ها شده و با ارسال پیام به کنترل پنل، سبب به صدا درآمدن آژیر خطر می گردد. با استفاده از این سیستم در محیط های کوچک و کم تردد امنیت ساختمان از نظر آتش سوزی و خسارت بالاتر رفته و سبب کاهش آسیب رسیدن به جان و اموال افراد ساکن در محیط می شود.

    نقاط ضعف این سیستم

    در محیط های کوچک، ضعف ضعف سیستم اعلام حریق متعارف چندان به چشم نمی آید و می توان آن را نادیده گرفت. اما در محیط های بزرگ مانند بیمارستان ها و مجتمع های تجاری، این مورد ضعف بزرگی محسوب می گردد؛ زیرا این سیستم توانایی تشخیص دقیق محل آتش سوزی را ندارد و فقط منطقه ای را که از قبل مشخص شده است را شناسایی می کند.

    در محیط های بزرگ شناسایی محل دقیق آتش سوزی بسیار مهم است و در فرآیند اطفای حریق بسیار موثر است و نیازمند سیستمی هستیم (آدرس پذیر) که محل آن را دقیقا مشخص نماید. ضعف دیگر این سیستم هزینه بالای سیم کشی و همچنین فرایند نصب آن است برای آگاهی از قیمت کپسول آتش نشانی کافیست روی لینک کلیک کنید.

    سیم کشی و نقشه این سیستم

    سیم کشی مهم ترین قسمت در سیستم اعلام حریق متعارف محسوب می شود زیرا اگر سیم دچار مشکل شود، امکان بروز مشکل در کل سیستم وجود دارد. در  این سیستم از دو نوع سیم استفاده می شود که یک نوع پیش از حریق فعال بوده و نوع دوم پس از وقوع آتش سوزی فعال می شوند.

    نحوه سیم کشی در سیستم متعارف به صورت ستاره ای یا انشعابی است که پنل مرکزی نیز در وسط این نقشه سیم کشی قرار می گیرد. نوع اول سیم ها مخصوص حسگر ها و شستی هاست و نوع دیگر مربوط به تجهیزات اعلام حریق است که به صورت جداگانه به کنترل پنل اتصال دارند

    تفاوت سیستم متعارف با سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

    برای درک بهتر تفاوت میان این با سیستم اعلام حریق متعارف با سیستم آدرس پذیر کافی است به مکان استفاده آن ها توجه نمود. از سیستم اعلام حریق متعارف در ساختمان های کوچک، مدارس، دفاتر و مغازه های خرده فروشی استفاده می شود و برای چنین مکان هایی مناسب است. در این سیستم دود و گرمای حاصل از حریق توسط حسگر ها تشخیص داده شده و به صورت جداگانه خاموش می شوند تا ساکنین ساختمان با خیالی آسوده محل آتش سوزی را ترک کنند. سیستم اعلام حریق آدرس پذیر برای مجتمع های تجاری و ساختمانی بزرگ مناسب تر است و مورد نصب قرار می گیرد.

    نقشه عملکرد سیستم اعلام حریق

    نقشه عملکرد سیستم اعلام حریق

    جمع بندی

    سیستم اعلام حریق متعارف، یک سیستم ایمنی است که برای تشخیص و اعلام وقوع حریق در محیط‌های مختلف استفاده می‌شود. این سیستم معمولاً شامل دستگاه‌ها و تجهیزاتی می‌شود که به صورت اتوماتیک یا دستی می‌توانند حریق را شناسایی کرده و هشدار دهند. که استفاده از این ستیتم برای هر مکان سر بسته ای الزامی می باشد. برای برای یافت مشاوره رایگان برای خرید این سیستم با کارشناس های ما در تماس باشید.

    سوالات متداول

    • سیستم اعلام حریق چیست و چرا باید آن را در مکان‌های عمومی و اجتماعی نصب کرد؟

    سیستم اعلام حریق یک نظام اطلاع‌رسانی است که هدف اعلام فوری حریق به افراد و اجزای مرتبط با مکان‌های عمومی و اجتماعی است. نصب این سیستم در این مکان‌ها جهت افزایش ایمنی و کاهش خسارات ناشی از حریق ضروری است.

    • چه اجزایی در یک سیستم اعلام حریق متعارف وجود دارند؟

    یک سیستم اعلام حریق متعارف شامل اجزایی مانند دتکتورها (آشکارسازهای دودی و حرارتی)، زنگ‌ها یا آژیرها، نمایشگرها، و یک پنل کنترل مرکزی است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *