وبلاگ

سیستم اطفا حریق اسپرینکلر

سیستم اطفا حریق اسپرینکلر
  • سیستم اطفا حریق اسپرینکلر آتش نشانی یک اقدام حفاظتی است که در برابر حریق عمل می کند. همچنین این اسپرینکلرها از یک سیستم تامین آب تشکیل شده است که فشار و دبی کافی را به سیستم لوله‌ کشی توزیع آب که اسپرینکلرهای آتش نشانی به آن متصل می‌ شوند را، تامین می‌ کند.

    در طول سال‌ ها، آبپاش‌ های آتش نشانی جزئی از تجهیزات ایمنی است که در بیشتر ساختمان های امروزی نصب می شود. همچنین می توان این انواع سیستم اطفا حریق را در مکان هایی مانند بیمارستان‌ های تازه‌ ساخته، مدارس، هتل‌ ها و سایر ساختمان‌ های عمومی، صنایع و غیره را مشاهده نمود.

    ممکن است برای کاهش تلفات احتمالی اموال یا وقفه در کسب و کار نیاز به نصب آبپاش باشد. هر آبپاش به طور مستقل با رسیدن به سطح گرمای از پیش تعیین شده، فعال می شود. به همین دلیل، تعداد آبپاش هایی که کار می کنند فقط به آنهایی که نزدیک آتش هستند، محدود می شود؛ در نتیجه ممکن است که لازم باشد تا سیستم اطفا حریق اسپرینکلر را در مکان های مختلفی نصب کنید.

    درباره شارژکپسول آتش نشانی بیشتر بخوانید

     

    سیستم اطفا حریق اسپرینکلر

    سیستم اطفا حریق اسپرینکلر

    سیستم های اسپرینکلر آتش نشانی بزرگترین پیشرفت برای حفاظت اموال در برابر آتش در 100 سال گذشته بوده است. سیستم اطفا حریق اسپرینکلر آتش نشانی موثرترین روش برای محافظت از جان و مال هستند. امروزه سیستم های آبپاش آنقدر موثر شناخته شده اند که در بسیاری از موقعیت ها، استفاده از آنها اجباری است.

    هر ساختمان باید از نظر خطر آتش سوزی در دسته بندی های زیر طبقه بندی شود: گروه کم خطر، گروه خطر معمولی و گروه خطر بالا. عوامل دخیل در طبقه بندی سطح خطر یک ساختمان عبارتند از: مصالح مورد استفاده در ساخت و ساز، سطح اشغال، مواد ذخیره شده در ساختمان، فرآیندهای انجام شده در ساختمان (و اینکه آیا این فرآیندها شامل مایعات قابل اشتعال هستند یا خیر)، ارتفاع سقف، سهولت خروج افراد از ساختمان و تعداد طبقات و اتاق ها.

    تاریخچه سیستم اطفا حریق اسپرینکلر

    سیستم اسپرینکلر در سال 1874 توسط فردی به نام پارملی ساخته شد. او در ابتدا برای این که بتواند امنیت پیانو خود را بالا ببرد، این دستگاه را ساخت تا آتش آسیبی به این ساز وارد نکند. این اختراع باعث به وجود آمدن اتفاق جالبی شد؛ شبی که یک مهمانی برگزار شده بود و متاسفانه اتفاقات حادثه آمیز دست به دست هم دادند تا آتش سوزی رخ داد که در همین حال سیستم اطفا حریق اسپرینکلر به خوبی کار می کند و تمامی آتش را به خوبی خاموش می کند.

    پس از این اتفاق پارک ملی نزدیک به 400 سال بعد از داوینچی توانست این سیستم را کشف کند و در گذر زمان این دستگاه پیشرفته تر شد و توانست به صورت اتوماتیک فعال شده و آتش را مهار کند. همچنین بعد از 7 سال فردی به نام فردریک گنل این سیستم اطفا حریق را به نام خودش ثبت کرد. با گذر زمان توانست سیستمی را تولید کند که بتواند برای یک ساختمان بسیار مناسب باشد.

    انواع سیستم اطفا حریق اسپرینکلر

    انواع سیستم اطفا حریق اسپرینکلر

    سیستم اسپرینکلر دارای انواع مختلفی است که در زیر آن را مشاهده می کنید:

    • سیستم لوله تر
    • سیستم لوله خشک
    • سیستم لوله سیلابی
    • سیستم لوله پیش عملگر

    سیستم لوله تر

    رایج ترین نوع سیستم برای آبیاری، سیستم اسپرینکلر لوله تر است. در این مدل از سیستم آب به طور مداوم در حال گردش می باشد. حباب حسگر حرارت در این اسپرینکلر نسبت به تغییر دما حساس است. زمانی که بر اساس آتش گرم شود، مایع داخل لوله ها با سرعت بالا حرکت کرده و محفظه را می شکند.  این سیستم اطفا حریق اسپرینکلر از سریع ترین سیستم هایی است که موقع آتش سوزی فعال می شود. مناسب ساختمان های اداری، ساختمان های مسکونی، مدارس، دبیرستان و مغازه های خرده فروشی است.

    سیستم لوله خشک

    سیستم لوله خشک کاملاً برعکس سیستم لوله تر عمل می کند. در لوله های این سیستم هیچ آبی وجود ندارد. اما چگونه این سیستم اطفا حریق اسپرینکلر کار می کند؟ در لوله ها هوای فشرده در مخزن کار می کند. زمانی که آتش سوزی رخ دهد، گرمای آتش محفظه حساس شیشه را تحریک می کند، سپس هوای فشرده پیش از آب از لوله ها رد شده و در آخر خارج می شود. سیستم های آبرسانی شهری به همین صورت کار می کنند.

    سیستم لوله سیلابی

    این اسپرینکلرها همواره در حالت باز هستند. یعنی هیچ محفظه ای ندارند. بعد از فعال شدن توسط دود آتش، به صورت سیلابی تمام فضا را آب می پاشاند.

    سیستم لوله پیش عملگر

    گاهاً ممکن است سیستم های اطفا حریق اسپرینکلر به وسیله های با ارزش مانند کتاب و لپ تاب آسیب وارد کنند. در نتیجه یک سیستمی به نام پیش عملگر وجود دارد که این آسیب را به حداقل می رساند.

    مزایای سیستم اطفا حریق اسپرینکلر

    مزایای سیستم اطفا حریق اسپرینکلر

    سیستم اطفا حریق اسپرینکلر به صورت اتوماتیک بوده که برای تشخیص، کنترل و خاموش کردن آتش سوزی و هشدار به سرنشینان در مورد وقوع آتش سوزی در نظر گرفته شده است. این تاسیسات شامل پمپ های آتش نشانی، مخازن ذخیره آب، مجموعه دریچه های کنترل، سر آبپاش ها، سوئیچ های جریان، سوئیچ های فشار، لوله کشی و شیرها می باشد. این سیستم به طور خودکار بدون دخالت انسان عمل می کند.

    از دیگر مزیت های این سیستم می توان به کاهش هزینه بیمه اماکن اشاره نمود. شما بعد از این که این دستگاه را در ساختمان خود نصب کنید، حق بیمه پرداختی آن تا 20% کاهش پیدا می کند. همچنین به خاطر چنین مزیتی، ارزش مکان شما را بالا می برد. موقع فروش ملک خود، می توانید امنیت بالای آن را به دیگران پیشنهاد دهید. از سویی دیگر شما با نصب سیستم اطفا حریق اسپرینکلر می توانید به آتش نشانان کمک بسیاری کنید. چون این دستگاه به خوبی از آتش سوزی جلوگیری می کند و آتش نشانان نیز افراد کمتری را موقع آتش سوزی می توانند بیرون کنند.

    درباره خدمات آتش نشانی بیشتر بدانید

    معایب سیستم اطفا حریق اسپرینکلر

    همان طور که متوجه شدید این سیستم نمی تواند به تنهایی از آتش سوزی خانه و ساختمان جلوگیری کند. آنها فقط می توانند به شما هشدار بدهند که بخشی از ساختمان در حال آتش گرفتن است و شما فقط می توانید زودتر برای خاموش کردن آتش اقدام نمایید. همچنین اگر مشکلات فنی مانند کم شدن باتری پیش بیاید، ممکن است که کار نکنند.

    در نتیجه هنگام حریق، ضمانتی وجود ندارد که شما را باخبر کند. سیستم اطفا حریق اسپرینکلر گاهاً به خاموش کننده ها دسترسی نداشته باشند. اما به طور کلی با نصب آنها شما می توانید تا درصد زیادی امنیت را برای ساختمان خود شکل بدهید.

    یکی دیگر از معایب سیستم های اطفا حریق به یک تصور غلط بر می گردد. بعضی از افراد فکر می کنند وقتی یک جایی از خانه آتش بگیرد، تمامی اسپرینکلرها شروع به کار می کنند و می توانند تمامی آتش را از بین ببرند. اما این اشتباه است! چون افزایش دما در یک نقطه از اسپرینکلرها منجر به فعال شدن آن می شود. به همین دلیل بهتر است که صد درصد به اسپرینکلرها اعتماد نکنید و سعی کنید که راه حل های دیگری برای اطفا حریق داشته باشید.

    کاربردهای سیستم اطفا حریق اسپرینکلر

    کاربردهای سیستم اطفا حریق اسپرینکلر

    هر سر آبپاش حاوی یک لامپ شیشه ای یا یک پیوند قابل ذوب است. همچنین لامپ حاوی مایع و مقداری بخار می باشد. این مایع تحت تاثیر گرما منبسط شده، همانطور که سرهای پیوند گداخت پذیر نیز منبسط می شوند. هنگامی که دما به یک سطح معین می رسد که این دما معمولاً 68 درجه سانتیگراد است باعث می شود که مایع منبسط شوئ و لامپ یا پیوند قابل ذوب را می شکند که به نوبه خود آب را مستقیماً روی صندلی آتش آزاد می کند.

    گازهای داغ ناشی از آتش باعث کارکرد آبپاش می شود. آتش یک ستون باریک از هوای گرم و گازهایی ایجاد می کند که تا سقف بالا می روند و پخش می شوند. این گازهای داغ سر اسپرینکلر را در دمای مناسب فعال می کنند

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *