وبلاگ

زمان مناسب برای سرویس کپسول آتش نشانی چه موقع می باشد؟

  • قبل از سرویس کپسول آتش نشانی بهتر است با خود کپسول آشنا شوید. کپسول‌های آتش‌نشانی، استوانه‌های فلزی محکمی هستند که دارای ترکیبات مختلف مانند آب، پودر، گاز و یک نوع ماده خفه ‌کننده مانند دی‌اکسیدکربن می‌باشند که بر اساس مدلشان به دسته بندی‌های مختلف تقسیم می شوند.این کپسول‌ها برای خاموش‌کردن آتش بوده و قابل‌حمل هستند. وقتی اهرمی که بالای این استوانه است را فشار دهید، ماده با فشار زیادی از کپسول خارج شده و آتش را خاموش می‌کند. شما باید هر چند مدت یک بار سرویس کپسول آتش نشانی را انجام دهید و در صورت نیاز شارژ کپسول آتش نشانی خود را انجام دهید.

    در این مقاله به بررسی زمان مناسب سرویس کردن کپسول آتش نشانی می پردازیم.

    سرویس کپسول آتش نشانی توسط فرد

    چک کردن کپسول آتش نشانی

    انواع کپسول آتش‌نشانی برای سرویس کپسول آتش نشانی

    آتش کلاس A : به منظور استفاده برای مواد معمولی مانند: پارچه، چوب، کاغذ

    آتش کلاس B : به منظور استفاده برای مایعات آتش پذیر و قابل اشتعال مانند: گریس، بنزین، روغن

    آتش کلاس C : برای استفاده در وسایل برقی مانند: وسایل منزل، ابزارها، وسایل برقی

    آتش کلاس D : برای استفاده در فلزات قابل اشتعال

    آتش کلاس K : برای استفاده در روغن‌های گیاهی، روغن‌های حیوانی و چربی‌ها

    داخل کپسول آتش‌ نشانی چیست؟

    باری سرویس کپسول آتش نشانی باید بدانید که انواع مختلفی از کپسول‌های آتش‌نشانی وجود دارند که برای انواع مختلفی از آتش طراحی شده‌اند. برای مهار آتش‌سوزی ناشی از الکتریسیته و مایعات قابل اشتعال به کپسول‌های کربن‌دی‌اکسید ( CO2 ) نیاز دارید. کپسول‌های پودر خشک حاوی بی‌کربنات سدیم هستند که منجر به خفه شدن آتش می‌شود. خاموش‌کننده‌های اسید سودا حاوی کربنات سدیم و اندکی اسید هستند. خرید کپسول آتش نشانی CO2 برای محیط هایی که دارای لوازم الکتریکی می باشند توصیه می شود.

    سرویس کپسول آتش نشانی

    بازرسی کپسول آتش نشانی

    چه زمانی سرویس کپسول آتش نشانی صورت می گیرد؟

    زمان سرویس کپسول آتش‌ نشانی بر اساس نوع کپسول آتش‌ نشانی تعیین می‌شود که به‌صورت (ماهیانه، سه‌ماهه، شش‌ماهه و سالانه) است تا در صورت مشاهده عیب‌های آن رفع شود و شارژ مجدد صورت گیرد. به این صورت از بروز حوادث آتش‌سوزی و ایجاد خسارت جلوگیری می‌شود. بازرسی و سرویس کپسول آتش‌ نشانی اهمیت بسیار بالایی دارد. بعد از  استفاده از کپسول آتش‌نشانی باید بلافاصله آن را شارژ نمایید که البته کپسول‌های بیروورسال اگر مورد استفاده قرار نگیرند می‌توانند تا 5 سال اطفای حریق را حفظ کنند و بعد از 5 سال  نیز شارژ مجدد شوند.

    بهترین روش برای سرویس کپسول آتش‌نشانی مراجعه به مراکز مجاز برای شارژ کپسول آتش‌نشانی است. تا با استفاده از بهترین تجهیزات در ابتدا به‌صورت کامل کپسول را مورد بررسی قرار دهند و مواد داخل قبلی آن را خالی و سپس اقدام به شارژ مجدد نمایند.

    در زمان اقدامات مختلف برای شارژ کپسول آتش نشانی رعایت مواردی لازم و ضروری است که ما قصد داریم تا در ادامه مطلب به تمام آن‌ها اشاره کنیم.

    برای  شارژ کپسول‌های آتش‌نشانی  به دفترچه راهنمای همراه کپسول و پیشنهاداتی که کارخانه سازنده داده است توجه شود.

    عمر کپسول‌های آتش‌نشانی بین 5 تا 15 سال است بنابراین باید به طول عمر کپسول دقت داشته باشیم.

    شارژ و سرویس کپسول آتش‌ نشانی بلافاصله پس از هر بار استفاده و یا حتی اگر به طور کامل خالی نشده باشد باید شارژ شود تا برای دفعات بعدی آماده باشد. کم‌شدن مواد داخل کپسول حتی به مقدار کم باعث نشت و از بین‌رفتن کامل فشار مورد نیاز برای کارکرد مطلوب می‌شود.

    شارژ کپسول آتش‌نشانی برای جلوگیری از خرابی و یا دلایل محیطی که باعث کاهش فشار کپسول می‌شوند.

    سرویس انواع کپسول آتش‌نشانی :

    انواع کپسول‌های آتش نشانی دارای سرویس‌هایی هستند که اگر به درستی انجام شوند کارکرد و بهره زیادی برای استفاده کننده از آن خواهند داشت. نمونه‌ایی از این سرویس‌ کپسول آتش نشانی در زیر آمده است.

    درست قرارگرفتن کپسول آتش‌نشانی بر روی دیوار و داشتن آویز کارخانه تولیدکننده

    بررسی فشارسنج

    بررسی تاریخ تولید، تست هیدروژن و تاریخ آخرین زمان تعمیر و نگهداری

    تشخیص خوردگی و هرگونه ضربه بدنه، دریچه سوپاپ و پوسته

    سالم بودن شلنگ، اطمینان از باز بودن دریچه سوپاپ برای خروج پودر

    آب‌بند کپسول و قفل پین برداشته می‌شود و دسته‌های بالایی و پایینی نیز بررسی می‌شود

    جایگزینی قفل پین و بالا بردن کارایی دوباره کپسول آتش‌نشانی

    اطمینان از شرایط مطلوب شلنگ

    بیشتر بدانید: سیستم اطفا حریق مخازن سوخت

    بررسی و سرویس کپسول آتش نشانی

    بررسی و سرویس کپسول آتش نشانی

    بررسی طبقه‌بندی خاموش‌کننده و خوانا بودن دستورالعمل

    شناخت برای سرویس کپسول آتش نشانی کامل کپسول‌های آتش‌نشانی قابل شارژ و غیر قابل شارژ اهمیت بالایی دارد. این کپسول‌ها فقط برای یک‌بار استفاده شدن مورد توجه قرار می‌گیرند. بهتر است که حتی اگر فقط یک‌بار از آن‌ها استفاده کرده باشید، حتماً آن را تعویض کنید زیرا دیگر برای مهار آتش هیچ عملکرد مطلوبی از خود نشان نمی‌دهند. هیچ موقع کپسولی را با استفاده کردن آن تست نکنید.

    این کپسول‌ها پس از استفاده اولیه کارایی مناس خود را از دست می‌دهند و برای زمان‌های اورژانسی کاملا شارژ نخواهند شد. با این حساب، بعد از هر بار استفاده از این کپسول‌ها اگر متوجه کاهش فشار شدید نسبت به شارژ مجدد آن‌ها اقدام کنید.

    شارژ سالانه و طبق دستورالعمل‌های آتش نشانی ایران باید در مکان‌های مختص به این عملیات انجام شود. یکی از مراکز معتبر در این زمینه مجموعه سد حریق ناجی است که با اقدامات به موقع شرایط استفاده مجدد از کپسول‌های آتش نشانی را برای افراد فراهم می‌کنند.

    کپسول‌های آتش‌نشانی می‌توانند برای ما در برابر آتش‌سوزی اولین دفاع باشند. اگر زمانی نیاز به استفاده از کپسول آتش‌نشانی داشتید، باید مطمئن باشید که به‌درستی عمل می‌کند. متأسفانه، همه افراد دقت نمی کنند که کپسول های آتش نشانی نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند.

    اگر برای مدت طولانی شارژ مجدد و تعمیر نشوند دیگر با حداکثر پتانسیل خود کار نمی کنند. ما در این مطلب شما را راهنمایی که سرویس کپسول آتش نشانی کی باید انجام شود برای اطلاعات بیشتر میتوایند با تیم ناجی در تماس باشید تا شما را راهنمایی کنند.

    جمع بندی

    در کل، این مقاله به خوانندگان اطلاعات مفهومی و عملی در مورد سرویس کپسول آتش نشانی ارائه می‌دهد و اهمیت نگهداری منظم، انواع کپسول آتش نشانی، انواع سرویس آن و تعویض کپسول‌ها را تأکید می‌کند تا ایمنی و امنیت در برابر حریق حفظ شود.

    سوالات متداول 

    • چگونه کپسول آتش نشانی را تعویض کنیم؟

    تعویض سرویس کپسول آتش نشانی معمولاً توسط تکنسین‌های متخصص آتش نشانی انجام می‌شود. باید به شرکت یا فرد متخصص آتش نشانی در منطقه خود تماس بگیرید تا تعویض کپسول‌ها به صورت حرفه‌ای انجام شود.

    • چگونه می‌توانیم کپسول‌های آتش نشانی را نگهداری کنیم؟

    برای نگهداری بهتر کپسول‌های آتش نشانی می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:
    نگهداری در محیط خشک و خنک.
    دوری از تماس با آب یا رطوبت بیش از حد.
    نظم در بررسی تاریخ انقضا و برگزاری آزمون‌های منظم.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *