وبلاگ

3 نکته مهم برای جایگزین کردن کپسول آتش نشانی

جایگزین کردن کپسول آتش نشانی
  • جایگزین کردن کپسول آتش نشانی امری بسیار مهم می ­باشد. همانند هر محصول دیگری، این کپسول­ها نیز تاریخ انقضا دارند. شما به هیچ عنوان نباید از کپسولی که تاریخ انقضا آن گذشته است استفاده کنید. از آنجایی که حادثه هیچ گاه خبر نمی­ دهد، شما باید تعویض کردن آن را جدی بگیرید و چند روز قبل از تمام شدن تاریخ، جهت تعویض آن اقدام نمایید.

    منقضی شدن کپسول آتش ­نشانی باعث می­ شود تا در هنگام نیاز، به درستی عمل نکند و این مسئله می ­تواند خسارت­های جبران ناپذیری را ایجاد کند. پس اگر می ­خواهید در مهار کردن آتش عملکردی مفید داشته باشید در زمان خرید کپسول آتش نشانی، به تاریخ انقضا آن توجه داشته باشید و همچنین به صورت دوره­ ای آن را چک نمایید تا در صورت نیاز نسبت به شارژ کپسول آتش نشانی خود اقدام نمایید.

    طول برای عمر جایگزین کردن کپسول آتش نشانی

    تنوع این کپسول­ های بسیار زیاد است. هر یک از آن­ها با توجه به مشخصات و ویژگی­ هایی که دارند، عمر متنوعی داشته و نمی­ توان گفت که طول عمر آن­ها ابدی است. هیچ چیز ابدی در دنیا وجود ندارد. اما شما با یک سری راهکارها می­ توانید این طول عمر را افزایش دهید تا بتوانید مدت زمان بیشتری از آن بهره­ مند شوید. و دیرتر نیاز به جایگزین کردن کپسول آتش نشانی باشد این راهکارها عبارتند از:

    • تست هیدرواستاتیک کپسول را دست کم نگیرید: این آزمایشات بسته به نوع کپسول شما در بازه­های مختلف 5 تا 12 سال انجام می شود.
    • به درستی از آن نگهداری کنی: توجه داشته باشید که جایگزین کردن کپسول آتش نشانی رابطه مستقیمی با نگهداری آن خواهد داشت. هرچه با شیوه ­های صحیح ­تری از آن نگه­داری نمایید، طول عمر و سلامت بیشتری داشته و در نتیجه زمان جایگزین کردن آن نیز بیشتر خواهد بود.
    • در مکان مناسب بگذارید: مهم است که این کپسول در دسترس باشد تا در زمان وقوع حادثه در سریع ترین زمان به آن دسترسی داشته باشیم. اما این نکته را هم از یاد نبرید که باید در محیطی با شرایط مناسب قرار بگیرد. برای مثال: به دور از رطوبت و تابش مستقیم نور خورشید باشد.
    • تعمیر آن را الویت قرار دهید: بر اثر عوامل محیطی مختلفی ممکن است کپسول آتش نشانی دچار نقص و ایراد شود. تعمیر آن را برای فردا و روزهای بعد نگذارید. چرا که ممکن است باعث خرابی آن شده و غیر قابل تعمیر شود.
     جایگزین کردن کپسول آتش نشانی

    چکردن کپسول آتش نشانی به صورت دوره ای

    چک کردن دوره ای کپسول آتش نشانی

    طول عمر کپسول ­های آتش نشانی به صورت میانگین برابر با 5 الی 12 سال است. اما در این بازه زمانی باید به صورت مرتب چک شوند. در هر محیطی که از این دستگاه کوچک استفاده می ­کنید، باید سالی یکبار آن را چک کنید. این چک کردن دوره­ ای نباید فراموش شود. و درصورت نیاز جایگزین کردن کپسول آتش نشانی انجام گردد.

    این بازرسی به صورت بصری و تنها در ظاهر کپسول خواهد بود. البته می ­توانید بسته به شرایطی که کپسول در آن قرار دارد بازه بررسی را کمتر یا بیشتر کنید. چرا که شرایط محیط بیشتری اثر را روی سلامت کپسول دارند.

    به همین خاطر است که اغلب در باکس ­های شیشه ­ای نگهداری می ­شوند. کپسول­ های شارژی اگر بعد از گذشت بازه زمانی طولانی چک نشوند، باید تعویض گردند. اگر می ­خواهید هزینه اضافه جهت جایگزین کردن کپسول آتش نشانی صرف نکنید بهتر است در زمان دقیق آن را چک کنید.

    بیشتر بدانید: تست هیدرواستاتیک دیگ بخار

    چه زمانی باید کپسول آتش نشانی را جایگزین کرد؟

    جایگزین کردن کپسول آتش نشانی نیز شرایط خود را دارد. با هر خرابی و ایرادی که برای کپسول ایجاد می­ شود نیاز به جایگزینی نخواهد بود. شما با چک دوره­ ای، زمانی که هر کدام از علائم زیر را مشاهده کردید می­ توانید کپسول را جایگزین کنید.

    • فشار دستگاه کم شده باشد.
    • نقص در شلنگ آن ایجاد شود. مانند: خوردگی، پارگی و…
    • پین قفل شکسته باشد.
    • پوسته بیرونی کپسول کنده شده باشد.
    • دچار زنگ زدگی شده باشد.
    • گاز درون آن تخلیه شده باشد.
    • دارای نشستی است.
    • شارژ نمی­­شود.
    تعویض کردن کپسول آتش نشانی

    تعویض کردن کپسول آتش نشانی

    جمع بندی

    جایگزین کردن کپسول آتش نشانی یک موضوع حیاتی است، زیرا کپسول‌های آتش‌نشانی ابزاری بسیار مهم برای مقابله با حریق و ایمنی عمومی هستند. کپسول‌های آتش‌نشانی باید همیشه در وضعیت کاملاً عملی و کارآمد باشند تا در مواجهه با حریق، بهترین عملکرد را داشته باشند.

    سوالات متداول

    • چگونه می‌توانم تعیین کنم که کپسول‌های آتش‌نشانی نیاز به تعویض دارند؟

    برای تعیین نیاز به تعویض، به موارد زیر توجه کنید:

    تاریخ انقضاء کپسول‌ها.
    وضعیت فیزیکی کپسول‌ها (آیا آسیب دیده یا خراب هستند؟).
    استفاده پیشین از کپسول‌ها.

    • چه نوع کپسول‌های آتش‌نشانی باید برای جایگزینی انتخاب کنم؟

    نوع کپسول‌های آتش‌نشانی بستگی به نوع حریق و کاربری مکان دارد. برای جایگزین کردن کپسول آتش نشانی بهتر است با متخصصان آتش‌نشانی مشورت کنید تا نوع مناسب را انتخاب کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *