وبلاگ

پرکاربردترین تکنیک‌های اطفا حریق

پرکاربردترین تکنیک‌های اطفا حریق
  • آتش‌سوزی پدیده‌ای است که می‌تواند در هر جایی اتفاق بیفتد. این مهم نیست که شما در کجا زندگی می‌کنید و چه کاری انجام می‌دهید. در هر صورت باید با روش‌های پرکاربرد اطفای حریق آشنا باشید تا جان خود و عزیزانتان را نجات دهید. البته گاهی اوقات نباید خودتان وارد عمل شوید بلکه باید اجرای این تکنیک‌ها را به افراد متخصص مثل آتش‌نشانان سپرد. اگر آتش خیلی بزرگ و شعله‌ور باشد، دخالتِ شما فقط جانِتان را به خطر می‌اندازد. اطفای حریق یک سری روش‌های کلی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. اما به طور کلی می‌خواهیم درباره تکنیک ‌های اطفا حریق حرف بزنیم. با ما همراه باشید.

    درباره شارژ کپسول آتش نشانی بیشتر بدانید

    اطفا حریق با کپسول

    4 روش کلی اطفا حریق برای عموم مردم

    این روش ها ممکن است جا های که فکر آن هم نمی کنید به درد تان بخورد پس با دقت مطالع فرمایید.

    1- سرد کردن آتش

    منظور از سرد کردنِ آتش خاموش کردنِ آن به وسیله آب است که یکی از رایج‌ترین راه‌ها است و حتی کودکان هم آن را می‌دانند اما مسئله مهم اینجا است که ما باید بهترین راه را در هر زمان انتخاب کنیم. آیا سرد کردنِ آتش در هر شرایطی بهترین راه است؟ آب گاهی اوقات انتخاب مناسبی برای اطفای حریق است اما طبیعتا خساراتی را نیز وارد خواهد کرد. مثلا آب اگر پرفشار باشد ممکن است محل آتش‌سوزی را تخریب کند. علاوه بر این موضوع، حمل آب نیز دشوار است. با اینکه سرد کردن آتش به وسیله آب از تکنیک های اطفا حریق محسوب می‌شود اما موقع آتش گرفتن وسایل برقی و سوختن فلزات به هیچ وجه نمی‌توان از آن استفاده کرد. اگر موقع آتش گرفتن فلزات از آب برای خاموش کردن آتش استفاده کنید اکسیژن آب با فلزات ترکیب می‌شود و شرایط را خیلی بدتر می‌کند.

    2- خفه کردن آتش

    خفه کردن آتش یکی از تکنیک های اطفا حریق به شمار می‌آید اما برای آتش‌سوزی‌های بزرگ مناسب نیست. همانطور که می‌دانید حریق برای شعله‌ور شدن به اکسیژن نیاز دارد و اگر به آن اکسیژن نرسد خاموش یا به اصطلاح خفه خواهد شد. به همین دلیل در بعضی مواقع با پوشاندنِ آتش جلوی ورود اکسیژن به آن را می‌گیرند و در نتیجه آتش خاموش می‌شود. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این روش باید به آن توجه کنید این است که با چیزی که از هوا سنگین‌تر باشد آتش را خاموش کنید. چیزی مثل پتو یا مقدارِ زیادی خاک.

    3- اطفای حریق با کپسول آتش‌نشانی

    خاموش کردن آتش به وسیله کپسول یکی از راحت‌ترین تکنیک ‌های اطفا حریق است. اما هنوز هم عده‌ای بلد نیستند به وسیله آن، آتش را خاموش کنند. کپسول آتش‌نشانی باید در هر خانه‌ای وجود داشته باشد اما مهم‌ترین نکته این است که شما کار با آن را بلد باشید. وجود کپسول آتش‌نشانی در هر خانه‌ای واجب است. اگر آن را ندارید بهتر است از سایت سد حریق ناجی یک کپسول تهیه کنید. این سایت بهترین وسایل اطفای حریق را با کمترین قیمت در اختیار شما قرار می‌دهد.

    4- جا‌ به جا کردن وسایل و مواد آتش‌زا

    بهتر است این کار را قبل از اینکه آتش همه جا را درگیر کند انجام دهید تا نتیجه داشته باشد. این روش، یعنی اینکه شما وسایل و قسمت‌هایی که هنوز آتش نگرفته‌اند را جدا کنید تا حریق به آن‌ها سرایت نکند و مانع از پیشروی آتش شود.

    درباره خرید کپسول آتش نشانی CO2 بیشتر بدانید

    اطفا حریق توسط آتش نشانان با مخاز فوم

    در صورتی که قصد خرید کپسول نشانی را دارید و اطلاعی از قیمت ها ندارید می توانید به صفحه  قیمت کپسول آتش نشانی مراجعه کنید تا لیستی از قیمت ها را مشاهده کنید.

    کدام روش برای اطفا حریق خودرو مناسب‌تر است؟

    حالا می‌خواهیم بگوییم بین تکنیک های اطفا حریق کدام یک برای خاموش کردن آتش خودرو بهتر است؟ اینکه چه روشی را برای اطفا حریق خودرو استفاده کنید به این موضوع بستگی دارد که حریق از چه نوعی است. مثلا اگر آتش‌سوزی ناشی از سیم‌کشی‌های خودرو باشد و به الکتریسیته مربوط شود، استفاده از آب برای خاموش کردنِ آن مساوی با خودکشی است. به طور کلی بهترین روش برای خاموش کردن آتش خودرو استفاده از کپسول آتش‌نشانی است. سد حریق ناجی به شما کپسول آتش‌نشانی مخصوص خودرو را نیز به شما ارائه می‌دهد.

    روش‌های پرکاربرد اطفا حریق کدام اند؟

    ما در این قسمت از مقاله به 3 بخش اشاره میکنیم.

     خاموش کردن آتش به صورت مستقیم

    یکی از تکنیک های اطفا حریق خاموش کردنِ آن به وسیله آب و به صورت مستقیم است که توسط آتش‌نشانان انجام می‌گیرد. منظور از خاموش کردن به صورت مستقیم این است که وقتی آتش‌نشانان می‌بینند آتش لحظه به لحظه شعله‌ور تر می‌شود آب پرفشار و غلیظ را به صورت مستقیم به سمت محل آتش‌سوزی می‌گیرند. بهتر است این روش را در شرایطی انجام دهید که باد نباشد. این تکنیک با اینکه کاربردی است اما جان آتش‌نشانان را به خطر می‌اندازد چون باید به آتش دید واضح داشته و به آن نزدیک شوند.

    خاموش کردن آتش به صورت غیر مستقیم

    یکی دیگر از تکنیک های اطفا حریق این است که آب را به صورت غیر مستقیم به محل آتش‌سوزی برسانیم. این روش درست برعکس روش قبل است که آب به صورت مستقیم با آتش تماس برقرار می‌کرد. اما در تکنیک غیر مستقیم اول آب را به سمت سقف یا دیوارهای بلند می‌گیریم تا آب به صورت غیر مستقیم و شعله‌ای، به آتش برسد و آن را خاموش کند. شاید بپرسید که اصلا چرا باید این کار را کرد وقتی می‌توان به صورت مستقیم آتش را خاموش کرد؟ در جواب باید گفت این روش که یکی از تکنیک های اطفا حریق است، اولا خطر کمتری نسبت به روش قبل دارد. دوما دیوارها و سقف را خُنَک می‌کند و اینگونه از پیشروی آتش جلوگیری می‌شود.

    استفاده از مه‌پاش برای خاموش کردن آتش

    سیستم‌های مه‌پاش یا پودر آب یکی از بهترین وسیله‌ها برای اطفای حریق محسوب می‌شوند که آب را روی آتش اسپری می‌کنند. این قضیه باعث شده که فشار آب بیشتر و در مصرف آن صرفه‌جویی شود. این دستگاه در بسیاری از خانه‌ها وجود دارد و حجم وسیعی را پوشش می‌دهد. استفاده از مه‌پاش یکی دیگر از تکنیک های اطفا حریق است که به صورت خودکار طراحی شده و بلافاصله پس از وقوع آتش‌سوزی، روشن می‌شود. از دیگر مزایای این روش می‌توان به اثربخشی بالا و عدم تخریب اشاره کرد و چون به صورت خودکار طراحی شده و کار با آن راحت است، در خیلی از خانه‌ها دستگاه مه‌پاش را جایگزین کپسول آتش‌نشانی برای اطفای حریق کرده‌اند. حالا چطور می‌توان یک سیستم مه‌پاش مناسب را تهیه کرد که هم یکی از تکنیک های اطفا حریق به حساب می‌آید و هم در مصرف آب صرفه‌جویی می‌کند؟ سد حریق ناجی ارائه دهنده تمامی محصولات اطفای حریق است و به شما این اطمینان را می‌دهد که با تهیه این وسیله‌ها از سایت، همیشه در برابر آتش

    نتیجه‌گیری؛ تکنیک های اطفا حریق

    با همه‌ی این حرف‌ها، هنگام وقوع آتش‌سوزی، عاقلانه‌ترین تصمیم این است که با آتش‌نشانی تماس بگیرید. اما آشنایی با تکینک های اطفا حریق بدون شک مسئله مهمی است و می‌تواند در شرایط اضطراری جان شما و اطرافیانتان را نجات دهد. اما اگر در این زمینه مبتدی هستید بهتر است اول کار با کپسول اطفای حریق را یاد بگیرید. در سایت سد حریق ناجی علاوه بر فروش انواع کپسول‌ها، نحوه استفاده هرکدام از آن‌ها نیز به خوبی توضیح داده شده است. بد نیست سری به کپسول های این سایت سد حریق ناجی بزنید و با خرید آن‌ها تا همیشه از آتش در امان بمانید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *