وبلاگ

تفاوت کپسول‌های آتش‌نشانی با یکدیگر چیست؟

تفاوت کپسول‌های آتش‌نشانی با یکدیگر
  • کپسول آتش‌نشانی نوعی دستگاه امنیتی و محافظتی برای مهارکردن آتش سوزی‌های کوچک می باشد. انواع کپسول آتش‌نشانی با توجه به نوع ترکیبات موجود است، مانند: آب، پودر و گاز، گاز دی‌اکسید کربن و بیورسال.
    کپسول‌های آتش‌نشانی از استوانه های فلزی ساخته شده‌اند که داخل آن‌ها با گاز co2 (دی اکسید کربن) پر شده است. کپسول‌های آتش‌نشانی را در اندازه‌ و با گازهای مختلف تولید می‌ کنند و به بازار عرضه می‌ کنند‌. شما می‌ توانید متناسب با فضای مورد نظر و مواد قابل اشتعال موجود، ترکیب مناسب را انتخاب کنید.
    تفاوت ‌کپسول‌های آتش‌نشانی به ترکیبات آن و نوع کاربرد آن در موقعیت‌های مختلف مربوط می‌شود که همین موضوع در نحوه شارژ کپسول آتش نشانی نیز صدق می کند.

    تفاوت کپسول های آتش نشانی

    کپسول فوم و گاز

    از کپسول آتش نشانی با ترکیب فوم برای اطفاء حریق، چوب، پارچه و مواد خشک استفاده می شود. این کپسول از مایعی تشکیل شده که باعث جلوگیری از اشتعال آتش می‌ شود . در واقع این مایع فوم مانند یا کف همانند پتو مانع از رسیدن اکسیژن به سطح آتش می شود و به این شکل آتش را مهار میکند و موجب اطفاء حریق می‌ گردد.
    همانطور که گفتیم تفاوت ‌کپسول‌های آتش‌نشانی در نوع عملکرد و مواد تشکیل دهنده آنهاست. عملکرد کپسول فوم وگاز در مورد میزان پرتاب مواد خاموش کننده به اندازه‌ی حدودا ۵ متر است.
    کف تولید شده در این کپسول‌های آتش‌نشانی از ترکیبات مواد شیمیایی و همچنین مواد پروتئینی مانند (تخمیر آلایش‌های دامی غیر خوراکی و پشم ….) تشکیل شده است.
    کپسول های آتش‌نشانی از نوع فوم از حبابهای ریز و فشرده تشکیل شده‌اند. نکته جالب توجه که باید در مورد این نوع کپسول‌ ها توجه داشته باشید این است که، در آتش‌های الکتریکی و برقی و موادخوراکی نباید از این نوع کپسول ها استفاده شود.
    کپسول فوم به چند دسته تقسیم می شوند:

    ⦁ خاموش کننده فوم با قابلیت گسترش کم
    ⦁ قابلیت گسترش متوسط
    ⦁ قابلیت گسترش زیاد
    ⦁ قابلیت خیلی قوی در برابر الکل
    خاموش‌کننده‌های فوم به دو صورت ساخته می‌شود
    نوع مکانیکی
    نوع شیمیایی
    نوع مکانیکی از آب‌ و کف و گاز‌ و‌ کف می باشد. کپسول آتش نشانی گاز قدرت بیشتری دارد و مناسب برای آتش سوزی های الکتریکی و همچنین مواد اشتعال‌ زا مانند نفت و بنزین می باشد‌.

    کپسول فوم و گاز

    کپسول آتش نشانی پودر و گاز

    این کپسول در آتش سوزی‌های الکتریکی، نفت و بنزین و همچنین گازهای اشتعالزا کاربرد دارد.این نوع کپسول را نمی توانید در آشپزخانه نگه داری کنید. کپسول آتشنشانی پودر مناسب برای مکان‌های بسته نمی‌باشد و در صورت استفاده کردن، حتما می‌بایست در و پنجره باز شود چون باعث آسیب رساندن به دستگاه تنفسی و بینایی میشود.
    برای رسوب نکردن مواد به انتهای کپسول هر ماه کپسول را تکان دهید تا مواد داخل آن جابهجا شود. این نوع کپسول آتش‌نشانی مناسب برای مهار آتش سوزی فلزات می باشد و به دلیل خارج شدن پودر سفید رنگ ممکن است باعث خرابی لوازم شود.

    تفاوت کپسول های آتش نشانی

    کپسول آتش نشانی co2

    کپسول‌های آتش نشانی co2 به دلیل اینکه الکتریسیته ندارد مناسب برای آتش‌های الکتریکی و برقی( به طور مثال اتاق سرور )می باشد و برای محیط‌های بسته مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی دیگر از ویژگی‌های این کپسول سنگین بودن وزن آن، غیرقابل اشتعال، بدون بو، خنثی و غیرسمی بودن آن است. کپسول‌های co2 به هبچ عنوان نباید در آشپزخانه، برای فلزات و مواد خشکی از قبیل کاغذ، چوب…. استفاده شود.

    کپسول کربن دی اکسید

    کپسول آتش نشانی بیوورسال

    تفاوت ‌کپسول‌های آتش‌نشانی بیوورسال با انواع دیگر این است که برای آتش سوزیها و مواد قابل اشتعال نظیر کاغذ ، پارچه، پلاستیک، چوب، روغن ها، گازوئیل و تینر کاربرد دارد. از آنجایی که ترکیبات این کپسول هیچ ضرری برای جانداران و محیط زیست ندارد بسیارمورد توجه دوستداران محیط زیست قرار گرفته است. کپسول بیوورسال مناسب برای خاموش کردن آتش سوزی‌های حجیم و گسترده میباشد.

    تفاوت کپسول های آتش نشانی

    شرکت عرضه‌کننده سد حریق ناجی دارای انواع مختلفی از کپسول‌های آتش‌نشانی می‌باشد. این کپسول‌ها در انواع مختلفی تهیه و تولید می‌شوند. انواع کپسول‌های آتش‌‌نشانی در تمامی وزن‌ها وجود دارند. کپسول‌های آتش‌نشانی را از فروشگاه‌های حضوری و یا فروشگاه‌های اینترنتی معتبر خریداری کنید.

    ناجی علاوه بر تولید کپسول آتش نشانی اقدام به شارژ کپسول آتش نشانی نیز می کند. برای اطلاع بیشتر در رابطه با شارژ روی لینک کلیک کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *