وبلاگ

نکاتی که باید درباره تست هیدرواستاتیک لوله

تست هیدرواستاتیک لوله
  • لوله ها در کل کاربر بسیاری در صنعت ها و مشاغل مختلفی دارند. ساختمان سازی، کارخانه ها و.. برخی از مکان هایی هستند که کلا از انواع لوله ها استفاده می شود. حال لوله های پلی اتیلن و گازی، جزء دسته مرسوم ترین و رایج ترین مدل های لوله می باشد که هم کاربرد بسیاری دارد و هم در مشاغل مختلف می توان از آن ها استفاده کرد.

    البته تمام مدل های لوله پلی اتیلن، تست هیدرواستاتیک لوله انجام می گردد و سپس در اختیار کاربران و مشتریان قرار می گیرند. حال این تست هیدرواستاتیک نام دارد که در ادامه با ما همراه باشید تا ذکر کنیم این تست در اصل چیست و حتی چه مزایایی برای لوله ها دارد‌.

    دلیل تست هیدرواستاتیک لوله ها چیست؟

    در واقع تست هیدرواستاتیک لوله، همان طور که ذکر شد یک تست برای سنجش مقاومت و تحمل فشار لوله ها می باشد. از آنجایی که ممکن است لوله ها برای مکان ها و مشاغل سخت استفاده شوند، بهتر است که حتما قبل از ارائه به مخاطبان، به خوبی آزمایش شوند و سپس در اختیار کاربران قرار گیرند.

    در این تست با استفاده از وسایل و لوازم های مخصوص، لوله های مد نظر را تحت انواع آزمایش های فشاری، حرارتی و… قرار می دهند. همچنین لازم به ذکر است که تست هیدرواستاتیک لوله ها، نمی تواند پس از اتصال آن ها انجام شود.

    تمام مدل ها باید تست افت فشار را انجام دهند؛ زیرا لوله ها اول باید مورد آزمایش دقیق قرار گیرند و سپس به یکدیگر متصل شوند. اگر این تست انجام نشود، ممکن است که لوله ها از مقاوت و استحکام بالایی برخوردار نباشند و از همین رو مشکلات بسیار جدی در هنگام استفاده از آن ها با وجود آید. در مورد شارژ کپسول آتش نشانی بیشتر بدانید.

    مزایای تست هیدرواستاتیک لوله

    در مطالب بالا اشاره کوتاهی به برخی از مزایای هیدرواستاتیک کردیم. حال برخی دیگر از‌مهم ترین و بارزترین مزایای آزمایش برای لوله ها شامل:

    تست هیدرواستاتیک لوله

    انواع لوله با سایز های مختلف

    میزان سنجش مقاومت لوله ها

    یکی از مهم ترین مزایای انجام تست هیدرواستاتیک لوله، مشخص کردن سنجش و میزان قدرت آن ها می باشد. لوله های پلی اتیلن باید نسبت به لوله های عادی و معمولی مقاوت بیشتری داشته باشند؛ زیرا برخی صنعت ها و کارهایی که از این مدل لوله ها استفاده می کنند، جزء مشاغل و کارهای سخت محسوب می شوند.

    از همین رو اگر لوله توانایی و مقاومت کافی را نداشته باشد، مشکلات جدی و بزرگی به وجود می آید. البته باید ذکر کنیم که انجام تست هیدرواستاتیک لوله باید حتما توسط افراد و مجموعه ای مجرب مثل سد حریق ناجی صورت گیرد.

    زیرا کوچکترین مشکلی در این تست باعث می شود تا مشکلاتی هم در خصوص لوله و هم مکانی که لوله را در آن استفاده کرده اند، به وجود آید. برای جلوگیری از برخی مشکلات جانی و انسانی، بهتر است که انجام تست لوله های پلی اتیلن مد نظر خود را به مجموعه سد حریق ناجی بسپارید. این تست را حتی بر روی لوله های آب و فاضلاب می توان انجام داد. در موردخرید کپسول آتش نشانی از شرکت سد حریق ناجی بیشتر بدانید.

    تست هیدرواستاتیک لوله کاربرد بسیاری دارد. به عنوان مثال میزان مقاومت و فشار لوله ها مشخص می شود و از همین رو افراد با اگاهی از توانمندی انواع لوله ها، آن ها در جای مناسبی استفاده می کنند.

    مثلا ممکن است که یک لوله نسبت به دیگری که قطر کمتری دارد، فشار و مقاومت کمتری داشته باشد. از همین رو از این لوله نمی توان در مشاغل و صنعت های پر فشار استفادـه نمود؛ زیرا مشکلات جدی که در بالا بیان کردیم، به وجود می آید.

    تست هیدرواستاتیک لوله باعث می شود تا خطرات جانی تا حد بسیاری کاهش یابند و همچنین اگر از انواع لوله ها در مشاغل یا صنعت های مختلف مثل نفت، گاز و … استفاده می کنند، با خیال راحت کار خود را انجام دهند.

    تست هیدرواستاتیک لوله

    آزمایش هیدرواستاتیک لوله

    برای چه لوله هایی تست هیدرواستاتیک انجام می دهند؟

    لوله های پلی اتیلن، جزء دسته لوله هایی محسوب می شوند که آزمایش هیدرواستاتیک بر روی  آن ها انجام می شوند. همچنین خطوط لوله کشی، سیلندرهای گاز، دیگ های بخار، مخازن سوخت و.. هم جزء دسته مواردی هستند که در تست هیدرواستاتیک لوله مورد بررسی قرار می گیرند.

    البته از انجایی که معمولا لوله هایی که در ارتباط مستقیم با گاز هستند. باید فشار و حتی حرارت زیادی را تحمل کنند، به دقت بیشتری در هنگام تست نیاز دارند. باید توجه داشتـه باشید که تحت هیچ عنوانی لوله ها نباید به افراد مبتدی سپردـه شود و این کار تست باید طبق متخصص ترین و مجرب ترین مجموعـه یا افراد انجام گیرد.

    بیشتر بدانید: سرویس کپسول آتش نشانی

    اگر به خوبی تست انجام نشود، می تواند ضررها و مشکلات زیادی را به وجود آورد.

    سه روش کلی برای انجام تست هیدرواستاتیک لوله وجود دارد. اما مرسوم ترین روش ها، به این صورت است ‌که لولـه ها را با آب پر کرده و سپس با فشار ۱.۵ برابر آن ها را مورد بررسـی و ازمایــش قرار می دهنـد.

    تجهیزات و لوازم مخصوصی وجود دارد که میزان فشار هر یک از لوله ها را درهنگام فشار بسنجد. اگر تمام قطعه ها و لوله های مد نظر پس از انجام تست مشکلی نداشتند، می توان از آن ها استفاده نمود.

    حمع بندی

    در زمینه لوله‌کشی و ساخت و ساز، اهمیت تست هیدرواستاتیک لوله (تست هیدرواستاتیک لوله) نمی‌تواند به زیاد بودن تاکید شود. با تحمل لوله‌ها به آزمون‌های فشار و نشت دقیق، این روش اطمینان حاصل می‌کند که زیرساخت‌های ما ایمن، قابل اعتماد و کارآمد باقی می‌ماند. برای حفظ استانداردهای کیفیت یا حتی برای فهم بهتر از عملکرد داخلی لوله‌ها، دانشی که از این مقاله به دست می‌آید. شما را با بینش‌های ارزشمندی در مورد دنیای تست هیدرواستاتیک لولـه تجهیز می‌کند.

    سوالات متداول 

    • آیا تست هیدرواستاتیک لوله برای انواع مختلفی از لوله‌ها قابل اجرا است؟

    بله، تست هیدرواستاتیک برای انواع مختلف لوله‌ها، از جمله فلزی، پلاستیکی و مواد کامپوزیت قابل اجرا است.

    • آیا تست هیدرواستاتیک می‌تواند به لوله‌ها آسیب بزند؟

    هنگامی که تست به دقت توسط حرفه‌ای‌های با تجربه انجام شود، تست هیدرواستاتیک برای لوله‌ها ایمن است و نباید به آن‌ها آسیب وارد کند.

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهی در مورد “نکاتی که باید درباره تست هیدرواستاتیک لوله

    1. علی صالحی گفت:

      با سلام . ممنون از خدمات و پاسخ دهی خوبتون

      1. samira kianpor گفت:

        سلامت باشید دوست عزیز.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *