وبلاگ

تست هیدرواستاتیک دیگ بخار چیست؟

تست هیدرواستاتیک دیگ بخار
  • تست هیدرواستاتیک دیگ بخار، همچنین با نام آزمون هیدرواستاتیک دیگ بخار، یک روش حیاتی برای اطمینان از ایمنی و کارایی دیگ‌های بخار است. این فرآیند شامل بررسی سلامت و مقاومت اجزای داخلی و فشاری دیگ می‌شود. در این مقاله، به بررسی دقیق فرآیند، اهمیت و برخی از اطلاعات کلیدی از دانش اولیه و منابع قابل اعتماد می‌پردازیم.

    این نوع از تست، به نوعی آزمایش فشار اشاره دارد که با تکمیل دیگ با استفاده از آب یا حذف هوایی که در واحد وجود دارد، آن را تا یک و نیم برابر فشار طراحی شده دستگاه، تحت فشردگی قرار می دهد.

    سپس فشار برای مدت زمان مشخصی نگه داشته می شود تا سیستم را به صورت بصری از نظر نشت بررسی کند. بازرسی بصری در تست هیدرواستاتیک دیگ بخار را می توان با استفاده از رنگ های ردیاب یا فلورسنت روی مایع افزایش داد تا مشخص شود ترک ها و نشت ها از کجا منشأ می گیرند.

    انواع تست هیدرواستاتیک دیگ بخار

    تست هیدرواستاتیک، یک روش مبتنی بر فشار است که برای آزمایش یکپارچگی سیستم ‌های لوله‌کشی، سیلندرهای گاز، اجزای دیگ بخار و سایر انواع مخازن تحت فشار استفاده می‌ شود. آزمایش ‌های هیدرولیکی معمولاً پس از تعمیرات و خرابی ‌ها انجام می‌شود تا مشخص شود که آیا اقلام در هنگام استفاده مجدد به درستی کار می‌کنند یا خیر.

    بهترین راه جلوگیری از فاجعه و خرابی سیستم این است که یک تکنسین با تجربه این تست را انجام دهد. دو نوع اصلی آزمون وجود دارد:

    نوع اول که در پایان ساخت و ساز انجام می شود و شامل آزمایش مخزن برای یکپارچگی فشار و همچنین تایید دست نخورده بودن تمام جوش ها است. نوع دوم، اجزای خاصی مانند مخازن یا پمپ های مورد استفاده در سیستم های ذخیره سازی زیرزمینی را ارزیابی می کند. نکته قابل توجه این است که تست هیدرواستاتیک دیگ بخار، باید هر سال پس از نصب یا در صورت تغییر در شرایط محیطی، به طور منظم انجام شود.

    کار با شرکتی که خدمات تست هیدرواستاتیک را ارائه می دهد به دلیل هزینه، زمان و منابع می تواند سودمندتر از خرید و راه اندازی تجهیزات باشد. مزایای این کار شامل زمان تحویل سریع تر، افزایش ایمنی برای کارکنان و مشتریان و در نتیجه تضمین کیفیت محصول بهبود یافتـه است. سد حریق ناجی، شرکت مطمئن و با تجربه بالا در خصوص خدمات کپسول آتش نشانی است.

    تست هیدرواستاتیک دیگ بخار

    قبل از تست هیدرواستاتیک دیگ بخار چه کارهایی باید انجام داد؟

    این تست، یکی از معاینات غیر مخربی است که باید برای دیگ بخار جدید یا دیگ بخار تعمیر شده مانند تعویض دیواره آب، سوپرهیتر، ری هیتر، اکونومایزر و غیره انجام شود. قبل از راه اندازی باید تست هیدرواستاتیک انجام شود تا مطمئن شوید که دیگ بخار نشتی ندارد.

    قبل از انجام تست، باید تمامی جوش ها را بازرسی و نصب قطعات تحت فشار انجام شود. علاوه بر این، داخل و خارج دیگ بخار و قسمت تحت فشار، باید عاری از هرگونه کثیفی، رسوب، رنگ، زباله، کثیفی، سرباره جوش، زنگ، روغن، پاشش و سایر مواد خارجی باشد.

    قبل از انجام تست هیدرواستاتیک (هیدرو تست) در دیگ بخار، موارد زیر باید به شرح زیر تهیه شود:

    1. نصب قطعه فشار دیگ به پایان رسیدـه باشد.
    2. بازرسی ابعادی و بازرسی کامل بصری برای تمام جوش ها مورد نیاز است.
    3. دیگ باید با آب تصفیه شدـه و عاری از مواد معدنی یا سایر مواد معلق پر شود.
    4. معاینه غیر مخرب باید برای تأیید پذیرش مطابق کد و مشخصات تأیید شود.
    5. داخل و خارج دیگ بخار و قسمت تحت فشار باید عاری از هرگونه آلودگی باشد.
    6. خط سوپاپ آمادـه و بررسی شده و تمام گاگ ها باید روی شیر اطمینان نصب شوند.
    7. قبل از شروع آزمایش هیدرواستاتیک باید هواکش و تخلیه برای سیستم فراهم شود.
    8. قبل از تست هیدرواستاتیک دیگ بخار، روی قسمت تحت فشار، هیچ کار رنگ آمیزی انجام نمی شود.
    9. تمام اتصالات موقت فلنج کور، باید برای روش تست مناسب باشد و نباید نقصی داشته باشد. زیرا ممکن است در طول آزمایش هیدرواستاتیک باعث خرابی شود.

    تست هیدرواستاتیک دیگ بخار

    گیج و رکورد در تست هیدرواستاتیک دیگ بخار

    حداقل 2 فشار سنج باید برای آزمایش فشار استفاده شود. یکی باید یک ثبت کننده دمای فشار با محدوده مناسب برای ثبت فشار تست باشد. مقیاس کامل فشارسنج دیگر ترجیحاً باید یک تا چهار برابر فشار آزمایش باشد.

    پمپ آزمایش و خط مورد تست هیدرواستاتیک دیگ بخار، باید دارای نشانگرهای آزمایشی جداگانه باشند. در صورت آزمایش بین نقطه بالا و پایین ماژول، گیج ها باید یکی در بالا و یکی در پایین قرار دادـه شوند تا افت فشار را اندازه گیری کنند. با وارشدن به صفحه شارژ کپسول آتش نشانی در مورد این فرایند بیشتر بدانید.

    تست هیدرواستاتیک دیگ بخار چگونه انجام می شود؟

    آزمایش هیدرواستاتیک باید از روش تعیین شدـه پیروی کند که به طور کلی به شرح زیر است:

    1. اتصالات موقت مناسب، مانند فلنج کور یا صفحه انتهایی را برای بستن دهانـه نصب کنید و اطمینان حاصل کنید که تمام دهانـه ها به جز دریچه هواکش بستــه هستند.
    2. دیگ بخار را با آب تصفیـه شدـه، عاری از مواد معدنی یا سایر مواد معلق در دمای کمتر از 70 درجه فارنهایت یا دمای محیط پر کنید.
    3. هنگام پر شدن دیگ بخار، نشتی را بررسی کنید، هوا را از دریچه تهویه خارج کنید، اگر نشتی نداشت و هوا کاملاً خارج شد، آن را ببندید.
    4. در این تست در فشار را به تدریج با حداکثر نرخ فشار 5 کیلوگرم بر سانتی ‌متر مربع تا 1.5 برابر حداکثر فشار کاری مجاز برای دیگ جدید و 1.2 برابر برای دیگ تعمیر شدـه افزایش دهید.
    5. فشار، زمان و دما را در حین آزمایش ثبت کنید و تمام قسمت های تحت فشار دیگ بخار را در زمان برگزاری آزمایش هیدرواستاتیک تقریباً 10 دقیقه بررسی کنید.
    6. پس از آزمایش هیدرواستاتیک، فشار باید به نحوی و با سرعتی آزاد شود که خطری برای پرسنل یا آسیب رساندن به تجهیزات نداشتــه باشد. در این خصوص، توضیحات کامل تر را از سد حریق ناجی دریافت کنید.

    جمع بندی

    تست هیدرواستاتیک دیگ بخار یک فرآیند حیاتی است برای تضمین کارایی و ایمنی دیگ‌های بخار. آزمون دوره‌ای کمک می‌کند تا مسائل محتمل شناسایی شود و اطمینان از رعایت مقررات ایمنی حاصل شود. با دنبال کردن نکات و توصیه‌های کارشناسان در این مقاله، مالکان و اپراتورهای دیگ می‌توانند ایمنی را تقویت، عمر مفید تجهیزات خود را افزایش دادـه و کارایی بهینـه را به‌دست آورند.

    سوالات متداول

    • آیا تست هیدرواستاتیک دیگ بخار می‌تواند از وقوع حوادث جلوگیری کند؟

    بله، تست هیدرواستاتیک دیگ بخار با شناسایی مسائل محتمل می‌تواند از وقوع حوادث فاجعه‌بار جلوگیری کند.

    • آیا تست دیگ بخار نیاز حقوقی است؟

    بله، تست هیدرواستاتیک دیگ بخار به طور معمول یک الزام حقوقی است تا اطمینان از رعایت استانداردهای ایمنی حاصل شود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *