وبلاگ

 تجهیزات آتش نشانی صنعتی

 تجهیزات آتش نشانی صنعتی
  • آمادگی صنایع مختلف برای واکنش به آتش سوزی بسیار مهم و ضروری است. امروزه جهت جلوگیری از تلفات شرکت ها، افراد، کارخانه ها و تجهیزات، گروه امدادگران با تجهیزات آتش نشانی و آموزش پیشرفته در حوزه آتش نشانی آماده خدمت رسانی هستند. در این حوزه تجهیزات آتش نشانی صنعتی از اهمیت بسیاری برخوردار بوده که در ادامه به بررسی آن می پردازیم، جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد تجهیزات و خدمات آتش نشانی با ما همراه باشید.

    تجهیزات آتش نشانی صنعتی و فردی

    تجهیزات آتش نشانی فردی

    تجهیزات آتش نشانی صنعتی چیست؟

    تجهیزات صنعتی آتش نشانی، تجهیزاتی هستند که جهت خاموش کردن آتش یا محافظت از کاربر در برابر آتش طراحی و ساخته شده اند.  روش استفاده از این تجهیزات  به آتش نشان آموزش داده شده تا آنها بتوانند در صحنه آتش سوزی به روش حرفه ای از این تجهیزات جهت خاموش کردن آتش یا محافظت از افراد استفادـه کنند.

    تجهیزات آتش نشانی نه تنها شامل کپسول آتش نشانی  و شلنگ های آتش نشانی می شوند، بلکه دستکش های مقاوم در برابر آتش، تجهیزات ارتباطی، لباس های محافظ و مقاوم در برابر آتش را نیز شامل می شوند.

    تجهیزات آتش نشانی شامل چه مواردی می شود؟

     تجهیزات آتش نشانی با توجه به نوع شرایط وظایف و تخصص نیروهای آتش نشانی و همچنین منطقه مربوطه به اشکال متفاوتی وجود دارند و با توجه به این عوامل به سه دسته متفاوت تقسیم بندی می شوند.

    این تقسیم بندی عبارتند از ایستگاه های حریق تک منظوره، ایستگاه های حریق و نجات دومنظوره و ایستگاه های پشتیبانی سه منظوره، هر کدام از این ایستگاه با توجه به وظایف خود دارای تجهیزات آتش نشانی صنعتی متفاوت آتش نشانی هستند.

     ایستگاه حریق تک منظوره در تجهیزات آتش نشانی

    ایستگاه حریق تک منظوره دارای ماشین های آتش نشانی بوده که وظیفه آن  اطفاء حریق است. این ایستگاه دارای انواع ماشین ها و لوازم پیشرفته آتش نشانی بوده و علاوه بر آتش سوزی در سایر حوادث نیز کاربرد دارد. مهمترین خودروهای دستگاه تک منظوره شامل خودروی لوله کشی، تانکر آب، پسرو و خودروی پیشرو است.

    ایستگاه حریق و نجات دومنظوره

     این ایستگاه علاوه بر داشتن خودروهای اطفاء حریق و لوازم آن، تجهیزات آتش نشانی صنعتی نجات و امداد تخصصی در حوادثی همچون زلزله، آوار، سیل و… را نیز دارا است. خودروهای مربوط به این ایستگاه خودروهای نجات هستند.

    ایستگاه پشتیبانی آتش نشانی

    ایستگاه پشتیبانی، پشتیبانی ایستگاه های قبلی بوده و تجهیزات و لوازم آتش نشانی و همچنین ماشین های سنگین در  این مکان نگهداری می شوند. در هر منطقه حتماً یک پشتیبانی با تمام تجهیزات وجود دارد تا در صورتی که در محل حادثه شود از تجهیزات نگهداری شده در این مکان استفاده شود.

    ماشین آتش نشانی همراه با تجهیزات آتش نشانی

    ماشین آتش نشانی به همراه تجهیزات صنعتی

    تجهیزات فردی آتش نشانی

    علاوه بر موارد ذکر شده یکی از مهمترین تجهیزات آتش نشانی صنعتی که در آتش نشانی وجود دارد تجهیزات و لوازم آتش نشانی فردی است. این لوازم که شامل مواردی همچون لباس کار آتش نشانی، کلاه ایمنی، ماسک اکسیژن، کپسول آتش نشانی، کفش ایمنی و دستکش ایمنی می شود وسایل های مهم هر آتش نشان به شمار می رود.

    هر یک از این وسایل به طور جداگانه نقش بسیار مهمی درحفاظت جان آتش نشان دارد. توجه داشته باشید که این تجهیزات دارای ویژگی هایی خاصی بوده که سبب می شود در شرایط سخت در برابر آتش ایمنی نیروی آتش نشان تضمین شود.

    تجهیزات صنعتی شامل چه مواردی می شود؟

    تجهیزات آتش نشانی صنعتی از مهمترین لوازم آتش نشانی به شمار می رود که امروزه کاربرد بسیار زیادی را در خاموش کردن آتش و حفاظت افراد در برابر آتش سوزی دارد. به طور کلی این تجهیزات شامل مواردی همچون کپسول آتش نشانی، کوپلینگ آتش نشانی، شیر هیدرانت آتش نشانی، شلنگ های پیشرفته، اسپرینکلر، گوی ضد حریق، مانیتور آتش نشانی و جعبه آتش نشانی می شود.

    کپسول های آتش نشانی

    کپسول های آتش نشانی که از مهمترین تجهیزات آتش نشانی صنعتی اطفای حریق به شمار می رود دستگاه استوانه شکل است که برای خاموش کردن آتش مورد استفاده قرار می گیرد.

    کپسول های آتش نشانی در ساختمان های اداری و مسکونی وجود دارند تا در صورت بروز آتش سوزی قبل از رسیدن آتش نشانان جهت جلوگیری از گسترش آتش از آن استفاده شود. این کپسول ها در حالت کلی به پنج شکل متفاوت تولید می شوند.

    1-کپسول آتش نشانی محتوی پودر

    2-کپسول آتش نشانی محتوی آب

    3-کپسول آتش نشانی محتوی کف

    4-کپسول آتش نشانی محتوی هالوژنه

    5-کپسول آتش نشانی محتوی گاز

    کوپلینگ آتش نشانی

    این تجهیزات آتش نشانی صنعتی برای اتصال شلنگ های مختلف آتش نشانی مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین از آن جهت  اتصال کوپلینگ وافزایش طول شیلنگ های آتش نشانی استفاده می شود.

    بیشتر بخوانید: استفاده از کپسول فوم و گاز

     جعبه آتش نشانی

    جعبه آتش نشانی یکی از کاربردی ترین لوازم آتش نشانی و یکی از بهترین وسایل برای اطفای حریق ساختمان شناخته می شود. از مهمترین متعلقات این جعبه می توان به قرقره آتش نشانی، کپسول آتش نشانی و کوپلینگ آتش نشانی اشاره کرد. این جعبه ها معمولا از جنس فلز، شیشه و  PVC ساخته می شوند.

    شلنگ های پیشرفته آتش نشانی

    شلنگ های پیشرفته آتش نشانی از تجهیزات آتش نشانی صنعتی بسیار مهم آتش نشانی هستند که دارای مقاومت بالا در شرایط گوناگون بوده و انعطاف پذیر هستند تا در شرایط سخت سبب اختلال در عملیات نشوند.

     قیمت تجهیزات صنعتی آش نشانی

     قیمت تجهیزات آتش نشانی به عوامل مختلفی بستگی داشته و با توجه به فاکتورهای مختلف متغیر است. قیمت گذاری این تجهیزات با توجه به نوع کارکرد آن، ویژگی ها، برند محصول، کیفیت محصول، سایز محصول و همچنین نوسانات بازار متغیر است، بنابراین نمی توان انتظار داشت که قیمت تمام لوازم آتش نشانی اعمم از قیمت کپسول آتش نشانی پودر و گاز، انواع کپسول آتش نشانی و …. یکسان باشد. جهت اطلاع از قیمت محصول باید برند و ویژگی های منحصر به فرد این محصول را در نظر بگیرید.

    آتش نشانی که با تجهیزات آتش نشانی صنعتی مشغول خاموش کردن آتش هست

    آتش نشانی با تجهیزات صنعتی که به همراه دارد آتش را خاموش خواهد کرد.

    سخن آخر

    تجهیزات آتش نشانی صنعتی از مهمترین لوازم اطفاء حریق به شمار رفته که دارای انواع مختلف است. این وسایل از کاربردی ترین لوازم نیروی آتش نشانی به شمار می رود که جهت استفاده از آن باید از قبل آموزش های لازم را دیده باشید. توصیه می شود با این تجهیزات آشنا شوید تا در مواقع اضطراری بتوانید به روش استاندارد  از آن استفاده کرده و از گسترش حریق جلوگیری کنید.

    سوالات متداول

    • مهمترین تجهیزات آتش نشانی چه مواردی می باشد؟

    مهمترین لوازم آتش نشانی در این ایستگاه شامل جرثقیل، ماشین های بالابر، ماشین حمل کف، نورافکن سنگین، ماشین حمل دستگاه تنفسی، تریلی آب و تانکر سوخت می شود.

    • آیا استفاده از کپسول های آتش نشانی با هم تفاوت دارند؟

    بله، این کپسول ها با توجه به نوع حریق با هم متفاوت بودـه و لازم است که هنگام استفاده از آن به نوع  کپسول حتما دقت شود، زیرا انتخاب نادرست ‌ می تواند زیان های جانی و مالی را افزایش دهد.

    جمع بندی

    dutcotennant, safeopedia

    سد حریق ناجی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *