وبلاگ

مهم ترین نکات ایمنی آتش نشانی برای فصل سرما

نکات ایمنی آتش نشانی برای فصل سرما
  • استفاده از وسایل گرمایشی در فصول سرد سال روندی افزایشی می گیرد. البته دقت داشته باشید که عدم رعایت نکات ایمنی در نصب و استفاده از این وسایل، می ‌تواند باعث بروز خطر شود. به همین دلیل قبل از شروع فصل سرما، حتما با سرویس وسایل گرمایشی و چک نمودن خروجی های بخاری، از بروز خطر جلوگیری نمایید. برای ایمنی بیشتر، رعایت نکات ایمنی آتش نشانی برای فصل سرما بسیار مهم و پر اهمیت خواهد بود. اگر علاقه مند به خدمات آتش نشانی هستید. به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

    از این رو در این محتوا به بررسی این نکات خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

    ایمنی اتش نشانی در فصل سرما برای بخاری ها

    همان طور که می دانید، نیاز افراد در فصل سرما به وسایل گرمایشی همچون بخاری بیشتر می ‌شود. از این رو عدم توجه به نکات ایمنی در این زمینه، باعث بروز آتش ‌سوزی خواهد شد. در هنگام نصب بخاری توجه داشته باشید که فاصله قابل قبولی با وسایل به خصوص اجسام اشتعال زا داشته باشند. از قرار دادن لباس روی بخاری یا اطراف آن جدا خودداری نمایید. یکی از نکات مهم ایمنی آتش نشانی برای فصل سرما در خصوص بخاری و وسایل گرمایشی، خاموش نمودن آن ها در هنگام خروج از منزل است.

    ایمنی در آشپزخانه

    همان طور که می ‌دانید، آشپزخانه محل تردد اعضای خانواده به ویژه کودکان است. متاسفانه بیش ترین عامل آتش‌ سوزی‌ ها نیز در آشپزخانه ‌ها صورت می ‌گیرد. وجود اجاق گاز به خصوص اجاق ‌های بدون مراقب، باعث بروز خطر در آشپزخانه‌ ها می شود. به همین دلیل در هنگام پخت و پز به خصوص در تایم‌ های طولانی، حتما به اجاق گاز سر بزنید. استفاده از هود برای جلوگیری از اجتماع مونوکسید کربن از جمله مسائل مهم در ایمنی آتش نشانی برای فصل سرما در مورد آشپزخانه شمار می ‌رود.

    تصویر فردی در کنار شومینه در فصل سرما

    نکات ایمنی در حین استفاده از شومینه

    استفاده از شومینه و نکات پیرامون آن

    نشستن در کنار آتش شومینه در هوای سرد زمستان، بسیار لذت بخش خواهد بود. به این نکته توجه داشته باشید که عدم رعایت نکات ایمنی آتش نشانی برای فصل سرما در استفاده از شومینه، می‌تواند خطرآفرین باشد. استفاده طولانی مدت از شومینه امکان ایجاد کرئوزوت که یک ماده خطرناک است را افزایش می‌دهد.

    به همین دلیل تمیزی شومینه نقش بسزایی در ایمنی منزل دارد. پاک نمودن دودکش نیز یکی از موارد مهم دیگر در این روش است؛ چرا که در صورت نداشتن کلاهک بر روی دودکش، موانعی همچون آشغال در آن ایجاد می شوند. در این شرایط می توانید با برطرف کردن آن، مانع تولید اکسید کربن در منزل شوید.

    تصویر یک بخاری برقی

    استفاده از بخاری برقی در فصل سرما و نکات ایمنی مربوط به آن

    برق و بخاری های برقی

    بخاری ‌های برقی به عنوان یکی از وسایل گرمایشی برای گرم کردن فضا های کوچک تر که مجاز به استفاده از وسایل گازی نیستند، بسیار متداول است. به همین دلیل در هنگام استفاده از آن حتما فاصله مناسبی را با اجسام و بخاری ایجاد نمایید. از قرار دادن هر گونه وسیله ‌ای همچون لباس، ملحفه و غیره پرهیز کنید. یکی از مهم ترین نکات ایمنی آتش نشانی برای فصل سرما در استفاده از این وسیله، خاموش کردن آن در زمان خروج از منزل، حتی در زمان‌ های کوتاه است.

    نکات مهم برای ایمنی بخاری در فصل سرما

    قبل از استفاده از بخاری، از مسدود نبودن لوله بخاری و هواکش اطمینان حاصل کنید؛ چرا که هرگونه مانعی در انتقال دود، باعث انتشار مونو اکسید کربن در منزل می‌شود. در صورتی که رنگ شعله بخاری‌ گازی آبی نباشد، به خاطر عدم خروج دود و نرسیدن هوای کافی به بخاری است. این مسئله باعث تولید مونو اکسید کربن خواهد شد.

    به خاطر داشته باشید که سرد بودن لوله‌ های بخاری نیز نشان از عدم کارکرد صحیح دود کش است. این گزینه هم جزو مواردی بوده که باعث تولید مونو اکسید کربن در منزل خواهد شد.

    ایمنی برای شمع

    با توجه به مصرف شمع در تمام فصول در بسیاری از منازل به نکات ایمنی پیرامون آن نیز توجه داشته باشید. حتما در هنگام روشن کردن شمع، فاصله مناسبی ایجاد نمایید؛ به طوری که شمع از هر گونه مواد اشتعال ‌زا دور باشد. هیچ وقت شمع را بدون مراقب رها نکنید؛ به خصوص اگر در منزل کودک دارید. یکی دیگر از نکات ایمنی آتش نشانی برای فصل سرما در خصوص شمع ‌ها، اطمینان از خاموشی آنها قبل از ترک اتاق است.

    داشتن کپسول آتش نشانی

    همان گونه که می ‌دانید، حادثه هیچ گاه خبر نمی ‌کند. آتش سوزی نیز جزو حوادثی است که به یک باره اتفاق می ‌افتد. از این رو داشتن تجهیزات حداقلی در این خصوص می ‌تواند در مواقع بحرانی بسیار کاربردی باشد. داشتن یک کپسول آتش‌ نشانی و چگونگی استفاده از آن یکی از مسائل مهم برای حفظ سلامت خانه و خانواده است؛ چرا که در آتش سوزی‌ ها، ثانیه ‌ها بسیار پر اهمیت هستند. از این رو داشتن کپسول آتش نشانی و استفاده درست از آن، می ‌تواند بسیار کارساز باشد.

    ایجاد طرح فرار

    شاید بیان این مسئله در بین دوستان و اعضای خانواده یک شوخی به نظر برسد؛ چرا که افراد هیچ وقت فکر نمی‌ کنند که ممکن است، آتش سوزی برای آنها اتفاق بیفتد. از این رو بهتر است در جمع خانواده این مسئله مطرح شود که در صورت آتش ‌سوزی، چه باید کرد؟ صحبت در خصوص طرح فرار در صورت آتش ‌سوزی، باعث آگاهی اعضای خانواده در شرایط خاص این چنینی می ‌شود. یکی از نکات مهم ایمنی آتش نشانی برای فصل سرما، می‌تواند راهکار و مواجهه افراد در چنین شرایطی باشد.

    سخن پایانی

    با شروع فصل سرما، نیاز به استفاده از وسایل گرمایشی به طور طبیعی افزایش پیدا می ‌کند. از این رو برای ایمنی آتش نشانی برای فصل سرما، حتما باید موارد لازم در این زمینه را رعایت کنید. چک نمودن وسایل گرمایشی قبل از نصب، تمیز بودن مسیر لوله‌های دودکش و شومینه و غیره از جمله مهم‌ ترین مواردی هستند که باید به آنها توجه کنید. برای اطلاع از نکات ایمنی در این خصوص، می ‌توانید به سایت ناجی مراجعه و با کارشناسان این مجموعه مشاوره داشته باشید. مجموعه ما در خصوص ارائه وسایل آتش نشانی و مشاوره کارشناسانه برای به حداقل رساندن احتمال آتش سوزی، تخصص دارد.

    سد حریق ناجی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *