وبلاگ

معرفی انواع اسپرینکلر آتش نشانی

معرفی انواع اسپرینکلر آتش نشانی
  • سیستم اطفا حریق اسپرینکلر یکی از اجزای سیستم اطفا حریق است. انواع اسپرینکلر آتش نشانی در سیستم اطفاء حریق اتوماتیک مورد استفاده قرار می‌ گیرند و در زمان آتش سوزی هنگامی که دما در محیط افزایش می یابد با تشخیص اثر آتش سوزی آب را تخلیه می‌ کنند. به طور کلی اسپرینکلرها نقش بسیار مهمی در سیستم‌ های اطفای حریق اتوماتیک دارند؛ زیرا از ایجاد خسارت‌ های مالی و جانی در زمان آتش سوزی جلوگیری می‌ کنند. به همین جهت جزو رایج ترین نوع سیستم اطفا حریق اتوماتیک هستند.

    انواع اسپرینکلر آتش نشانی (wet pipe)

    یکی از انواع اسپرینکلر آتش نشانی با نام اسپرینکلر تر یا wet pipe شناخته می‌ شود. در اسپرینکلر تر آب تحت فشار درون لوله وجود دارد. در حقیقت در زمان بالا رفتن حرارت محیط و باز شدن اسپرینکلر آب درون لوله تخلیه می‌ شود. اسپرینکلر تر مزایای بسیار زیادی دارد که از این مزایا می‌ توانیم به هزینه پایین نصب و سرعت بالا اشاره کنیم. از اسپرینکلر تر در مناطقی که یخ زدگی آب وجود ندارد استفاده می‌ کنند.

    سیستم اطفاء حریق اسپرینکلر یکی از رایج‌ ترین سیستم‌ های اطفاء حریق محسوب می‌ شود. در ساختمان‌ هایی که سیستم اطفاء حریق وجود دارد احتمال بروز اتفاقات ناگوار مانند خسارت‌ های جانی و مالی بعد از آتش سوزی به طور قابل توجهی کاهش می‌ یابد. در این صورت آتش سوزی هیچ یک از افراد درون ساختمان را با خطرات ناگواری مواجه نمی‌ کند. چرا که با تشخیص افزایش دمای محیط و آتش سوزی انواع اسپرینکلر آتش نشانی کار اطفاء حریق را شروع می کنند. یکی دیگر از لوازم موثر در جلو گیری از اطفای حریق کپسول آتش نشانی می باشد.

    اسپرینکلر تر

    اسپرینکلر خشک (dry pipe)

    خاموش کردن آتش در کوتاه‌ ترین زمان ممکن یکی از نکات بسیار مهمی است که در زمان وقوع آتش سوزی باید به آن توجه زیادی داشت. استفاده از سیستم اطفاء حریق موجب شده تا زمانی که آتش سوزی اتفاق می‌ افتد در همان ابتدا با بالا رفتن دمای محیط سیستم اطفاء حریق فعال شده و آتش در زمان کوتاه خاموش شود.

     اسپرینکلر خشک یا dry pipe یکی از اجزای سیستم اطفاء حریق محسوب می‌ شود. انواع اسپرینکلر آتش نشانی با توجه به عوامل مختلفی به چند دسته تقسیم بندی می شوند که یکی از پرکاربردترین آن اسپرینکلر خشک است. این نوع اسپرینکلر زمانی استفاده می‌ شود که نتوان از اسپرینکلر تر استفاده کرد. در اسپرینکلر لوله خشک، درون لوله‌ ها هوای تحت فشار وجود دارد. همچنین سرعت اسپرینکلر خشک کمتر از اسپرینکلر تر است.

    اسپرینکلر خشک بعد از اسپرینکلر تر جزو پرکاربردترین نوع اسپرینکلر محسوب می شود. این نوع اسپرینکلر برعکس اسپرینکلر تر در مناطقی که خطر یخ زدگی وجود دارد مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این تجهیزات از نوع خودکار محسوب می‌ شوند؛ بنابراین در بخش هایی از ساختمان که آتش سوزی اتفاق می‌ افتد فعال می‌ شوند و با خاموش کردن آتش از ایجاد خسارت‌ های ناگوار و گسترش آتش سوزی جلوگیری می‌ کنند.

     از آنجایی که در اسپرینکلر خشک به جای آب در لوله‌ ها هوا وجود دارد مانع از یخ زدگی لوله‌ ها می‌ شود. در حقیقت از اسپرینکلر خشک در مناطقی استفاده می‌ شود که هوا به شدت سرد باشد و آب درون لوله منجمد شود. به طور کلی با وقوع آتش سوزی به محض تشخیص حریق انواع اسپرینکلر آتش نشانی خشک و تر فعال می‌ شوند.

    پیش عملگر

    یکی دیگر از انواع اسپرینکلر آتش نشانی در سیستم اطفاء حریق اسپرینکلر پیش عملگر است. این نوع اسپرینکلر مانند اسپرینکلر لوله تر و خشک از نوع خودکار می باشد. اسپرینکلر پیش عملگر انواع مختلفی دارد.‌ در این نوع تجهیزات برعکس اسپرینکلر لوله خشک به جای آب از هوا استفاده شده است. از این نظر شباهتی به اسپرینکلر لوله خشک دارد، اما تفاوت هایی هم بینشان وجود دارد. از این تفاوت می‌ توانیم به این موضوع اشاره کنیم که در اسپرینکلر پیش عملگر لازم نیست حتما هوا تحت فشار باشد.

    انواع اسپرینکلر آتش نشانی در سیستم اطفاء حریق

    انواع اسپرینکلر آتش نشانی در سیستم اطفاء حریق

    سیلابی (Deluge)

    از اسپرینکلر در سیستم اطفای حریق برای پاشش آب جهت خاموش کردن آتش در زمان وقوع آتش سوزی استفاده می‌ کنند. اسپرینکلر سیلابی یکی از انواع اسپرینکلر آتش نشانی محسوب می‌ شود که همانند انواع دیگر اسپرینکلر برای خاموش کردن آتش مورد استفاده قرار می گیرد. در این سیستم همه اسپرینکلر های نصب شده از نوع باز می باشند. در واقع در زمان وقوع آتش سوزی، سیستم سبب باز شدن شیر کنترل می‌ شود و با باز شدن شیر کنترل آب به سیستم وارد شده و از اسپرینکلر ها تخلیه می‌ شود.

    مزایای انواع مدل های اسپرینکلر

    از  اسپرینکلر ها برای خاموش کردن آتش استفاده می‌ کنند. این گونه از تجهیزات نقش بسیار مهمی در اطفاء حریق در زمان کوتاه دارند. در واقع اگر آتش سوزی در زمان مناسب خاموش نشود خسارت‌ های مالی و جانی زیادی به بار می‌ آورد. بدین منظور برای جلوگیری از این اتفاق ناگوار از سیستم اطفاء حریق استفاده می کنند.‌ انواع اسپرینکلر آتش نشانی در خاموش کردن آتش بسیار موثر است. به طور کلی یکی از بزرگترین مزایای اسپرینکلر این است که در زمان آتش سوزی خسارت ها را تا حد امکان کاهش می دهد. با وارد شدن به صفحه خدمات آتش نشانی درمورد این خدمات بیشتر بدانید.

    اجزای اسپرینکلر شامل چیست ؟

    قاب انواع اسپرینکلر، درپوش، دفلکتور و سنسور حرارتی اجزای تشکیل دهنده اسپرینکلر هستند. بدنه اصلی اسپرینکلر با نام قاب شناخته می‌ شود. انواع سیستم اسپرینکلر بر اساس نصب به چند دسته تقسیم بندی می‌ شوند‌ که شامل دیواری، سقفی یا آویزان و رو به بالا است. در واقع تاخیر در خاموش کردن آتش سبب وقوع اتفاقات ناشی از گسترش آتش سوزی می شود. این تجهیزات برای خاموش کردن آتش در سیستم اطفا حریق بسیار کاربردی هستند.

    اسپرینکلر خشک

    اسپرینکلر آتش نشانی خشک

    جمع بندی

    یکی از اجزای سیستم اطفا حریق که کاربرد بسیار زیادی دارد اسپرینکلر است. انواع اسپرینکلر آتش نشانی مدل‌ های مختلفی دارند که شامل: اسپرینکلر تر، خشک، پیش عملگر و سیلابی هستند. اسپرینکلر تر در مناطقی که یخ زدگی آب وجود ندارد مورد استفاده قرار می‌ گیرد. اما اسپرینکلر خشک برعکس در مناطقی که احتمال یخ زدگی آب وجود دارد استفاده می‌ شود. این تجهیزات همه جزو سیستم اطفای حریق هستند که با بالا رفتن دمای محیط فعال می‌ شوند و از ایجاد خسارت مالی و جانی تا حد زیادی جلوگیری می‌ کنند.

    سد حریق ناجی

    سوالات متداول

    • چگونه می‌توان انواع مختلف اسپرینکلرها را برای منطقه مورد نیاز انتخاب کرد؟

    انتخاب اسپرینکلر مناسب بستگی به مساحت، نوع گیاهان، نیاز به آبیاری، و شرایط آب و هوایی دارد. معمولاً برای مناطق کوچک اسپرینکلرهای مخروطی یا پوشاننده مناسبند، در حالی که مناطق بزرگتر به اسپرینکلرهای پوشاننده یا زیرزمینی نیاز دارند.

    • آیا انواع اسپرینکلر آتش نشانی قابل تنظیم هستند؟

     بله، بسیاری از اسپرینکلرها قابل تنظیم هستند. این اسپرینکلرها به شما اجازه می‌دهند زاویه و میزان پاشش آب را تنظیم کنید تا به نیازهای خاص منطقه مورد نظرتان بپردازند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *