وبلاگ

سیستم اعلام و اطفا حریق اتاق سرور چیست؟

سیستم اعلام و اطفا حریق اتاق سرور چیست؟
  • در خدمات آتش نشانی استفاده از سیستم‌ های اعلام و اطفا حریق اتاق سرور که به‌ عنوان یک سیستم فعال کار می ‌کنند، یکی از راهکار‌هایی است که به عنوان پیش ‌نیاز، جهت جلوگیری و گسترش آتش در اتاق‌ های سرور و مراکز داده طراحی می‌ کنند. در برخی از موارد سیستم های اعلام حریق که در سقف اتاق های سرور نصب شده اند، با توجه به زمان زیادی که برای تشخیص دود صرف می کنند، باعث  طولانی شدن فرآیند خاموش کردن شده و در نهایت بردها را نیز تخریب خواهند کرد.

    انواع سیستم اعلام حریق

    سیستم اعلام حریق

    برای اعلام و اطفا حریق اتاق سرور از چه سیستمی استفاده می کنند؟

    استفاده از سیستم های اطفا حریق اتاق سرور ضروری هستند. در واقع، بدون هیچ دخالت انسانی، سیستم به طور خودکار آتش را خاموش می کند و بلافاصله یکی از گران ترین و با ارزش ترین اتاق های ساختمان در بسیاری از مشاغل را از آتش محافظت می کند. یکی دیگر از روش های اطفا حریق استفاده از کپسول آتش نشانی می باشد. علل معمول آتش سوزی اتاق سرور شامل خرابی برق در تجهیزات فناوری اطلاعات، گرم شدن بیش از حد لوازم الکترونیکی، خرابی سیم کشی کف و آتش سوزی که از اتاق های دیگر ساختمان پخش می شود، خواهد بود.

    به دلیل ماهیت حساس و آسیب‌ پذیر اتاق‌ های سرور، انتخاب سیستم‌ های سرکوب به جای سیستم آبپاش می ‌تواند یک تصمیم حیاتی باشد، زیرا سیستم ‌های اسپرینکلر باعث آسیب ‌های گران قیمت می ‌شوند و ممکن است کسب ‌و کار را در معرض خطر خرابی بیش از حد قرار دهند. آتش را می توان به دو روش مختلف مهار کرد:

    سیستم‌ های اطفا حریق گاز درج

    هدف از این روش، کاهش سطح اکسیژن به زیر 15% است و اکسیژن را با آرگون یا نیتروژن جابجا می‌ کند. این طراحی همچنین ایمنی پرسنل اتاق سرور را با نگه داشتن سطح اکسیژن بالای 12 درصد، برای محافظت از افراد حاضر در نظر می گیرد.

    سرکوب گاز مصنوعی

    این سیستم به جای کاهش سطح اکسیژن، از مکانیزم خنک کننده برای حذف گرما استفاده می کند. گاز مصنوعی را می توان به عنوان گرما و توان، پیکربندی کرد تا کارایی سیستم هایی مانند تامین انرژی یا گرما در خانه های مسکونی را به حداکثر برساند.

    نحوه نصب سیستم اطفا و اعلام حریق اتاق سرور

    سیستم های خاموش کننده آئروسل، برای استفاده در اتاق های سرور مناسب هستند. اعلام و اطفا حریق اتاق سرور آئروسل را می توان مستقیماً در کابینت سرور نصب کرد یا برای محافظت کل اتاق سرور استفاده نمود. نیازی به محل نصب جداگانه سیلندرهای گاز نبوده و لازم نیست دهانه های موجود را کاملاً ببندید. مقاوم سازی نیز معمولا بدون هیچ مشکلی امکان پذیر است. ژنراتورهای آئروسل تحت فشار نیستند و صرفاً به صورت الکتریکی بدون خطوط لوله کار می کنند. سیستم آئروسل تایید شده برای کابینت سرور و اتاق سرور، تعمیر و نگهداری بسیار کمی دارند و عمر مفید بالایی دارند.

    برخلاف سیستم های CO2، هنگام استفاده از سیستم آئروسل خطر خفگی حاد وجود ندارد. از آنجایی که ژنراتورهای آئروسل تحت فشار نیستند، خطر نشت خطرناک وجود ندارد. سیستم‌ های آئروسل نصب ‌شده به راحتی قابل جابجایی هستند.

    اتقاق پمپ اطفاء حریق

    اهمیت خاموش کننده در اتاق سرور

    اجزا سیستم اطفا و اعلام حریق اتاق سرور

    در اینجا برخی از اجزا سیستم اعلام و اطفا حریق اتاق سرور معرفی شده اند:

    مرکز کنترل  اعلام حریق

    مرکز کنترل اعلام حریق در اتاق سرور، لازم است که سه زون داشته باشد به گونه ای که دتکتورها از طریق دو زون، به کنترل پنل وارد می شوند. با فعال شدن یک زون، هشدار اعلام شده و زون دوم همراه با هشدار اعلام شده، سیستم اطفا را فعال خواهد کرد.

    دتکتور یا تشخیص دهنده

    برای تشخیص آتش سوزی، به دتکتور نیاز است. می توان این قطعات را در سه مدل تهیه نمود. برخی از آنها با شناسایی دود فعال شده و برخی دیگر با بالا رفتن دمای محیط، هشدار خواهند داد. مدل سوم نیز به هر دو گزینه حساس خواهد بود.

    سیستم آنالیزور محیطی

    سیستم آنالیزور محیطی، هوای داخل اتاق را مکیده و بررسی می کند. اگر تشخیص دهد مواد آتش زا در محیط وجود دارد، به کنترل پنل پیام ارسال می کند. این قطعه دارای سرعت و دقت بالاتری نسبت به دتکتور می باشد.

    شستی اعلام حریق

    در سیستم اعلام و اطفا حریق اتاق سرور این قطعه جهت فعال کردن سیستم به صورت دستی مورد استفاده قرار می گیرد. هنگام آتش سوزی، فرد می تواند به صورت دستی و با فشردن کلید سیستم آن را فعال نماید.

    چراغ هشدار اعلام حریق

    اگر آتش سوزی رخ دهد، این چراغ روشن می شود.

    آژیر اعلام آتش سوزی

    هنگامی که آتش سوزی تشخیص داده می شود، آژیر فعال شده و افراد را مطلع خواهد کرد.

    اتصال باتری به کنترل پنل

    هنگامی که برق قطع می شود، این امکان فراهم است تا کنترل پنل ها، به باتری متصل شوند.

    دتکتور دودی

    مدل های دتکتور دودی اعلام و اطفا حریق

    مزیت استفاده از اعلام و اطفا حریق اتاق سرور

    مهم ترین مزیت نصب و استفاده از سیستم اعلام و اطفا حریق اتاق سرور در ساختمان این است که باعث آرامش افراد می شود. نه تنها در صورت وقوع آتش سوزی هشدار اولیه را ارائه می کند، بلکه به شما این امکان را می دهد که قبل از اینکه خیلی دیر شود، اقدامات مناسب را انجام دهید. این می تواند جان شما و هر کس دیگری را که ممکن است در آن زمان داخل ساختمان باشد نجات دهد. علاوه بر این، داشتن یک سیستم اعلام حریق قابل اعتماد به کاهش حق بیمه کمک می کند؛ زیرا بیمه گذاران مزایای ایمنی آن را تشخیص می دهند.

    نصب و نگهداری سیستم های اعلام حریق نیز نسبتاً ساده است. بسیاری از سیستم ‌های مدرن با فناوری بی ‌سیم عرضه می ‌شوند که نصب و پیکربندی آنها را بدون عبور سیم از دیوارها یا سقف آسان می‌ کند. پس از نصب، آنها معمولاً تعمیر و نگهداری پایینی دارند، اگرچه باید به طور منظم طبق دستورالعمل سازنده آزمایش شوند.

    معایب استفاده از اعلام و اطفا حریق اتاق سرور

    نکته اصلی در نصب و استفاده از سیستم اعلام حریق، هزینه آن می باشد. متناسب با طرحی که انتخاب می کنید، هزینه های مربوط به نصب، متفاوت خواهد بود. علاوه بر این، آلارم ‌های کاذب ناشی از سنسورهای معیوب می‌ تواند برای صاحبان خانه یا ساکنان ساختمان پرهزینه و خسته‌کننده باشد.

    جمع بندی

    یک سیستم اعلام و اطفا حریق اتاق سرور با کیفیت بالا، می تواند خانه یا ساختمان شما را در برابر آتش سوزی با اعلان های هشدار اولیه محافظت نموده و آرامش خاطر را فراهم کند، اما اشکالات خاصی نیز وجود دارد، مانند هزینه و هشدارهای کاذب احتمالی ناشی از سنسورهای معیوب. می توانید برای خرید و نصب این تجهیزات، با کارشناسان ما مشورت نمایید.

    سوالات متداول

    • چقدر باید به طور منظم سیستم تشخیص حریق خود را تست کنم؟

    تست منظم بسیار مهم است. حداقل یک بار در ماه، اطمینان حاصل کنید که تمام اجزا به درستی کار می‌کنند.

    • آیا می‌توانم از سیستم سرکوب حریق مبتنی بر آب در یک اتاق سرور استفاده کنم؟

    توصیه نمی‌شود زیرا آب ممکن است تجهیزات را آسیب برساند. سیستم‌های عامل تمیز بهترین گزینه هستند.

    منابع

    koorsen, tntgroup

    سد حریق ناجی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *