وبلاگ

آموزش نحوه استفاده از کپسول پودر و گاز

آموزش نحوه استفاده از کپسول پودر و گاز
  • کپسول آتش نشانی پودر و گاز، دستگاهی چند منظوره است و می تواند در آتش های کلاس A، B و C استفاده شود. به همین دلیل است که به عنوان کپسول آتش نشانی ABC نیز شناخته می شود. ممکن است گاهی اوقات، از آنها به عنوان کپسول آتش نشانی پودر خشک نیز نام برده شود. با خرید کپسول آتش نشانی پودر و گاز که در محوطه هایی مانند گاراژ، اتاق های دیگ بخار و کارگاه های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد، یک دستگاه همه کاره از تجهیزات ایمنی آتش نشانی است. در این راهنما، استفاده از کپسول پودر و گاز را شرح خواهیم داد تا بتوانید به درستی از آن بهره ببرید.

    چهار عدد کپسول آتش نشانی

    چهار عدد کپسول آتش نشانی با وزن های مختلف

    موارد استفاده از کپسول پودر و گاز

    فضاهایی که می توان از کپسول آتش نشانی پودری استفاده نمود، شامل کارگاه ها، محوطه های باز پارکینگ و گاراژها و سایت های ساختمانی می شود. از آنجایی که کپسول پودر و گاز، برای آتش سوزی های حاوی مایعات و گازهای قابل اشتعال مناسب است، برای همه خودروها از جمله تانکرهای سوخت نیز توصیه می شود.

    با این حال، یک کپسول آتش نشانی پودری برای فضاهای بسته مناسب نیست، زیرا پودر خشک می تواند دید را محدود کند و به راحتی استنشاق شود. ضمن آنکه بقایای باقی مانده می تواند به سختی تمیز گردد. برای محیط های بیرونی که خطرات آتش سوزی مختلف مانند سوخت، وسیله نقلیه و مواد شیمیایی وجود دارد، استفاده از کپسول پودر و گاز انتخاب بسیار خوبی است.

    چنین محیط هایی شامل موارد زیر است:

    • کارگاه های بزرگ
    • دیگ بخارهای تجاری بزرگ
    • حیاط های گاراژ
    • تانکرهای سوخت
    • تاسیسات نگهداری مایعات قابل اشتعال

    کجا می توان از کپسول آتش نشانی پودر خشک استفاده کرد؟

    استفاده از کپسول پودر و گاز می تواند در موقعیت های مختلف باشد. استفاده از کپسول پودر خشک شامل کلاس های ذیل می شود:

    • آتش سوزی کلاس A: آتش سوزی ‌هایی که در نتیجه سوختن مواد قابل اشتعالی که جامد هستند، ایجاد می شوند، مانند؛ آتش گرفتن منسوجات، انواع کاغذ و چوب می ‌شوند.
    • آتش سوزی کلاس B: شامل آتش سوزی هایی می شود که در نتیجه اشتعال و سوختن مایعات، ایجاد می شوند. مایعاتی مثل: رنگ، گازوئیل و بنزین را می توان نام برد.
    • آتش سوزی کلاس C: شامل آتش سوزی هایی است که در نتیجه سوختن گازهای قابل اشتعال ایجاد می شوند که به عنوان مثال؛ گاز بوتان یا گاز متان را می توان نام برد.
    • آتش سوزی های الکتریکی که تجهیزات الکتریکی حداکثر تا 1000 ولت باشدc.

    همچنین استفاده از کپسول آتش نشانی که مختص پودر خشک می باشد نیز، شامل موارد ذیل است:

    • خاموش کننده های پودر L2، می توانند برای آتش سوزی هایی که لیتیوم دارند، استفاده شوند.
    • خاموش کننده های پودری M28، برای آتش سوزی هایی که تمام فلزات قابل اشتعال باقی مانده را شامل می شود، استفاده از کپسول پودر و گاز خواهد شد.

    نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی پودر و گاز

    استفاده از کپسول پودر و گاز برای آتش سوزی های کلاس A (جامدات قابل اشتعال)، B (مایعات قابل اشتعال) و C (گازهای قابل اشتعال) مناسب است. ضمن آنکه می توان از این کپسول ها در آتش سوزی های الکتریکی بهره برد که تجهیزات الکتریکی کمتر از 1000 ولت را شامل می شود که خطر برق گرفتگی را ایجاد نخواهد کرد.

    با این حال، در مواردی که این نوع خطر آتش سوزی وجود دارد، مانند آشپزخانه های بزرگ صنعتی یا اطراف بخاری های برقی، توصیه می شود. خرید کپسول های آتش نشانی CO2 را در نظر داشته باشید. کپسول آتش نشانی پودر خشک برای تجهیزات الکتریکی بیش از 1000 ولت استفاده نمی شود و باید به آن توجه داشته باشید.

     از کپسول آتش نشانی پودری، برای مواردی مانند رایانه استفاده می شود، زیرا این کار می تواند مانع خوردگی قطعات رایانه شود. در نظر داشته باشید که کپسول پودر و گاز، برای خاموش کردن شعله های روغن پخت و پز مناسب نیست، زیرا دمای اشتعال خودکار روغن پخت و پز، بیشتر از سایر مایعات قابل احتراق معمولی است.

    در واقع، کپسول آتش نشانی پودر خشک را در برابر آتش های کلاس F بی اثر می کند. برای استفاده از این کپسول، لازم است ابتدا پین ایمن را برداشته تا مهر و موم کپسول از بین برود، سپس پایه و زمینه آتش را هدف گرفته و جت کپسول را به سرعت حرکت دهید.

    در مورد آتش سوزی های الکتریکی، قبل از هدف گیری به سمت پایه آتش، در صورت بی خطر بودن، اطمینان حاصل کنید که برق خاموش است.

    استفاده از کپسول پودر و گاز

    خاموش کرن آتش با کپسول آتش نشانی پودر و گاز

    نحوه عملکرد کپسول آتش نشانی پودری

    محتویات موجود در یک کپسول آتش نشانی پودر و گاز، همانند یک پوشش ضخیم، روی آتش را گرفته و از رسیدن اکسیژن به آتش جلوگیری کرده و آن را خاموش می کند. با این حال، به جهت آنکه این کپسول، نمی تواند آتش را خنک کند، احتمال احتراق مجدد وجود دارد.

    ضمن آنکه لازم است علامت شناسه کپسول آتش نشانی، در بخش بالایی آن نصب گردد، تا نوع کپسول را (پودر و گاز) نشان دهد و شما بدانید استفاده از کپسول پودر و گاز مناسب خاموش کردن کدام کلاس از آتش است.

    بیشتر بدانید: کپسول آتش نشانی دی اکسید کربن

    جنبه های مثبت و منفی کپسول پودر و گاز

    چندین مزیت برای استفاده از این نوع کپسول آتش نشانی وجود دارد که به شرح زیر است:

    • روی اکثر انواع آتش کار خواهد کرد.
    • آتش را در بازه زمانی کوتاهی سرکوب می کند.
    • به طور معمول برای فلزات قابل اشتعال استفاده می شود.

    از ایرادات استفاده از کپسول پودر و گاز می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

    • این احتمال وجود دارد که آتش مجدد شعله ور شود.
    • باعث پنهان شدن دید در محیط می شود.
    • در محیط های بسته استنشاق گاز می تواند خطرناک باشد.

    استفاده از کپسول پودر و گاز

    جمع بندی

    هرگز نباید از کپسول آتش نشانی پودر خشک، در هر نوع فضای بسته استفاده کنید. برای استفاده ایمن از کپسول آتش نشانی پودر و گاز، پین ایمنی را بردارید و در فاصله ایمن قرار بگیرید. برای استفاده از کپسول پودر و گاز، کپسول را به سوی پایه آتش گرفته و جت را سرعت به سمت عقب و جلو، حرکت دهید.

    سوالات متداول

    • کپسول آتش نشانی پودری را چگونه باید تشخیص دهیم؟

    به طور معمول، یک برچسب آبی رنگ بر روی کپسول آتش نشانی پودری وجود دارد که شناسایی نوع کپسول آتش نشانی را بیان می کند.

    • آیا استفاده از کپسول پودر و گاز برای مفضای بسته مناسب است؟

    خیر

    منابع

    fire-risk-assessment-network, checkfire

    سد حریق ناجی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهی در مورد “آموزش نحوه استفاده از کپسول پودر و گاز

    1. جمشید پور گفت:

      سلام کپسول آتش نشانی پودری دارید؟

      1. سد حریق ناجی گفت:

        با سلام
        بله کپسول آتش نشانی پودری و گازی را می‌توانید با مراجعه به صفحه مورد نطر خریداری کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *