وبلاگ

آموزش نحوه استفاده از کپسول فوم و گاز

آموزش نحوه استفاده از کپسول فوم و گاز
  • امروزه استفاده از کپسول فوم و گاز در اطفا حریق بسیار رایج است، زیرا با خرید کپسول آتش نشانی فوم و گاز می توانند طیف وسیعی از آتش سوزی ها با عوامل گوناگون از جمله گاز، نفت و رنگ را مهار کنند. رسانایی فوم در مقایسه با آب کمتر است که موجب می شود در صورت تماس ماده با تجهیزات الکتریکی، آسیب کمتری برای این تجهیزات ایجاد شود. همچنین پاکسازی آنها پس از حریق نسبت به کپسول های پودری ساده تر است. در این مطلب کاربردها و نحوه صحیح کاربرد کپسول فوم و گاز را آموزش می دهیم. با ما همراه باشید.

    استفاده از کپسول فوم و گاز و co2

    کپسول فوم و گاز و co2 در با کس کپسول آتش نشانی

    موارد استفاده از کپسول فوم و گاز

    کپسول فوم و گاز در اطفاء حریق آتش سوزی های نوع A و نوع B کاربرد دارند. به این معنا که می توانید از آنها برای خاموش کردن آتش ناشی از مواد خشک و جامد و همچنین مایعات قابل اشتعال استفاده نمایید. بنابراین بروز آتش سوزی در موادی همچون بنزین، گازوئیل، رنگ، چوب، کاغذ، پلاستیک و… با این کپسول ها قابل مهار است قبل از استفاده از باید هر چند وقت یک بار شارژ کپسول آتش نشانی را چک کنید. استفاده از کپسول فوم و گاز برای موارد زیر مناسب نیست:

    • آتش سوزی های ناشی از پخت و پز که شامل انواع روغن و مواد مشابه است
    • آتش سوزی با گازهای قابل اشتعال مانند بوتان و متان را نمی توان با کپسول فوم و گاز مهار کرد
    • از کپسول فوم و گاز نباید در آتش سوزی های ناشی از الکتریسیته استفاده کرد.

    مزایای کاربرد کپسول های فوم و گاز چیست؟

    از مهم ترین مزایای کاربرد کپسول فوم و گاز در اطفا حریق می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

    • ماده داخل این کپسول ها غیر سمی است
    • استفاده از کپسول فوم و گاز به بیشتر مواد و تجهیزات آسیبی نمی رساند
    • استفاده از این کپسول خطر آتش سوزی مجدد را کاهش می دهد
    • وزن کمتری نسبت به کپسول های خاموش کننده آبی با اندازه یکسان دارد
    • تمیز کردن آن راحت تر است و می توانید پس از اتمام آتش سوزی و تایید نیروهای آتش نشانی و اورژانس در محل، به راحتی با استفاده از حوله و آب، کف ایجادشده را تمیز کنید

     مکان های قابل استفاده از کپسول آتش نشانی فوم و گاز

    کپسول های آتش نشانی فوم و گاز که در حجم های گوناگون (مانند 6، 12، 25 و 50 لیتری) تولید می شوند، برای مصارف عمومی گزینه مناسبی به حساب می آیند و در اکثر اماکن تجاری قابل استفاده هستند. استفاده از کپسول فوم و گاز برای مکان هایی که خطر آتش سوزی متعدد وجود دارد (مانند خوابگاه ها، گاراژها، کارخانه ها و انبارها) انتخاب ایدئالی است. بهتر است در کنار این کپسول، با خرید کپسول آتش نشانی CO2  که برای آتش سوزی های مربوط به تجهیزات الکتریکی مناسب است، امینت را بالا ببرید.

    کشیدن ضامن کپسول آتش نشانی توسط یک مرد

    کشیدن ضامن کپسول آتش نشانی برای راه اندازی آن

    استفاده از کپسول آتش نشانی فوم و گاز چه عملکردی دارد؟

    در هنگام استفاده از کپسول فوم و گاز شاهد عملکرد دوگانه در اطفا حریق هستید. آنها به عنصر حرارتی مثلث آتش حمله می کنند و درست مانند کپسول های آبی، موجب خنک سازی آتش و مهار آن می شوند. از طرف دیگر از شعله ور شدن مجدد جلوگیری می کنند. فوم خروجی از کپسول یک مانع نازک بین شعله ها و سطح سوزان ایجاد می کند که در اصطلاح موجب خفگی آتش می گردد.

    چگونه از کپسول آتش نشانی فوم و گاز استفاده کنیم؟

    در هنگام بروز آتش سوزی با توجه به نوع و عامل ایجاد آتش باید از این کپسول استفاده گردد. در ادامه، چگونگی استفاده از کپسول فوم و گاز را بر اساس هر کدام از این موقعیت ها بیان می کنیم:

    • در تمامی حالات، پین ایمنی را بردارید تا کپسول قابل استفاده باشد. سپس در فاصله ایمن از آتش قرار بگیرید. این فاصله حداقل باید یک متر باشد.
    • دسته حمل کپسول را با یک دست، و شلنگ یا نازل را با دست دیگر بگیرید. اهرم را فشار دهید تا کپسول شروع به تخلیه مواد کند.
    • اگر آتش سوزی در اثر مایعات قابل اشتعال است، هرگز به طور مستقیم روی آتش اسپری نکنید. زیرا ممکن است باعث سرایت شعله ها به مناطق دیگر شود. در این صورت روش استفاده از کپسول فوم و گاز به این صورت است که باید نازل یا خروجی کپسول را به سمت یک سطح عمودی نزدیک به آتش بگیرید.
    • اگر عامل آتش سوزی مواد جامد است، نازل یا خروجی کپسول را به سمت نقطه ای که آتش از آنجا شروع می شود، بگیرید و اسپری کنید.
    • اطمینان حاصل کنید که تمام نقاط را با استفاده از کپسول فوم و گاز پوشانده اید. این باعث می شود احتمال احتراق مجدد کاهش یابد. سعی کنید روی نقاط داغی که ممکن است دوباره شعله ور شود تمرکز کنید.

    خطرات استفاده از کپسول فوم و گاز در آتش سوزی الکتریکی

    کپسول های فوم و گاز معمولا بر پایه آب هستند. ماده داخل این کپسول ها با اینکه به اندازه آب رسانا نیست، اما باز هم می تواند جریان الکتریسیته را هدایت کند. در نتیجه ممکن است باعث ایجاد شوک الکتریکی شود و آتش سوزی دیگری ایجاد کند. بنابراین استفاده از این کپسول ها برای اطفا حریق الکتریکی توصیه نمی گردد.

    استفاده از کپسول فوم و گاز

    استفاده از کپسول فوم و گاز

    جمع بندی

    تامین تجهیزات اطفا حریق جزو مهم ترین نکات ایمنی است که باید در تمام ساختمان ها و موقعیت هایی که احتمال بروز آتش سوزی در آنها وجود دارد، رعایت شود. از جمله مهم ترین الزامات برای مهار آتش سوزی های احتمالی، کپسول آتش نشانی است. استفاده از کپسول فوم و گاز که یکی از انواع این کپسول هاست، در آتش سوزی های ناشی از مواد جامد و مایعات قابل اشتعال توصیه می شود.

    به دلیل مزایای این کپسول ها نسبت به کپسول های آبی، تهیه آنها برای اماکن مسکونی و تجاری یک انتخاب مناسب است. بنابراین بهتر است با نحوه کار این کپسول ها آشنا باشید تا در صورت بروز خطر بتوانید از آنها به درستی استفاده کنید و شرایط ایمن را برای خود و سایرین فراهم نمایید.

    سوالات متداول

    • کپسول آتش نشانی فوم گاز چه گون آتش را مهار می کند؟

    فوم به صورت کف روی سطح مایع قرار می گیرد و با ممانعت از اکسیژن رسانی، مایع داغ را خنک و آتش را مهار می کند.

    • آیا آتش سوزی های بزرگ را می توان با کپسول آتش نشانی خاموش کرد؟

    شما می توانید آتش کوچک را با کپسول خاموش کننده مهار کنید. اما اگر آتش بزرگ است، استفاده از کپسول کافی نیست. در این صورت سعی نکنید آن را به طور کامل خاموش کنید و ضمن تخلیه محیط و هشدار به دیگران، با آتش نشانی تماس بگیرید.

    منابع

    safelincs, byjus

    سد حریق ناجی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *