وبلاگ

معرفی اجزای کپسول آتش نشانی

معرفی اجزای کپسول آتش نشانی
  • اگر شما هم آدم کنجکاوی باشید و یا حتی برای یک بار از کپسول آتش‌نشانی استفاده کرده باشید، این سوال در ذهن شما ایجاد شده است که کپسول آتش‌نشانی از چه اجزایی تشکیل شده است و یا محل استوانه‌ای یک کپسول آتش نشانی چه کاربردی دارد. در این مقاله قطعاً به جواب سوالات خود پی می‌برید و ما به معرفی اجزای کپسول آتش‌نشانی می‌پردازیم. پس تا آخر مقاله همراه ما باشید.

    درباره شارژ کپسول آتش نشانی بیشتر بدانید

    نقش هریک از اجزای کپسول آتش نشانی

    در این قسمت از مقاله با تعدادی از اجزای کپسول آتش نشانی آشنا می‌شوید و می خواهیم به معرفی اجزای کپسول آتش‌نشانی نیز بپردازیم. این اجزاء عبارتند از: اهرم لایه پلاستیکی، لوله پلاستیکی، لوله کف ساز، لوله خروج، ضامن و در کنار همه این‌ها کپسول‌های آتش نشانی یک بدنه دارند که به طور استوانه‌ای است و جنس آن از فولاد است، که از آب و یا یک نوعی ماده خاموش کننده آتش پر شده است.

    ابتدا باید بدانیم که خاموش کننده ها شامل دو دسته می شوند:

    خاموش کننده co2

    خاموش کننده تحت فشار

    در کپسول آتش‌نشانی، فشار دادن اهرمی که در بالای کپسول قرار دارد باعث می‌شود موادی که در داخل کپسول است را به طرف آتش با فشار زیاد برسد و در نتیجه آتش را مهار کند.

    درباره فروش کپسول آتش نشانی بیشتر بدانید

    کپسول آتش نشانی

    شیر خاموش کننده‌ها با هم تفاوت دارند. اما همه شیرها یک ضامن دارند.

    در همه کپسول‌ها ضامن و اهرم استفاده شده است و وقتی احتیاج به کپسول دارید باید ضامن را بکشید و اهرم را فشار دهید تا از آن استفاده کنید. البته با فشار به اهرم مواد خاموش کننده خارج می‌شود.
    گاز فشرده که در داخل آن است، رها می‌شود و شدت خارج شدن آن از مخزن خیلی زیاد است.

    یکی از نکته های مهم در مورد خاموش کننده ها در زمان آتش سوزی، استفاده از نوع کپسول و مواد خاموش کننده است.

    در مورد مواد خشک و قابل اشتعال باید از خاموش کننده های آبی برای مهار کردن آتش استفاده کرد.

    در مورد مایعات قابل اشتعال مثل رنگ و گریس با استفاده از روش خفه کردن برای مهار آتش استفاده می‌شود.

    در مورد آتش سوزی لوازم برقی نباید از خاموش کننده های استفاده کرد که رسانای برق باشد بهترین انتخاب برای این گونه آتش سوزی ها استفاده از خاموش کننده های گازی یا همان CO2 است.

    به همین دلیل آشنایی با این اطلاعات کمک زیادی به ما می کند که چه نوع کپسول را باید متناسب با محل کار یا محل اقامت خود انتخاب کنیم.

    سوپاپ کپسول آتش‌نشانی

    یکی دیگر از اجزای کپسول آتش نشانی می‌توان به سوپاپ مکش اشاره کرد که از وارد شدن هر نوع جرم های بزرگ، کوچک، یا سنگریزه‌ها و یا بقیه جسم‌های مزاحم جلوگیری می‌کند .

    این سوپاپ از جنس: استنلس استیل و فسفر برند است که در برابر هر نوع رطوبت مقاوم است. مختصات این سوپاپ عبارتند از:

    کشور تولیدی با برند آلمانی AWG

    خروجی آن: ۱ تا ۴ اینچ

    متریال محصول را میتوان استنلس استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ همچنین می‌توان کپسول فسفر و آلومینیوم نام برد و در آخر تامین کننده در مدل های بلند و کوتاه است.

     

    انواع خاموش کننده دستی

    نقش مخزن استوانه ای کپسول آتش نشانی

    حتماً می‌دانید که کپسول آتش‌نشانی یک مخزن دارد که به یک لوله به بخش بالایی کپسول وصل شده است و یک شیر که از جنس فلز است که راه ارتباطی برای خروج مواد خاموش کننده را می‌سازد و باعث بسته شدن آن می‌شود. در واقع مخزن محل نگهداری مواد خاموش کننده است.
    یکی از مهمترین اجزای کپسول آتش‌نشانی مخزن آن است. یکی از مهم‌ترین ویژگی های کپسول آتش‌نشانی دستی، مخزن قابل حمل آن می‌باشد.
    به طور خلاصه هر کپسول شامل بخشی به نام مخزن فشار قوی است که در زمان اطفاءحریق کاربرد زیادی دارد. مخزن با خاموش کننده های متفاوتی پر میشود از جمله: CO2، پودر گاز، هالوژن آب و غیره. که هر کدام از آن‌ها عملکرد مخصوص به خودشان را دارند.
    یکی از بهترین راه ها برای تشخیص اینکه کپسول آتش‌نشانی حاوی چه نوع خاموش کننده است، شکل و ساختار سیلندر یا همان مخزن آن می باشد. در کپسول هایی که با پودر پر شده است شکل مخزن سه تیکه است. اما در مورد سیلندرهای گازی شکل بدنه کپسول یک تکه است. یکی دیگر از راههای شناسایی خروجی شیپوری آن می باشد.

    کاربرد برچسب اطلاع رسانی کپسول

    با توجه به این‌که هر کپسولی که ساخته می شود نه تنها بر اساس استانداردها ساخته شده است بلکه از یک سری آپشن‌ها و طراحی جدید بهره می‌برد. همچنین هر کپسولی از مواد خاموش کننده متفاوتی پر شده است.
    به همین دلیل یک سری اطلاعات باید به عنوان ثبت مشخصات کلی محصول بر روی برچسب آن درج شود تا اطلاعات اصلی بابت اجزای کپسول آتش‌نشانی در اختیار ما قرار دهد. همچنین توضیح مختصری در مورد نحوه استفاده از کپسول در آن درج شده باشد.

    کپسول آتش نشانی

    نقش برچسب کلاس آتش کپسول آتش‌نشانی

    گاهی پیش می‌آید در زمان بروز آتش فرد تسلط کافی برای استفاده از کپسول آتش‌نشانی ندارد به این دلیل که شناختی از نحوه کار اجزای کپسول آتش نشانی ندارد. این برچسب ها تا حدودی اطلاعات را در راجب با نحوع عملکرد اجزای کپسول آتش نشانی در اختیار شخص قرار می دهند.
    اطلاعاتی بر روی این برچسب درج شده که کمک شایانی به ما می‌کند. مثلا این کپسول مختص خاموش کردن کدام نوع آتش است.
    شاید تا حالا علائمی را بر روی این برچسب ها دیده باشید شکل هندسی درج شده روی آن، مربع به رنگ قرمز است که به معنای آتش، آتش‌نشانی، آتش‌سوزی می‌باشد.
    نکته جالب دیگر در مورد این برچسب ها این است، حتی برای شخصی که برای اولین بار از کپسول استفاده می کند و اطلاعات کافی در مورد نحوه کار با اجزای کپسول آتش نشانی ندارد، می‌تواند با خواندن اطلاعات برچسب در شرایط حریق از آن استفاده کند.

    قیمت کپسول آتش نشانی

    اگر قصد دارید لیستی از قیمت کپسول آتش نشانی را ببینید می توانید روی لینک کلیک کنید. تا به صفحه  در این صفحه لیست تمام کپسول های آتش نشانی ناجی را آورده ایم. می توانید با توجه به نیازتان هر یک را انتخاب کرده و برای اطمینان از انتخابتان می توانید با مشاوران سد حریق ناجی تماس بگیرید

    نتیجه گیری؛ اجزای کپسول آتش نشانی

    برای بهتر کارکردن با اجزای کپسول آتش‌نشانی باید آن را بشناسید. با توجه به اطلاعاتی که باید در مورد کار با اجزای کپسول آتش‌نشانی داشته باشیم بهتر است، ابتدا اطلاعات خود را در زمینه نحوه استفاده از کپسول آتش‌نشانی بالا برده تا در شرایط خاص بتوانیم بهترین تصمیم را بگیریم تا جان ما و عزیزانمان در خطر نباشد.

    میانگین امتیازات ۳ از ۵
    از مجموع ۵ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *