وبلاگ

شارژ کپسول آتش نشانی پودر و گاز

شارژ کپسول آتش نشانی پودر و گاز
  • چک کردن شارژ کپسول آتش نشانی پودر و گاز برای عملکرد درست آنها در مواقع اضطراری امری حیاتی است. همه ما دوست داریم کپسول‌های آتش‌نشانی را محصولی دائمی فرض کنیم اما داستان‌های زیادی از افراد گوناگون شنیده شده که در مواقع اضطراری کپسول آتش نشانی به دلیل عدم نگهداری مناسب و شارژ نشدن به‌خوبی عمل‌نکرده است، هرچند که قبلاً از آنها استفاده نشده است.

    یک کپسول آتش نشانی باید طبق دوره‌های مشخص و معین به لحاظ عملکرد، به‌خوبی بررسی شود تا در مواقع لزوم بتوان از آن استفاده کرد. در ادامه موسسه ایمنی و آتش نشانی ناجی به بیان نکاتی در خصوص شارژ کپسول‌های پودری می‌پردازد و روشی ساده و مطمئن برای انجام این کار به شما عزیزان معرفی خواهد کرد. پس تا انتها همراه ما باشید.

    اهمیت بازرسی، تعمیر و نگهداری مناسب کپسول‌های آتش نشانی

    کپسول‌های آتش نشانی اولین خط دفاعی در برابر آتش‌سوزی‌های کوچک هستند و باید کاملاً شارژ یا تحت‌فشار باشند تا در مواقع اضطراری مؤثر باشند و بتوان به‌موقع از آن استفاده کرد. اما بسیاری از صاحبان ساختمان‌ها که مسئول نگهداری از کپسول‌های آتش‌نشانی و انطباق آن‌ها با دستورالعمل‌های لازم هستند، از زمان لازم برای شارژ کپسول آتش نشانی پودر و گاز یا نحوه انجام آن مطمئن نیستند.

    همگی مصرف‌کنندگان کپسول‌های آتش نشانی اعم از صاحبان خانه یا مشاغل باید اهمیت شارژ مجدد کپسول آتش نشانی پودر و گاز را درک کنند. این فرایند بخش مهمی از سرویس و نگهداری کپسول آتش نشانی است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

    شارژ کپسول آتش نشانی پودر و گاز

    چه زمانی باید کپسول‌های آتش نشانی را شارژ کنیم؟

    • مهمترین زمان شارژ کپسول آتش نشانی را می‌توان به این صورت بیان کرد. کپسول‌های آتش نشانی می‌بایست پس از هر بار استفاده بلافاصله شارژ مجدد شوند. حتی در صورت عدم تخلیه کامل ماده اطفاء داخل آن، جهت اطمینان از آمادگی کپسول برای استفاده مجدد، باید سرویس شوند. حتی تخلیه اندک نیز منجر به نشت و درنهایت کاهش فشار موردنیاز برای عملکرد صحیح می‌شود.
    • کپسول‌های آتش نشانی حتی در صورت عدم استفاده، باید در طول حیات خود به‌صورت دوره‌ای شارژ مجدد شوند. کپسول‌های آتش نشانی قابل‌حمل، طبق استاندارد کد NFPA 10 و دستورالعمل‌های خدمات سازنده نیازمند بررسی داخلی و شارژ مجدد هستند. برای اکثر کپسول‌های شیمیایی که از فشار ذخیره‌شده استفاده می‌کنند، این بررسی داخلی و شارژ مجدد در ششمین و دوازدهمین سال از تاریخ ساخت ذکر‌شده روی کپسول ضروری است.
    • افزون بر این کپسول‌های آتش نشانی به دلیل آسیب یا سایر عوامل محیطی که منجر به کم‌فشار شدن آنها می‌شود، نیازمند بررسی و شارژ کپسول آتش نشانی هستند که به‌صورت بررسی داخلی یا شارژ مجدد انجام می‌شوند.

    در صورت مشاهده هرگونه نقص در موارد زیر، کپسول‌های آتش نشانی باید دوباره شارژ و بررسی شوند:

    1. نمایش فشار پایین
    2. ناخوانایی دستورالعمل‌های عملکرد
    3. شکستن یا ازبین‌رفتن مهروموم‌های ایمنی
    4. آسیب‌های فیزیکی آشکار
    5. خوردگی نشت یا مسدود شدن نازل

    در صورت مواجه با هریک از موارد ذکر شده در بالا، حتماً بلافاصله از سرویس مجدد کپسول آتش نشانی اطمینان حاصل نموده و دوباره آن را شارژ کنید.

    آیا تمام کپسول‌های آتش نشانی نیازمند شارژ مجدد هستند؟

    شاید در مراکزی که فروش کپسول آتش نشانی دارند دیده باشید که، برخی از کپسول‌های آتش نشانی یک‌بارمصرف هستند. بنابراین در دسته غیر قابل شارژ طبقه‌بندی می‌شوند و جواب این سؤال گزینه خیر است. این کپسول‌ها می‌بایست از تخلیه، معدوم و جایگزین شوند. چنانچه قصد شارژ کپسول آتش نشانی پودر و گاز خود را دارید باید به تفاوت‌های اساسی کپسول‌های یک‌بارمصرف قابل شارژ توجه نمایید تا به شما در تمایز آنها کمک کند:

    ویژگی کپسول‌های یک‌بارمصرف:

    • دارای 1 سر تخلیه پلاستیکی
    • دارای 1 فشارسنج جهت نمایش پر/خالی بودن مخزن
    • دارای طول عمر 12 سال از تاریخ تولید قبل از جایگزینی
    • دارای برچسب واضح نشان‌دهنده غیر قابل شارژ بودن کپسول

    ویژگی کپسول‌های قابل شارژ:

    • دارای سر تخلیه فلزی (اغلب و نه همیشه)
    • دارای 1 فشارسنج جهت نمایش کمتر/ بیشتر از ظرفیت پر بودن مخزن و نوار شارژ بودن به عبارتی همان نوار سبز روی مخزن
    • دارای برچسب واضح نشان‌دهنده قابل شارژ بودن کپسول

    شارژ کپسول آتش نشانی پودر و گاز

    مراحل شارژ کپسول آتش نشانی پودر و گاز

    برای شارژ کپسول آتش نشانی پودر و گاز در نظر داشته باشید که صرفاً یک شرکت تضمین‌کننده حفاظت در برابر آتش‌سوزی واجد شرایط همچون ناجی می‌تواند کپسول شما را شارژ کند. افراد حرفه‌ای ابزار، آموزش و تجربه لازم را برای انجام ایمن و صحیح این کار دارند. در اینجا مروری داریم بر نحوه شارژ کپسول‌ آتش نشانی:

    • فشار سیلندر کم شده و کل مواد اطفاء کننده تخلیه می‌شود.
    • شیر تخلیه از سیلندر بازشده و شیر جداشده و تمیز می‌شود.
    • تکنسین داخل و خارج سیلندر را برای یافتن هرگونه علائم آسیب‌دیدگی بررسی می‌کند.
    • شیر دوباره سرهم شده و مجدداً روی سیلندر نصب می‌شود.
    • سیلندر طبق دستورالعمل‌های مشخص‌شده شارژ مجدداً با مواد اطفاء (دی‌اکسیدکربن، مواد شیمیایی خشک، مواد شیمیایی مرطوب، آب و غیره) پر می‌شود.
    • کپسول مجدداً تا زمانی که گیج شارژ کامل را نشان دهد تنظیم فشار می‌شود.
    • برای بررسی هرگونه مشکل آزمایش نشتی انجام می‌شود.
    • نازل یا شیلنگ تخلیه مجدداً نصب می‌شود.
    • کپسول برای تأیید اینکه آیا در حد تحمل مجاز است یا خیر توزین می‌شود.
    • مهروموم جدیدی نصب شده است و یک برچسب شارژ جدید به سیلندر متصل می‌شود.

    نحوه بررسی گیج فشار (فشارسنج) کپسول آتش نشانی

    طبق استانداردهای موجود بازرسی‌های ماهانه برای کپسول‌های آتش نشانی امری ضروری است. در این صورت می‌توانید با حداقل آموزش، خود این کار را انجام دهید. در طی این بازرسی‌ها، حتماً فشارسنج کپسول را بررسی کنید. صفحه عقربه دار مدور نزدیک دستگیره به شما در خصوص میزان شارژ دستگاه (شارژ بیشتر/کمتر از حد ظرفیت یا میزان مناسب) اطلاع‌رسانی می‌کند.

    اگر سوزن به سمت سبز باشد، نشان‌دهنده شارژ کامل است. قرارگیری سوزن به سمت رنگ قرمز به معنی آن است که کپسول به دلیل فشار بیشتر از حد یا کمتر از حد ظرفیت نیازمند بررسی است. این ابزار سنجش فشار در کپسول های آتش نشانی ناجی نیز دیده می‌شود.

    بررسی دائمی کپسول‌های آتش نشانی

    هنگامی‌که بحث اطمینان از عملکرد صحیح کپسول‌های آتش نشانی به میان می‌آید، بررسی مداوم کپسول‌ها ضروری است. قیمت کپسول آتش نشانی هرچقدر هم که باشد اما هر بار، اگر به هر دلیلی از کپسول آتش نشانی استفاده می‌کنید، باید در نظر داشته باشید که آن را سریعاً شارژ مجدد کنید. حتی کاهش مقدار کمی از شارژ کپسول همه آن چیزی است که برای ایجاد نشت کپسول آتش نشانی کافی است و این نشت منجر به تخلیه فشار از مخزن می‌شود.

    هر کپسول آتش‌نشانی که قابلیت شارژ مجدد را دارد، باید همواره شارژ کامل داشته باشد، حتی اگر برای مهار آتش صرفاً به یک شارژ جزئی نیاز باشد، کپسول را باید کاملاً شارژ مجدد کنید.

    روش دیگر برای تعیین زمان نیاز به شارژ مجدد کپسول‌های آتش نشانی ، بازرسی‌های منظم و دوره‌ای این کپسول‌ها توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده تجهیزات و خدمات حفاظت از حریق همچون شرکت ناجی است. لازم به ذکتر است، شما با خرید کپسول آتش نشانی پودر و گاز ناجی می‌توانید از خدمات شارژ و نگهداری کپسول آتش نشانی بهره‌مند شوید.

    شارژ کپسول آتش نشانی پودر و گاز

    سخن آخر

    فرقی ندارد که بخواهید از این کپسول در ساختمان منزل خودتان استفاده کنید و یا در محیط‌های اداری، به‌هیچ‌وجه این مسئله را نادیده نگیرید که کپسول‌ها نیازمند شارژ مجدد هستند. از همین رو پس از آنکه متوجه شدید کپسول شما از نوع قابل شارژ هست و طبق شرایط اعلامی نیازمند شارژ مجدد است می‌توانید برای دریافت خدمات شارژ کپسول آتش نشانی پودر و گاز خود با مراجعه به وب‌سایت شرکت ناجی و تماس با ما از شرایط و نحوه شارژ کپسول‌های آتش نشانی و قیمت مقرون‌به‌صرفه این شرکت آگاه شوید.

    شما همچنین می‌توانید از سرویس متخصصین کارآزموده این شرکت بهره‌مند شوید و به شیوه‌ای ایمن و اصولی کپسول خود را شارژ مجدد نمایید و مطمئن شوید که در صورت بروز شرایط اضطراری کپسول شما عملکرد درستی داشته و هنگام بروز آتش‌سوزی ناگهانی به‌موقع و کاملاً اصولی قابل‌استفاده است.

    مؤسسه ایمنی و آتش ‌نشانی ناجی ارائه‌دهنده خدمات شارژ کپسول آتش نشانی پودر و گاز

    در تمام نقاط تهران (شمال تهران، جنوب تهران، شرق تهران و غرب تهران)

    جهت دریافت اطلاعات بیشتر، مشاوره، سفارش و خرید:

    تلفن دفتر: 02133868565

    تلفن همراه: 09125501793

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *